gressoney, la thuile just nu?

karin1

Ny medlem
hej! åker till milano på lördag och stannar en dryg vecka. vi är ett gäng + har minibuss så vi är flexibla. vill dock helst stanna i italien eftersom det är billigare än tex schweiz. vill åka offpist. vart ska man ta vägen? hur är gressoney nu? har hört att det ska finnas snö i la thuile, hur är det stället? några andra rekommendationer om vart det är bra nu?

Hej Karin.
Jag ska själv dit (Alagna) om två veckor, skräck scenariot är snö brist, och som jag fattar det ser det
inte bra ut. Men Fågel vägen till Zermatt är inte långt, men jag vet inte hur det är med bil. Där är det
nästan 2,5 meter. Annars finns det väldigt mycket även med lite snö i alagna bara man orkar gå.
Tips är ju att hyra guide en dag.

Hej,
var i la thuile i lordags, en bra grej dar ar att man kan aka over till franska sidan (le rosiere)dar det var betydligt mer sno, en hel del lattillganglig offpist. inget jatteomrade men otroligt vackert. generellt sa ar allt pa franska sidan av monte bianco / monterosa mycket battre vad galler sno !!
/mattias

Nu är jag välan lite petig, men det är väl ändå så att Monte Rosa, egentligen Punta Dufour, ligger på gränsen mellan Italien och Schweiz.. Vad är då franska sidan av Monte Rosa?

om ni vill veta mer om gressoney, gå in på användarnamnet "bogpolis" här på freeride, ung italiensk man med en förkärlek för svenskar som bor i gressoney. skriv på engelska, hälsa från linus

Alagna är enda stället i Champoluc-Gressoney-Alagna som är värt nåt vad gäller off pist. Men det ska vara gott om snö av bra kvalitet för att det ska vara kul. Och det är väl sådär av den varan där nere i år? Var senast i Alagna i mars 03 och redan så tidigt var snön blöt och kass även om det fanns gott om den. Tidigare besök i Alagna i januari 01 var det dock kanon! I övrigt är som sagt systemet (Gressoney-Champoluc) rätt kasst. Fanns ett par rätt sköna spår på Gressoneysidan till vänster om ägget. Dit kom man också på vägen ner från Alagnas toppstation. Men Alagnasidan är som sagt skitkul om bara underlaget är av bra kvalitet.

Tjena!
Jag kom hem från Gressoney sön 13 feb. Det fanns i stort sett ingen lös snö, och dessutom ingen snö alls på låg höjd. Men från 2000 m o uppåt låg snön kompakt men åkbar. Dock är det generellt mycket lite snö i hela området så i tex. alagna kan man inte åka hela vägen ner till byn . Champoluc och Gressoney har snökanoner så hela deras lift o pistsystem är öppna. Har man inte vart där förut tar det ju en vecka att åka sig less på pisterna och närliggande offpist. Men på alagnasidan var det riktigt lite snö. Dock är Balma-offpisten åkbar och mycket runt den.
Hyra en guide är nog en bra ide´. Vi var där för första gången och klarade oss på egen hand i en vecka, då vi mest åkte pist o pistnära OP. Mern nån fluff-snö kan man glömma, och det är mycket klippor framme (lite mer radikal åkning då, än när de göms av metervis med snö...)
Om det inte snöar de närmaste dagarna så rekommenderar jag att ni passerar italien och åker till österrike eller frankrike!
Men solen sken!

tack för hjälpen. verkar inget vidare där i krokarna i år. vi kollar på lite andra alternativ istället...

gelkasnubbe skri9ver "Champoluc och Gressoney har snökanoner så hela deras lift o pistsystem är öppna. Har man inte vart där förut tar det ju en vecka att åka sig less på pisterna och närliggande offpist."
>> Tar max 2 dagar att åka sig less på det som finns förrutom Alagna... även första gången man är där. Första gången för mig pajade Alagnas gamla dieselkabin efter första dagen och var paj i flera dagar. Fick harva i Gressoney/Champoluc och det är väl ingenting man kan rekomendera ens i ett par dagar tyvärr.

Borde ha förtydligat mig...

1. Jag menade att för mig, som förstagågndbeöskare tog det ca. 7 dagar att bli less på den åkning som erbjöds i pist och närliggaqnde offpist i Gressoney-Champoluc-Alagna.
2. Vidare skulle jag undvikt att uttala mig om huruvida man blir fort less eller ej på en viss åkning eftersom det helt beror på: a) hur rastlös man är b) hur intensivt och grundligt man åker c) hur pass stort behov man har av att hela tiden åka helt nya åk. d) hur många timmar effektiv åkning man åker på en "dag"

Men, jag vill nog säga att för den som är en medelgod åkare som åker medelsnabbt så blir man nog inte mer än medelless på monterosa ski area under en medellång vecka.

gelkasnubbe>> allt är ju alltid mer eller mindre subjektivt. Du beskriver utifrån ditt perspektiv och jag utifrån mitt. Jag utgår från offpisten eftersom karin1 frågar efter det. Och för egen del är jag enbart intresserad av det, åker inte pist i annat än transportsyfte. Och är man intresserad av offpist tycker jag inte att Gressoney eller Champoluc är något att ha överhuvudtaget. Det är Alagna som är behållningen i det systemet för den som är intresserad av offpist. Även för den pistintresserade måste man väl också säga att Gressoney/Champoluc är ganska mediokert, åtminstone om man jämför med de stora orterna i alperna. Så tycker jag i alla fall...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp