Gotama + ... jaa, vilka bindningar?

• Trådstartare Trådstartare MrLayer
  • Start datum Start datum
M

MrLayer

Guest
Har kollat runt en del på forumet, men tänkte att eftersom vilkt + längd är rätt viktigt när man snackar om bindningar så kan jag fråga själv...

Väger 90-95 kg, 192 lång och åker 80% off och 20 i pist.
Har kollat in Völkls senaste tillskott Gotama 06/07 på Sportconrad och dessa bindningar erbjuder dem till skidan (som paketpris):

Marker M12 Free
Marker M 18.0 Comp EPS Free
Marker M14 Free
Marker M 11 Free 06/07
Fritschi Diamir Freeride Plus 06/07
Naxo NX 21 inkl. Stopper
Fritschi Freeride

Är det någon av dessa jag borde kolla nämre på? Eller rent ut av att jag kan utesluta någon av dessa redan nu p.g.a. min vikt/längd..!?

Bindningar är inte riktigt min starka sida... :P

/N

Vet inte mycket om bindningar, men försök att få tag i ett par XXL skistoppers om du ska ha Gotama. Brukar bli endel problem har jag hört..

Marker M14 Free Tycker jag att du ska utesluta,har inte testat den själv men har hört att den inte är så hållbar och att skistoppern lätt pajjar, men jag vet inte hur det är med dom andra marker bindningarna

Med din vikt och Gotamans användningsområde så tycker jag du ska ta M 18. Inget snack om saken, det är bara att glömma dom andra valen. Marker har en viss historia av att tjuvlösa lite titt som tätt. Generellt så brukar många duktiga åkare köra med sina Marker hårdare spända än på t.ex. Salomon eller Look. Se bara till att få tillräckligt breda stoppers men det ska inte vara några problem.

Turbindningar är väl inget vettigt val överhuvudtaget om du tänkt åka lite hårt på skidorna. Har inte testat Freeride Plus, den ser ok ut men den lider garanterat av samma problem som alla andra turbindningar: den är för hög, är byggd i för veka material och den flexar i sidled. Den som säger att moderna turbindningar håller för hård åkning bör testa att droppa några feta klippor och se hur länge dom håller... Jag kommer inte att ändra uppfattning förrän det kommer en turbindning som är uppbyggd som en racebindning: låg profil, gjord i metall och med DIN-skala upp till minst 16 - den dagen kan vi börja snacka business.

m18 comp om du ska ha någon av dom där men vänta nån vecka/månad så får SC in look bindningarna för typ samma pris som marker skiten... sattsa lätt på look så får du en kvalitets bindning om du tar marker händer bara sånt här!
9a09e4ae14dc0ba30c87df1a882ca2d2.jpg

JonathanO sa:
m18 comp om du ska ha någon av dom där men vänta nån vecka/månad så får SC in look bindningarna för typ samma pris som marker skiten...
Det avgör alltihop, Look no further; skaffa ett par P18, världens bästa bindning enligt undertecknad :) Bromsarna har varit ett litet problem tidigare men nu ska det finnas feta bromsar som tillval.

Glisseur sa:
JonathanO sa:
m18 comp om du ska ha någon av dom där men vänta nån vecka/månad så får SC in look bindningarna för typ samma pris som marker skiten...
Det avgör alltihop, Look no further; skaffa ett par P18, världens bästa bindning enligt undertecknad :) Bromsarna har varit ett litet problem tidigare men nu ska det finnas feta bromsar som tillval.
Fast om du har tänkt gå på tur (antar jag eftersom du funderar på Diamir) så fungerar inte Look så bra med Alpine Trekkers, som väl är enda (?) eller åtminstone vanligaste "turalternativet". Eller har de ändrat på konstruktionen på Trekkers?

Annars håller jag med, Look gör riktigt bra bindningar!

ska inte den nya gotaman komma i en 197cms modell? vänta isf på den.

Jag körde 3 månader på förra årets i 190 och visst den är bra, men hade inte tackat nej till ngn centimeter till. Den nya gotaman har dessutom mer skärning. Så vill man ha den lite större radien får man gå upp i längd

okaj, väntar väl ett tag tills de får in lite nytt på SC då, får väl helt enkelt återkomma då!

hmm, jo 190 kan ju iof va i kortaste laget... men och andra sidan blir det trixigare i skogen med ett par 197 skidor! =)

Man får väl buga och bocka för alla svar!
/N

Senast ändrad:
abelmann sa:
Fast om du har tänkt gå på tur (antar jag eftersom du funderar på Diamir) så fungerar inte Look så bra med Alpine Trekkers, som väl är enda (?) eller åtminstone vanligaste "turalternativet". Eller har de ändrat på konstruktionen på Trekkers?
Jag kör med Rossi 185 (samma som P18) och Trekkers utan några som helst problem, ja förutom Trekkersen själva då förstås som suger alla upptänkliga sorters däggdjurslem. Men man har inget annat val i nuläget... Skit-Trekkers (ursäkta...) har inte ändrats på över 10 år men det kan vara lite skillnad på Looks lägre modeller som strular till det, har ingen koll på just det.

Enligt Völkl så ska Gotama komma i en 197:a till vintern men det kan röra sig om en väldigt liten upplaga i så fall.

Salomon 916 eller 920.

om du nu tar någon av dessa så kommer du vara övernöjd.

Alla som rekomenderar att du ska ha LOOK kan ju berätta hur skönt det är med att få en kolv mellan skinkorna.....hehehehehh...ironi.....fina, men kan göra ont.

Lycka till.

tycker helt klart att du ska vänta tills dom har ett paket med lookbindnigar. dom e ricktigt bra tycker iallafall jag..

Ja förresten, kan ju berätta det också att jag körde med ett par P14 hela säsongen på mina Gotama och var mycket nöjd

Kapar tråden lite: är det någon av ovanstående bindningar som funkar för oss lättare åkare på 70kilo/174cm. Tänkte ev. ett par Gothama 183cm -05.
Har kört Salomon S912 innan och aldrig känt att de vart för klena.
Vad motsvarar 912n yhos Marker tillexempel?
Ni som kan grejerna?

Ja DIN-mässigt så motsvaras det ju av M12:erna... Men kvalitéts- och funktionsmässigt så är det väl Marker M14 du skall ha... Om du känner att du vågar slå till på ett par M14 så kan jag intyga att du med dina 70kg garanterat kan åka på dom... Du kanske får dra dom lite högre, men annars funkar de som de flesta bindningar.

Just M14 är lite speciell... Den lider av det dåliga Marker-ryktet som Marker fått av M11 och M12, men den är i själva verket mycket bättre, tack vare bättre ihopskruvning... Dock har jag hört om några vars M14 inte sammarbetat överhuvudtaget, jag har haft två incidenter med mina under en vinter, varav en som blev jobbig... ;-)

DIN 12-bindningar fungerar till de flesta åkare, men med Marker så är väl DIN 14 vad man bör satsa på...

Personligen kommer jag nog köpa Salomon i fortsättningen!

Du bör som glisseur säger strunta i samtliga bindningar utom M18. Dels pga. din vikt, dels för att jag aldrig har hört ngt bra om bindningarna från marker med din under 14. Kör med 14 på mina Karma och dom har tjyvlöst 2-3 ggr på 2 år. Mina m18 har ALDRIG löst ut öht. Kan tillägga att det är jag glad för då jag har kraschat så har dte inte passat för dem att lösa ut.

Snödjup

Tillbaka
Topp