Gymnasium I Åre

Mackke

Ny medlem
Gymnasium I Åre
Okej, nu är det så att jag har ett litet problem.. :)

jag bor för tillfället i sthlm men skulle gärna gå på något gymnasium som ligger uppe i åre. Så om du själv går där uppe eller känner någon som gör det så skriv gärna ner lite information och länka även till deras hemsida..
tack på förhand! /macke

Gymnasium I Åre
Själv går jag HR i Åre och första året bor man 2.5 mil ifrån Åre (I Järpen). Men om du går Jibbskola i Järpen åker ni till Åre 4 dagar i veckan och kör enbart park. De kanske är nått å prova på.

//Fredrik

Gymnasium I Åre
ööh, är den där jibb skiten på skidåkarlärarlinjene ller? för de finns ingen jibbing som kurs på gymnasi

Gymnasium I Åre
Blir inte det dom pratar om när dom säger jibbskolan som fotbollsgymnasiet i falköping då att alla inviduella poäng används till skidåkning och lite där till ?

edit:

2. Vilka individuella val kan man läsa?

Bild, musik,dans, ridning, konditionsidrott, lagbollspel, skidåkning...
;)

Senast ändrad:
Gymnasium I Åre
Hejsan!

jag ska försöka vägleda dig så gott det går inom detta område :P

hur är skolan?
skolan är relatift liten om man jämför sig med en skola i stockholm, det är en modern skola som har lite av allt möjligt, det finns frächa lokaler (klassrum) ett fik ganska stort bibliotek med ett antal datorer som man kan ha användning för. lärarna är suveräna och förstår sig på ungdomar med sin speciella kultur här i åre :P

hur är hotell och resturang?

det är en jäkligt bra linje/skola och lärare. då första året så läser du lite allmänt inom kök, servering, ansvarsfull hantering av alkohol kaitring och event men mera men sedan andra året så kommer du att börja praktisera osv och i tredje året praktiserar du välldigt mycket(16V) och sedan kan du gå med tävlingar så som em.
HR linjen har en skola i åre som dem är i 2dagar i veckan första året och tre dagar i veckan i tvåan och sedan i trean e du där lite hur som hälst pga av tävlingar praktik men mera. och resten av alla andra dagarna går du skolan i järpen som alla andra gör

Utbildningen har riksintag vilket innebär att alla med gymnasiebehörighet har rätt att söka.
Ansökan görs i hemkommunen och koden för utbildningen är HRR105. Det brukar vara över 200 sökande på de 48 platserna och c:a 200 poäng har behövts i betyget från årskurs 9.
De som blir preliminärt intagna får en inbjudan till en informationsdag i maj. Intagningen blir klar i början av juli och sedan fortlöper reservintaget till mitten av september.

och i år eller föra intagnagningen var det 190p men jag tror nog att intagningspoängen i år på hotel och restaurang (H&R) kommer nog bli högre tack vare att det är så populärt här uppe och att dem har riksintag så måste dem höja betygen

mvh//
wolwerin

dont drink and drive you can spill the beer

ps: det är bara ta kontakt med mig om du vill ha svar på frågor om skolan här uppe så ska jag försöka guida dig så gott det går.

PS(2) såg i efterhand lite saker....nej men i första året kommer du att bo på ett ställe som heter källarvägen(AK: klamydiavägen) då ni bor i stora hus med olika lägenheter i järpen....andra samt tredje året kommer du att bo inne i åre då skolan har ett avtal med åre hus....ang plugget om man är intresserad av detta så kommer det av vara lätt som en plätt...jag ska ju inte skryta om mina slutpoäng ifrån 9an och var typ (misslyckad inom skolan) men nu har jag vg samt mvg inom vissa områden och tycker att skolan är fortfarande roligt....lärarna i åre är suväräna dem är kunniga inom sitt område och dem lär ut på ett roligt sätt så att man fokuserar på lektionerna...and remember mate this school is the 3rd best HR school i sweden!!!!

ursäkta min stavning men är ganska trött vid denna tid på dyngnet

och angående skidåkning som IV så kan inte HR elever ta denna kursen som heter Jibbing A, B, samt c men då jag fixade in mig på ngt sätt så att jag gick ut denna kurs

Gymnasium I Åre
Hej! lånar tråden! Funderar att söka in på Samhällsvetenskapsprogrammet (SP) med vinter akrobatik!

Någon som går där? är lärarna bra hur långa dagar brukar ni ha?

boende? och måste man vara en superstjärna på skidor för att komma in ?

Hur mycket åker ni i backen?

Gymnasium I Åre
Dirty-T sa:
alexrose sa:
Kan man gå samhällskunskap med vinterakrobatik? I så fall hur många dagar är man i backen?
undrar samma grejj xD
Nej, men det går att gå sam och ha jibbing på individuella valet, vilket är en 100 p kurs, på vårterminen har vi iaf två halva dagar i backen, men det beror helt på schemat.

I ettan hade jag iaf hela tisdagen i backen och första lektionen på torsdagar och skidor resten av dagen.

Info finns på www.aregymnasieskola.se

Gymnasium I Åre
LeeUnit sa:
Dirty-T sa:
alexrose sa:
Kan man gå samhällskunskap med vinterakrobatik? I så fall hur många dagar är man i backen?
undrar samma grejj xD
Nej, men det går att gå sam och ha jibbing på individuella valet, vilket är en 100 p kurs, på vårterminen har vi iaf två halva dagar i backen, men det beror helt på schemat.

I ettan hade jag iaf hela tisdagen i backen och första lektionen på torsdagar och skidor resten av dagen.

vadå, har ni två halvdagar som ni åker på vårterminen? jag menar... åker ni bara två gånger på VT

Gymnasium I Åre
Dirty-T sa:
LeeUnit sa:
Dirty-T sa:
undrar samma grejj xD

vadå, har ni två halvdagar som ni åker på vårterminen? jag menar... åker ni bara två gånger på VT
tror att dom åker 2 gånger i veckan då

Gymnasium I Åre
Jag har fått reda på att man kan välja Samhällsprogrammet med individuell inriktning Jibbing. Då är man i backen på tisdagar och torsdagar. Man kan alltså inte välja Samhällsprogrammet med vinterakrobatik. Om man vill ha vinterakrobatik får man välja det estetiska programmet med vinterakrobatik.

Gymnasium I Åre
alexrose sa:
Jag har fått reda på att man kan välja Samhällsprogrammet med individuell inriktning Jibbing. Då är man i backen på tisdagar och torsdagar. Man kan alltså inte välja Samhällsprogrammet med vinterakrobatik. Om man vill ha vinterakrobatik får man välja det estetiska programmet med vinterakrobatik.
jag frågade och fick ett svar som löd så här:

Hej!

Välkommen att söka!

i dagsläget finns ingen möjlighet att gå ett annat program och samma skidtid i backen. Om du inte vill söka alpint eller puckelpist.
Skolan funderar på att öppna upp så elever även kan gå samhälle med skidprofil vinterakro. Svar om detta kommer att ges på prova på dagen 18 feb. Kom gärna då. Anmäl dig via mail till mig eller susanne.moange@zonline.se som är studievägledare.

Tre eftermiddagar i backen under v.2 till v.18 är det i dagsläget. Lite mer för de som går i trean. Samt en halv dag inomhus med mestadels trampolin även under vintern.

Säsongskortet kostade i år 1630.- för eleverna. Då jobbar man av 30 timmar för Skistar i skolans regi.

Vänliga hälsningar ola

Gymnasium I Åre
jag har sökt snöfordon i åre. Nån som vet om man kan välja till dom där 100poängen då eller går det bara om man väljer ett visst program ?

Senast ändrad:
Gymnasium I Åre
Dirty-T sa:
alexrose sa:

Hej!

Välkommen att söka!

i dagsläget finns ingen möjlighet att gå ett annat program och samma skidtid i backen. Om du inte vill söka alpint eller puckelpist.
Skolan funderar på att öppna upp så elever även kan gå samhälle med skidprofil vinterakro. Svar om detta kommer att ges på prova på dagen 18 feb. Kom gärna då. Anmäl dig via mail till mig eller susanne.moange@zonline.se som är studievägledare.

Tre eftermiddagar i backen under v.2 till v.18 är det i dagsläget. Lite mer för de som går i trean. Samt en halv dag inomhus med mestadels trampolin även under vintern.

Säsongskortet kostade i år 1630.- för eleverna. Då jobbar man av 30 timmar för Skistar i skolans regi.

Vänliga hälsningar ola
är det någon gräns på hur bra man måste vara?

Gymnasium I Åre
J_Skilnand sa:
Dirty-T sa:
alexrose sa:

Hej!

Välkommen att söka!

Vänliga hälsningar ola
Nej, men det är för sent att söka nu.

Gymnasium I Åre
Dirty-T sa:
J_Skilnand sa:
Dirty-T sa:

Hej!

Välkommen att söka!

Vänliga hälsningar ola
Nej, men det är för sent att söka nu.
jo det vet jag :P men jag ska börja söka nästa år

Tillbaka
Topp