Gubbstörtlopp?

Carl_R

Ny medlem
Gubbstörtlopp?
Började ta upp lite portåka i början av den här månaden igen. Sist var det runt -95.
Hursomhelst är det kul som fan. Slalom och storslalom.
Jag har en uppsättning fartlagg som det vore kul att köra lite. Men det finns ju i princip inga SG/DH alls för åkare över 16 år... Tror bara jag hittade en enda tävling (i Sunne) över hela säsongen 2009-2010 i kalendern.

Jag antar att det kanske beror på att krav på backlängd och säkerhet ställer till det, men med tanke på cykeldörnhill å annat som körs nuförtiden så borde man väl kunna köra några fulrace i flackare backar eller?

Det kanske iofs inte finns så många gubbs som tycker att det vore kul att köra super-g och störtlopp?

Gubbstörtlopp?
Vi är nog fler än många tror. Kanske man skulle kunna tjata på skidförbundet att lägga till någon fartdiciplin på master-SM. Annars finns ju en del skojtävlingar som Skutskjutet och red-bull Homerun.

Gubbstörtlopp?
tror framförallt är för att man då måste stänga av stora delar av systemet, till skillnad mot slalom och storslalom där man i stort sätt inte har några skyddsnät och oftast bara en lina som håller allmänheten borta från banan. I st anton är det olika storslalom "race" i stort sätt varje vecka som är mer eller mindre öppna för allmänheten att åka i.

De få gångerna det anordnas störtlopp/super-g så tar de halva berget i anspråk under 1 vecka och det inte något man får ställa upp i utan license etc.

Gubbstörtlopp?
Ja typ liknande Skutskjutet tänker jag mig att det borde finnas fast lite oftare och gärna lite längre söderut. Tex borde det gå att köra liknande SG+DH i Tolvmannabacken, Yxbacken, Sälen (varsomhelst), Högbyn osv...
Allra roligast vore om det gick en tävling i månaden och det kördes både SG och DH samma dag.

Gubbstörtlopp?
JA för tusan! Kul att fler upptäcker att det är kul att åka fort i pist!
Alpinklubbarna brukar ha fartträningar i avlysta backar, medan regelrätta tävlingar inte är så ofta förekommande vad jag vet. I Gästrikland har det körts lokala SG-race under vintern. Har personligen tyvärr inte lyckats pricka in dom...
/Ace DG

Gubbstörtlopp?
Jag hade inte varit helt främmande mot att ställa upp i något sånt här. Då får man ju en anledning till att köpa både fartdräkt och ett par snabba skidor!

Gubbstörtlopp?
Sen finns ju alltid INFERNORENNEN i Mürren Schweiz, DERBY DE LA MEIJE i La Grave Frankrike, m fl vilda "amatörstörtlopp" i Alperna. Fanns förr ett 24h non-stop störtlopp i Österrike för 2-mannalag, oklart om det finns kvar. BORKA HELICROSS i Kittel har ju tyvärr upphört, verkade vara ett häftigt race!

/A

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp