"Gubb"skidåkning för 40åringar

perber

Ny medlem
Hej!
Har tänkt återuppta skidåkning efter 20 årsuppehåll och sökt råd om vad som kan vara lämpligt att åka på, men det är ju en djungel av skidor idag att välja mellan. Jag är 187 * 95kg och styrketränar vilket jag inbillar mig påverkar vad för skidor som är lämpliga. Har fått råd av säljare det ena är att jag tydligen skall ha en Fischer rc4 skida då jag är tung och stark i benen.
Själv trodde jag att en salomon 1080 skida så kul ut , men det säljaren påstod att de var för ungdomar som hoppar och leker i pipes mm.
Vad kan en lämplig skida vara för allroundåkning i min ålder?
( åkte hårt i min ungdom så jag tror att nybörjar skidor snabbt blir lite trista)
Hoppas på förslag ur era erfarenheter, har sett att det finns stor kompetens på forumet.
mvh
Per

Du kanske skulle satsa på en Scott Aztec Pro som är en mycket allsidig skida för svenska förhållanden med 80 midja i 185 så får du en liten semi twin på skidan också.
Du skulle säkert tycka 1080 skidan va kul men du skulle nog troligtvis tycka den va lite för mjuk för dig.

Som alternativ om du vill ha en riktigt kul twin är väll scotts P3:a (scott igen :D) som är enligt mig kanske en av dom bättre pist presterande twintipsen som finns ute just nu, annars har du ju Völkls karma också men den är lite bredare och har rakare skärning, hursomhelst båda är bra.

RC4:an är ett bra komplement till tex en karma eller en bredare skida men jag skulle inte vilja ha en sådan en hel säsong/flera säsonger, tack vare den smala midjan, men som sagt kul komplement (vet iofs inte vilken RC4:a du snackar om men endå)

Hej Dallan och Micke!
Tack för svaret och länken.

Undrar över varför en rakare skärning eller rättare sagt bredare midja ger mer åkglädje , är det så att en ex.vis rc4 race skida blir monoton att åka på , att den inte är dynamisk i svängarna?

En annan fundering som jag inte riktigt begriper är vad egentligen gör twintip med en skida? alltså hur specifikt förändras egenskaperna med och utan twintip? (jadu så okunnig är jag)

Skall kika närmare på aztec skidan, tack för tipset!

mvh
Per

En twintip gör skidan längre bakåt, vilket kan påverka till viss del hur den svänger (speciellt vid bakåtvikt). Men framförallt gör den att man kan åka baklänges och så sprutar det vackert ;)

Bred midja är främst till för bättre bärighet i lössnö, men jag upplever även att det blir stabilare i landningarna när man hoppar, mer förlåtande. Annars bestämmer ju skärningen på skidorna svängradien, och då är det ju lite beroende på hur man vill åka vilken skida man vill ha. Snabba svängar = mycket skärning/smal midja, säger sig självt kanske?

Hej Ballon!
Tack för svaret !
Jag gillar när det ryker och sprutar snö så det låter gott, men åka baklänges låter lite svårare och nog ingen lämplig manöver för gubbar.

Men som det låter så är det svårt att hitta en skida som verkligen går att åka allround på idag. Annat var det på den tiden man hade träskidor med skruvade stålkanter, de gick minsann att åka på i alla typer av förhållanden *ler*

mvh
Per

Hej Hornta!
Kommer nog att mesta dels hålla mig i pisten med dessa.
kommer att köpa rena lössnöskidor längre fram för att slippa kompromissa.
mvh
Per

Hej!

Efter att har läst igenom de inlägg som har kommit här så tycker jag(ingen expert dock men är fascinerad av skidåkning har åkt länge själv) att Aztecen skulle passa dig bra. har inte för stor midja så att det går att ta fina svängar i pisten med den. Men i vissa fall så kan du när det finns möjlighet ge dig ut utanför pisten och göra några svängar i lössnön.

Vet ej dock hur det är med styvheten i skidan. Men men i alla fall tycker att kanske Aztecen passar dig.

ett annat tips är dock(beror på kanske var du bor)
att du testar olika skidor och känner dig fram. Du hade tydligen åkt hårt i din barndom så du vet nog hur en skida ska kännas under dina fötter, även om inte kvaliteten kanske var så bra på den tiden som sagt.

Hoppas att du hittar det du söker.
Peace!!!
//Johannes

Annars har vi ju Rossignols Z9 som är en riktigt fin pistcarver för alla underlag, tycker inte du ska köra på en smalare midja än vad den har även om du ska köpa en bredare skida senare som komplement.
Det är tack vare att smalare midjor (den har 74) känns lite onödigt för oss vanliga dödliga när vi inte oftast iaf jagar hundradelar utan vill ha något som ska fungera alla dagar på alla underlag som en pist har att erbjuda.
Den funkar enligt mig skitfint på alla typer av underlag du kan åka på i en pist.
En sån i 177cm skulle nog sitta som en smäck.

En rakare skärning behöver absolut inte göra en skida roligare utan snarare tvärtom, men det beror självklart på åkstil, men jag tycker att om du ska ha en bredare skida i framtiden kan du ta en smalare skida med kortare svängradie, för då har du en skida som är kul att köra kortare svängar på och en som är skön att cruisa med i större svängar (när du köper den bredare).

Angående den bredare midjan blir det väl inte heller roligare men du får ett bredare åkaspekt i form av att skidan tar sig an alla typer av underlag.
Twintipen på en skida gör inte så himmla mycket när man åker framåt förutom att du inte kan ligga kvar i sväng lika länge pga att skidan sladdar lättare ut, tycker dock inte att det är så märkbart.

Baserat på din tyngd, åkstil och att du är ute efter ett par pist-skidor skulle jag inte satsa på ett par Scott Aztec, då dessa är typiska allround-skidor som funkar hyggligt i pist och hyggligt i puder. Om du tänkt köpa puderskidor senare och inte vill kompromissa tycker jag du ska köpa ett par rena pistskidor nu. När jag testade Scott Aztec (för två år sen, vet inte om de ändrat modellen sen dess) tyckte jag att den var helt ok men att den kändes rätt mjuk och att isgreppet var lite sisådär. Jag väger 30 kg mindre än dig så jag skulle gissa på att du kommer att uppleva samma skida som väldigt mjuk. Denna skida kommer att vara roligare i puder och slask än några av de jag rekommenderar, men om du är ute efter en pistskida tycker jag som sagt att du inte ska köpa Scott:en.

Om jag varit i din situation och varit ambitiös hade jag gjort så här:

* En intro-kurs i carving-teknik på hyr-skidor (antingen med skidlärare eller med nån kompis som kan förklara hur det går till och kan påpeka felen du troligen gör i början). Det har hänt rätt mycket på teknikfronten på 20 år och om du tänkt utnyttja dina nya skidor fullt ut behöver du lära dig tekniken för det. Hyrskidorna bör inte vara någon av skidorna nedan utan ett par som är mjukare (stället där du hyr skidorna bör kunna rekommendera ett par).

* Efter detta (och efter att du övat så du känner att du behärskar tekniken någorlunda), en testdag där du får prova olika skidor och känna efter vad du trivs med. Baserat på detta köper du de skidor du trivs bäst med.

Modeller som jag tror kan vara intressanta att testa: Rossignol Zenith Z9, Fischer RC4 (den du blev rekommenderad i butik) och Völkl Supersport Superspeed. Finns många fler i det segmentet men där har du tre stycken som jag misstänker kan passa rätt bra. Några av dem kan du läsa mer om i MnO:s skidtest från i höstas här: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=24597

Om du vill vara betydligt mindre ambitiös, köp helt enkelt Fischer RC4:an. Nackdelen med detta alternativ är att den kan vara svår att lära sig carving-tekniken på denna skida då den kräver mer kraft än en mjukare skida för att komma upp på kant.

Angående allround-skidor så *går* det att åka i stort sett i vilka snöförhållanden som helst på samtliga skidor idag också. Det är bara det att det är mycket roligare att åka på en skida som är anpassad för den åkning som bjuds för tillfället.

ett tips är någon av heads xrc skidor. utmärkta pistskidor som även funkar hyfsat allround om man mest kör pist och inte jibbar. xrc 500 eller 800 är nog bland de bäst lämpade för dig. tål även tungviktare bra.
åktekniken har förändrats en hel del på 20 år och ingemar stenmark sa i en intervju att skidåkning är en helt annan sport idag jämnfört med på hans tid. idag ska man åka på skär och inte sladdahoppsvänga. så satsa hellre pengarna på ett par pjäxor och köp inte de mest svåråkta skidorna direkt. köp något ur mellanprisklassen eller hyr så du lär dig åka på skär.

och du, om du inte ska hoppa eller köra park så köp inte twintips... det blir fytioårskris lång väg.

gå in på hanson i åre där kan du få teståka skidorna före du köper dom!!!! ingen vet ju bättre en dej vilka skidor
som passar!!! och dom som jobbar där kan sin sak!!! det bästa e ju att testa olika par innan man bestämer sej...

Det är inte bara Hanson som låter dig testa grejerna innan köp. Eller testa och testa, du får hyra grejorna och om du sen väljer att köpa så räknar de av hyreskostnaden och det kan du ju göra på var och varannan affär i Åre-området. Mina personliga erfarenheter av Hanson är inte positiva men det är möjligt att de har fått ny och kompetent personal till i år. Nog skitsnack om Hanson. Jag tillhör samma ålderskategori som du men har valt en lite annan väg (har visserligen ett antal par skidor men hur som helst) och kör på ett par lite hårdare twintips, passar hyfsat bra överallt och så slipper du ruinera dig på flera par som bara fungerar bra på en sak.

Hej Peter_K !
Tack för ditt utförliga svar, du har nog rätt i att en carving kurs kan vara på sin plats.
Helt klart är att det finns olika preferenser för vad som definierar bra och dåligt. Astecen såg ut att leverera mycket fina resultat i tester och är säkerligen en mycket god skida, men där får man nog beakta vad det är man jämför dem med, sannolikt då skidor ur samma nisch.

Du förstod nog att i min ungdom var stenis den stora idolen , och vi åkte så bambukäpparna liknade ett plockepinn i vår iver att likna idolen. Helt klart är det racekicken som jag vill ha ur skidan MEN jag vill inte dräpa mig på kuppen i min iver att tygla en allt för svår skida.

Skall kika på Zenith och Völkskidan likaså
tack för råden!
mvh
Per

Hej skidnarkoman!
Tack för ännu fler tips på skidor!
Till Tove och Sticks vill jag flika in med att i den breddgrad jag befinner mig är det som att åka till Spanien när ni talar om Åre. Åker mest i Tärnaby och Kittefjäll och där bor nog ingen vänlig Hanson.

mvh
Per

Hej Fritzan!
Kanske man inte riktigt är en gubbe när man är över 40 men det känns lite så ändå.

mvh
Per

Hej peber med tanke på din vikt och längd skulle jag rekomendera stöckil stormrider XL. Det är den enda skida jag åkt på som fungerar i alla förhållanden. Samtidigt går det att åka hur fort som helst på dessa skidor. eftersom du troligen inte behärskar skärande sväng ännu så tycker jag att man inte ska välja en skida som har en svängradie som är mindre än 20 meter eftersom sådana skidor då kommer att upplevas som oroliga.

Ett råd jag fick som jag stannat till vid var att satsa pengarna på pjäxorna istället ( tror det var skidnarkomanen som nämnde detta), min önskan var nog att helst satsa på både och har tänkt investera i nya pjäxor sannolikt ett par Rossi powerrace 9.1 eller damversionen 9.2 då kändes lite mjukare och faktiskt satt gott på min fot.
Jag har nog en hel del inrotade föreställningar om att hårda pjäxor är bra för mig..åkte tidigare med caber racepjäxor och det var som om foten var gjuten i betong i dessa, och kanske är det så att man fastnar i gamla vanor, jag blir lite feg helt enkelt att pröva andra vägar.

mvh
Per

Hej lingar-2!
kollar upp ditt råd också , säljarna kommer att få spader när jag visar min lista och ber dem förklara vad som är bäst för mig.
Jag är nog inte orolig för att skidan kan vara instabil , jag är nog fortfarande sjuk nog i huvudet att slänga mig utför stup som inte egentligen är avsedda för mig.

mvh
Per

Pjäxorna är viktigare än skidorna. Med din vikt och styrka (och baserat på vad du haft tidigare även om det var länge sen) så bör du köpa pjäxor med relativt högt flex-index (över 100). De du nämnde verkar bra, även om kanske dam-varianten kan vara aningens för mjuk för dig. Jag hittade inget flex-index på nätet för den pjäxan så det är svårt att säga.

För en omfattande beskrivning av saker att tänka på vid pjäxköp, spana på http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=26278&p=1

Hej!
Scott P3 är sköna Twintip skidor.
Bra på hela berget som det heter.
Tänk på att om du skall köpa ett par Twintip, att de skall sätta bindningen på "Allround"läge, så att du kan åka på hela berget.
Annars får du hänga i parken en hel vinter.
Gubbe, det är du väl inte?
Gubbe, det är när man tänker "Åka skidor?Nä, det orkar jag inte."
Kan alltså stämma in på en bortskämd 18-åring till en 97åring.
/Madskii

Hej Peter_K!
Poweracepjäxan är en "civil" variant av prorace som jag förstått det.
Köpte en powerrace 9.2:a till min sambo, och hennes tidigare lange crl 80 känns som gjord av gummi i jämförelse, och hennes åkning lyftes till en helt annan nivå och dimension.
Tycker att flexet i 9.2 :an liknar langes comp 120 själv , men kan inte säga säkert.
I test jämfördes Rossis 9.1 med langes wc 130 och Nordica dobermann bl.a., men det säger kanske ingenting. länk: http://www.bootfitters.com/reviews.htm

det är svårt detta att finna pjäxor då mina fötter är underligt byggda av någon anledning.

mvh
Per

Om den jämfördes med de modellerna så säger det rätt mycket :) Det där är pjäxor som är rätt rejält styva, så kör du på nån av de modellerna kommer du åtminstone inte att köpa för mjuka pjäxor.

Hej Peter_K!
Då borde jag alltså våga köpa Rossis 9.2dam ( det känns inte riktigt bra vetskapen om att den riktar sig mot damer, varför kan de inte ge fasen i att genusbestämma skorna så man törs prova lite fler) som endast är marginellt mjukare än 9.1an men den satt tajtare runt hälen vilket jag gillade?

mvh
Per

Vad du ska köpa för pjäxor kan endast dina egna fötter svara på :)

Om flexet bara är marginellt mjukare på dam-modellen och du har bättre häl-grepp i den tycker jag det verkar vara ett bra val (givet då att den i övrigt funkar bra på dina fötter).

Och om du har fötter som är lite felbyggda så kanske det är en bra idé att formgjuta ett par. Stroltz kanske? ;) Stroltz innersko i kombination med nån hygglo salomon är aldrig fel. Eller köra Stroltz hela vägen, jag gillar dom iaf. Fast dom kanske är en prisklass för dyra..
Men som andra har sagt, satsa på att par bra pjäxor, har du kassa pjäxor så blir det ganska så snabbt trist att åka. SKidor går ju alltid att hyra. Gör inte som vissa tyskar här nere och kom in med skidor och vill hyra pjäxor. :/

Hej Lemmel!

Innerskon i Den Rossi pjäxa som jag fått för mig kan vara bra för mig är enligt säljaren en "smältbar" historia som påstås forma sig exakt efter min fot.
Är det så att detta kanske är en sanning med modifikation, att de ingalunda går att jämföra med det som ni som är mer kunniga än mig menar med formggjutet?
mvh
Per

De flesta pjäxor i dag värmer man så att de passar din fot, beroende på prisklass formas pjäxorna på olika ställen. En grov generalisering är att dyrare pjäxor formas mer runt hela foten. Med dyra pjäxor menar jag då pjäxor från ca 3000:- och uppåt, men somsagt det fins undantag.
För övrigt så finns det ingen enhetlig flex scala på pjäxor så det kan bli lite svårt att jämföra hårdhet mellan olika märken. Själv har jag en pjäxa med flex 150 = Hård men lika hård som ett annat märkes flex 130.

På mej låter det som du skulle få mest ut av en skida som har "race" karaktär. tex völkel´s race tiger, salomon equipe, Fischer RC4, Atomic GS 11, speciellt när du sa att du kan tänka dej att köpa en bredare skida till puder åkning.

Min favorit i högen är nog Race Tigern och RC 4 Wc men det är bara mina åsikter, kan tillägga att min skidåkarbakgrund är F.D tävlingsåkare så det påverkar väl lite mina val :-) Vad gäller lite bredare skidor har jag bara testat Völkel Mantra. WHOW säger jag vilken skida!!!

Hejsan!
Tack för all er hjälp!
Köpte Fischer RC4 Race RC skidor i 180cm längd , tänkte köpa wc, men behöver nog en lite mer förlåtande skida nu när jag skall stå på skidor igen.
Nästa skidsteg uppåt blir helt klart en völkl superspeed istället för en Fischerskida.

mvh
Per

Tillbaka
Topp