Grundvalla

Grundvalla
Vad menar folk med grundvalla igentligen och finns det nån "speciell" valla som man kallar just för grundvalla?

fråga 2: Hur uppstår det där "knakande" ljudet som man ofta hör från äldre bindningar tex i liftkön men också på nyare bindningar ibland. Finns det nåt sätt att lösa det problemet?

Grundvalla
Hej Nisse!
Ï min værld ær "grundvalla" førknippat med længdskidor, en valla som gør att fæstvallan ska sitta bættre... Men antagligen ær det inte det du menar.

Om det gæller alpint så ær det sækert "mættningsvalla" du menar. Før att inte belaget ska torka ut så værmer man in en mjuk valla med hjælp av strykjærn. Det finns speciella "base prep"-vallor men det går alldeles utmærkt med t ex CH10 eller LF10. Det som ær viktigt ær att vallan ær mjuk, alltså att den smælter in lætt i belaget. Sickla bort och upprepa proceduren fyra-fem gånger. Sen ær det dax att værma in den vallan som passar bæst før dagens temperatur.

Ett tips ær att knalla in på en butik som sæljer Swix, de har riktigt bra broschyrer dær du kan læsa precis hur du ska gøra och varfør.

Det tar lite tid, men skidorna blir mycket gladare av omsorg och det tjænar du på i længden!

På fråga 2 har jag dæremot inget svar. Kanske beror det på att jag har hjælm på mig så att jag inte hør det. Vad vet jag.

Lycka till!
//Jenny

Grundvalla
Grund valla är den valla som man lägger på först ut av allt så att det alltid är en valla i belaget i min värld tävlings världen grundvallar man skidorna upp till 20 ggr på hösten!!

Den vanligatse grund vallan här uppe är nog troligen rex blå
0 till- 20

Tillbaka
Topp