Gore-tex

freeride_nu

Aktiv medlem
Gore-tex
Jag har en Haglöfs Limber jacka som jag åker i. Den har två lagers gore-tex. Är det 2 lagers om yttertyget och membranet sitter ihop, sen är det bara ett tunnt mesh-nät, som skyddar membranet!?
Tre lagers är väl isåfall när det liksom är ett fast tyg även på insidan?
Finns det Gore-tex jackor utan något tyg på insidan liksom!? Eller är det tre lagers? För jag har en Peak Team-jacka, där ser man liksom att sömmarna är tejpade på insidan, men det verkar ändå inte vara nåt tyg på insidan. Tycker det låter konstigt utan ett skyddande tyg på insidan...

Sen, en grej till, Vilket andas bäst? 2 eller 3 lagers gore-tex?
Det borde jg vara 2 lagers eftersom där bara är ett nät som svetten tar sig igenom. Trelagers, där är ju ett extra fast tyg på insidan som svetten tar sig igenom. Men 3 lagers håller väll bättre.

Svara gärna, om det är nån som vet.
För jag skulle vilja veta lite mer om mina jackor.. :-)

föresten, är ganska trött mäsrks det!?

MVH/Johan

Gore-tex
Den jackan du har som är tejpad på insidan är en trelagers. Det du ser på insidan (ett lite blank-aktigt material) är innertyget som, liksom yttertyget, är limmat på själva Gore-Tex-menbranet.

Tvålagersjackor har alltid något typ av innerfoder, allt från ett tunt löst hängande foder i något lämpligt tyg till ett nät, so ju du hade på din vad-det-nu-var.

Själva Gore-Tex-membranet känns som lite plastaktigt gummi eftersom det ju består av polytetraflouretylen, inte helt olikt det av DuPont patenterade materialet Teflon. W.L Gore jobbade för övrigt just på DuPont innan han startade eget. Du Pont trodde inte på hans ide, som senare blev Gore Tex, så herr Gore tog saken i egna händer. DuPont klarar sig iochförsig nog OK ändå med material/varumärken som Imron, Kevlar, Mylar, Spectra, Nylon, Dyneema, Delrin, ovan nämnda Teflon och annat i bagagen.

För att knäppa igen jackämnet (kanske med en dragkedja gjord i delrin) så har du rätt i att trelagers Gore-Tex i regel är slitstarkare. Teoretiskt andas nog tvålagers bättre, men i praktiken vet jag inte hur stor skillnaden är.

För övrigt är Gore-Tex skyhögt överreklamerat som skidjacksmaterial.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialaren.

Tillbaka
Topp