Håller snowboardbindningen monterad med ”överhäng”?

zsurfer

Ny medlem
Behöver montera främre bindningen längre bak än vad insertsen tillåter. Om jag använder alla fyra skruvarna i ena halvan av basplattan så kan jag få till önskad stance. (se bild)

Frågan är dock, håller detta?

Bindningen är en Rome SDS Targa.

Jag hade inte kört så.!
Jag tror att den ena halvan som inte är fäst i basplattan kommer lyfta sig ibland när du kör, kommer kanske sluta med att hålen som du har fäst i kommer gå sönder.

Men det är bara min teori. Får man fråga varför du ska ha det monterat så?

Det är inte så att alla insert sitter 4cm bakåt och du har bara vänt på brädan? :rolleyes:

linder sa:
Det är inte så att alla insert sitter 4cm bakåt och du har bara vänt på brädan? :rolleyes:
Hade varit trevligt om det var så enkelt. Det är en directional twin där setback camber, nose rocker m.m. stämmer med riktningen, men insertsen som egentligen också skulle ha setback, har hamnat framåt.

spännande! Jag hade provat den både switch och sådär med bindningarna för att se hur det kändes.

Tror största risken med att montera bindningarna så är flex i basplattan men tror nog basplattan knäcks innan insertsen om något nu skulle gå fel

linder sa:
Tror största risken med att montera bindningarna så är flex i basplattan men tror nog basplattan knäcks innan insertsen om något nu skulle gå fel
Det är vad jag tror också. Insertsen lär hålla. Basplattan blir såhär klenast för lutning av bindningen mot nosen, och just i den riktningen tror jag inte man lägger så mycket belastning. Åt sidorna och bakåt måste vara större krafter (på frambindingen), eller hur?

REO sa:
Borra och montera två nya inserts där du saknar.
Har funderat på det också. Att borra och fästa inserts med epoxy tror jag är ganska smidigt, men att sedan laga hålet i belaget känns lite meckigare. Måste isåfall få tag i ett patch-ark med ptex och troligen lämna in för belagslipning sen.

zsurfer sa:
REO sa:
Har funderat på det också. Att borra och fästa inserts med epoxy tror jag är ganska smidigt, men att sedan laga hålet i belaget känns lite meckigare. Måste isåfall få tag i ett patch-ark med ptex och troligen lämna in för belagslipning sen.
Hål i belag? Borra bara inte helt igenom. Kolla hur skidåkare som monterar inserts gör!

ChristianLaurila sa:
Är den så knasig. Har du testat prata med tillverkaren? Har du tur ersätter dom den på goodwill.
Ja, dom kände till att dom producerat en mängd brädor med detta felet, men anser inte att det är en reklamation, vilket är märkligt :(

Vattendroppe sa:
zsurfer sa:
REO sa:
Hål i belag? Borra bara inte helt igenom. Kolla hur skidåkare som monterar inserts gör!
Du menar typ quiver killer? Håller det verkligen för snowboardbindningar?
Jag var inne på T-formade inserts med stor platt \"skalle\" som trycks i underifrån.

zsurfer sa:
Vattendroppe sa:
zsurfer sa:
Du menar typ quiver killer? Håller det verkligen för snowboardbindningar?
Jag var inne på T-formade inserts med stor platt \"skalle\" som trycks i underifrån.
Varför skulle de inte hålla för brädåkning? Sen om det går att få tag på med rätt gängorna/skruvar för brädbindningar vet jag inte, men hållfastheten med ett bra epoxy är inga problem.

Jag menade som Vattendroppe, du har ju redan fyra fästpunkter. Så om du sätter två quiver längst ut till vänster för att hålla ner plattan, tror jag nog det kommer att hålla

Du behöver inte ens använda fyra fästpunkter på ena sidan, det kommer att ha bindningarna precis som vanligt, fast med QKs eller motsvarande på andra sidan bara.

REO och Vattendroppe, jag tror också att använda quiver killer typ inserts är nog ändå den bästa lösningen. Oavsett vad de håller för så blir det ju iallafall inte sämre av att komplettera setupen på bilden med två sådana på sidan som annars hänger lös.

zsurfer sa:
REO och Vattendroppe, jag tror också att använda quiver killer typ inserts är nog ändå den bästa lösningen. Oavsett vad de håller för så blir det ju iallafall inte sämre av att komplettera setupen på bilden med två sådana på sidan som annars hänger lös.
Ska du använda fyra skruvar som du har dem nu skulle jag slipa ner brickorna så att de inte överlappar dock.

Tillbaka
Topp