Griffon versus Tour F12/10

blomman67

Medlem
Kommer jag att märka någon skillnad på Griffon och Marker Tour f12an förutom uppför ett fjäll ? ;)
Finns det någon för eller nackdel att f12an är 2cm högre än Griffonen? (nedför alltså) :P
Funderat på Griffon med trekkers men priset blir ungefär likvärdigt med ett par f12. Och fördelarna med trekkers verkar få. Skall sitta på en Howitzer som jag kommer att åka 70/30, dvs mest i pist .

Har inte åkt på F12, men är väll som det brukar med turbinidngar, då hamnar lite högre. För stabilitet i pisten skulle jag satsa på Griffons med trekkers!

Barons tkr jag, Griffon med trekkers ser jag inte ens som ett alternativ men de finns de som har haft problem med f12orna. Tådelen går i när man lyfter för mkt på hälen, t.ex. sätter i knät i backen, och knäcks. Detta problemet finns inte på baron/duke.
attachment.php

Senast ändrad:
Blidee sa:
Barons tkr jag, Griffon med trekkers ser jag inte ens som ett alternativ men de finns de som har haft problem med f12orna. Tådelen går i när man lyfter för mkt på hälen, t.ex. sätter i knät i backen, och knäcks. Detta problemet finns inte på baron/duke.
http://stk.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=88508&d=1294436167
" Gulp"

Okey kul : / Men hur tror ni den är nedför backen? Upplevs det någon större skillnad gentemot andra bindningar som inte har tourfunktion?

6blomman7 sa:
Blidee sa:
http://stk.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=88508&d=1294436167
" Gulp"

Okey kul : / Men hur tror ni den är nedför backen? Upplevs det någon större skillnad gentemot andra bindningar som inte har tourfunktion?
Kan inte besvara den frågan, men f12 har ju knappast bättre utförsegenskaper att erbjuda. Frågan är hur mkt "sämre" den är.

IMO är skillnaden mellan duke/baron mot vanliga jester/griffon minimal rent åkupplevelsemässsigt. Man står lite högre över skidan, men annars är känslan densamma.
Vill jag spara vikt på bindning/pjäxa så finns bara ett val i min värld: dynafit. (Men det är ju jag det...)
Min magkänsla säger att du nog skulle känna dig ganska nöjd med ett par duke/baron :)

Jag som har åkt en del på den förra året och i år säger då så här:

Då vridstyvheten uppenbarligen är bevisat styvare på F12 än på Baron så känner du ingen skillnad mot Baronen. Jämfört med Fritschi så är F12 mycket mer stabil.

Sedan 2 cm högre än Griffon kan väl aldrig stämma? Så stor skillnad är det inte eller? För övrigt är det lättare att få upp en skida på kant om bindningen är högre ;)

Kan skriva mycket mer om du vill men som huvudfrågan var så märker du ingen skillnad.

Att kvalitén är så där kan säkert stämma men det är det oftast på alla nya bindningar mer eller mindre. Gissa varför inte Salomon släpper sin bindningen än för ;)

Hasse_Lindborg sa:

Då vridstyvheten uppenbarligen är bevisat styvare på F12 än på Baron så känner du ingen skillnad mot Baronen. Jämfört med Fritschi så är F12 mycket mer stabil.

Sedan 2 cm högre än Griffon kan väl aldrig stämma? Så stor skillnad är det inte eller? För övrigt är det lättare att få upp en skida på kant om bindningen är högre ;)

Kan skriva mycket mer om du vill men som huvudfrågan var så märker du ingen skillnad.

Att kvalitén är så där kan säkert stämma men det är det oftast på alla nya bindningar mer eller mindre. Gissa varför inte Salomon släpper sin bindningen än för ;)
Griffonen är 19mm och F12an är 34mm hög så 15mm då : ) Kan F12 t o m vara mera vridstyv än Griffon?
Vill inte att den skall upplevas slekig i pisten eller när det är lite hårdare offpist.

Senast ändrad:
Kolla på backcountry.com så tror jag att de har jämfört denna har jag för mig. De sde på säljmötet i Tyskland förra året att den var mer vridstyv än Griffon iofs. Men då var det deras egna försäljare som sade det...

Hasse_Lindborg sa:

Så F12 är den absolut köttigaste topptursbindningen jag kan klämma på mina lagg? (varför tillverkar de då duke/baron?) Jag är fett skeptisk till det. Bara man håller i båda bindningarna så märker man ju en signifikant skillnad i biffighet - det måste ju visa sig i prestandan.
Dessutom ställer jag mig lite frågande till det där "testet" - de där resultaten ska nog tas med en hel skopa salt. (Förutom att naxo suger stenhårt - för det gör dem verkligen)

Sen vill i.a.f. jag inte stå högre än nödvändigt på mina lagg...

Duke/Baron är en kompromiss. Och vem vill ha en "köttig" bindning på topptur?

F12, Dynafit, Fritschi är turbindningar. Personligen gillar jag Dynafit bäst.

Sen är ju iofs Wildsnow kända för deras tester så den behöver du säkert inte ta med en nypa salt. En helt oberoende kille som står bakom siten har jag för mig.

Har kört ett par veckor på Tour F12 i vintras och har inte haft några problem. Bindningarna sitter kvar när de ska och jag upplever dem som vridstyva. Däremot känns det som att de ska gå sönder varje gång jag tar klickar ur (ger ifrån sig ett äckligt plastigt klick) och de är rätt känsliga för is och snö under pjäxorna. Hur de håller i längden lär väl visa sig.

Anledningen till att välja F12 istället för Duke/Baron är att spara lite vikt och få en bättre hälhöjare och det du offrar är antagligen lite hållbarhet. Som du ser ovan är det bra att vara medveten om riskerna med fall framåt i gå-läget och det är kanske vettigt vänta till nästa år och se om den delen i konstruktionen har förbättrats om du bestämmer dig för Tour F12.

Hasse_Lindborg sa:
Jag vill! :D
IMO är duke minst kompromiss av alla topptursbindningar. Så länge jag går dagsturer är den lätt nog att hajka med, och den är beefy nog att kötta på med. Skulle jag hajkat mer än så hade jag ägt en dynafit-setup.

Nojlas sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jag vill! :D
IMO är duke minst kompromiss av alla topptursbindningar. Så länge jag går dagsturer är den lätt nog att hajka med, och den är beefy nog att kötta på med. Skulle jag hajkat mer än så hade jag ägt en dynafit-setup.
Håller med Nojlas hær. Eftersom jag ,æn så længe, endast går dagsturer och turerna ær aldrig længre æn 1500fhm per dag så tycker jag att det funkar ok med dukes. Var sugen på F12 i vintras pga viktskillnaden. Kanske blir ett par F12 nær min dukes går sønder helt...men æn så længe håller de fint..3 sæsongar senare (varav en sæsong på 107 dagar och jag gjorde lætt 40-50 av de inbounds). Visst, lite glapp ær det i de men inget jag mærker av nær jag åker.

PNyberg sa:
(...) Visst, lite glapp ær det i de men inget jag mærker av nær jag åker.
Tåplattan som släpper? Jag bombade min full med epoxy efter att ha ställt in den noggrant. (Både runt justerskruv och hela "rälsen" som tåplattan glider uppför.) Sitter som ett smäck nu. :)

Jag skulle vilja låna tråden lite och höra vad som var anledningen till att Trekkers inte ens sågs som ett alternativ? Jag har vanliga alpinbindningar på bägge mina skidor i dagsläget men kan tänka mig att börja testa kortare hajker framöver. För min del känns då trekkers som ett suveränt val i teorin.

Tja det jag ser som negativt är väl att dom är jobbiga att ha i ryggan nedför, allmänt halvslekiga, svåra att skråa med och att dom inte håller så bra . Men som du säger det beror väl bara på hur mycket man tänkt tura. Har tänkt att knata på ganska bra men inte så mycket så jag behöver Dynafit.

Senast ändrad:
Jag tkr inte att trekkers är något alternativ för att de är tunga som stryk, osmidiga att gå med, tar upp plats i ryggan och jag ser ingen anledning att inte ha Duke/barons om man inte ska hucka 20mklippor.

Jag har kört dynafit halva den här säsongen och kan säga direkt att jag aldrig nångonsin kmr gå tillbaka till att tura på dukes, gjorde det en gång i slutet på säsongen och trodde jag skulle avlida! Tungt och osmidigt och ett jävla åbäck helt enkelt.

Nojlas sa:
PNyberg sa:
(...) Visst, lite glapp ær det i de men inget jag mærker av nær jag åker.
Tåplattan som släpper? Jag bombade min full med epoxy efter att ha ställt in den noggrant. (Både runt justerskruv och hela "rälsen" som tåplattan glider uppför.) Sitter som ett smäck nu. :)
Jo jag har fått skruva på den skruven ett antal ggr. Sitter ok om jag gør papperstestet men sitter riktigt bra om jag drar det ændå hårdare (tightare) ,men vågar inte riktigt gøra det :P

Hmm, ska ju iofs köpa ett par nya pjux snart. Mina Tecnica diablo flames känns lite för mjuka. Fan tänk om man skulle hoppa över ett steg och köra med Dynafit :cool:

Jaja vi får se var det slutar ; ) Tack för svaren.

Senast ändrad:
6blomman7 sa:
Hmm, ska ju iofs köpa ett par nya pjux snart. Mina Tecnica diablo flames känns lite för mjuka. Fan tänk om man skulle hoppa över ett steg och köra med Dynafit :cool:

har du tänkt att börja tura mer än 20 min från liften så är det ju inget snack om saken.... du kommer inte att ångra dig....

Ska du ändå köpa nya pjäxor så är det väl lika bra att köpa ett par som är dynafitkomatibla, kanske inte vill ha dynafit nu men om något år? Jag är väldigt nöjd med mina Factor, Titans är också bra men lite styva för min smak.

6blomman7 sa:

Gillar du hur dina Technica sitter så kan jag tipsa om att det kommer 2 nya tur/slackcountry pjuck till nästa år..båda med low-tech inserts. Flex 120 på den mest turorienterade och 130 på den utan gåläge (men med low-techs). Har provat de (dock inomhus) och Tecnica Cochise (120 varianten) det känns som en BD Factor killer!

Har läst diverse recensioner om Cochise och det som de flesta säger är att det är en grym pjäxa när man får den att passa ordentligt, tkr att de flesta säger att fabriksinnerskon är helt värdelös och att en ny innersko måste räknas med i priset på pjäxan. Har inte testat den själv men kommer säkert vara en bra allroundpjäxa.

Tillbaka
Topp