Har Peak Performance tappat sin trovärdighet?

loodlindqvist

Ny medlem
Jag funderar på vad ni som är insatta i skidåkning och skidmode har för uppfattning av Peak Performance idag? Har de kommit för långt ifrån sin grundidé, om riktigt god kvalitet med enkel och snygg design, och tappat sin autenticitet? Eller är de fortfarande ett märke som ni som är ute efter kvalitet väljer?

Senast ändrad:
Det var ett bra tag sedan jag såg någon förutom pappor som nöter pist använda Peak. Jag tror att folk inte uppfattar det som ett äkta skidmärke längre utan något som folk från storstaden har för att framstå som creddiga.

Alla dessa märken är bara tröttsamma, Haglöfs speciellt, ägs av stora företag men försöker förespegla ngn slags lokal förankring. Haglöfs ägs nu av ASICS men tjatar ändå om grundaren, Peak försöker göra en grej av att de är grundade i Åre. Bara segt om du frågar mig. Det finns alldeles för många tillverkare av fancy outdoor och man har hellre än gammal bomullsjacka än ngt fult i årets modell i tre färger från dessa giganter, North Face, Patagonia, Mammoth, Marmot, Jack Wolfskin, Elevenate, Haglöfs, Peak Performance, Bergans, Norröna, HH m.m.
Men här på Freeride finns det inte få som på ett eller annat sätt är inblandade i denna cirkus så vänta dig inte helt ojäviga svar...

Hypen på 90-talet - som gjorde att 'alla' hade Peak-kläder - samt att de såldes till Danmark gjorde väl att de förlorade cred för länge sen?

När jag tänker på Peak så förknippar jag det med folk som vill ha det senaste och snyggaste men som inte bryr sig nämnvärt om funktionalitet mer än att det går att skryta med det på afterskin.

kappakomplett sa:
Alla dessa märken är bara tröttsamma, Haglöfs speciellt, ägs av stora företag men försöker förespegla ngn slags lokal förankring. Haglöfs ägs nu av ASICS men tjatar ändå om grundaren, Peak försöker göra en grej av att de är grundade i Åre. Bara segt om du frågar mig. Det finns alldeles för många tillverkare av fancy outdoor och man har hellre än gammal bomullsjacka än ngt fult i årets modell i tre färger från dessa giganter, North Face, Patagonia, Mammoth, Marmot, Jack Wolfskin, Elevenate, Haglöfs, Peak Performance, Bergans, Norröna, HH m.m.
Men här på Freeride finns det inte få som på ett eller annat sätt är inblandade i denna cirkus så vänta dig inte helt ojäviga svar...
Klart storföretagen som du rabblar upp är smarta. Kan dom nå ut med sina funktionella kläder till folk i stan och som kanske inte ens "förstår" plagget dom bär, så är det väl bara en jättesuccé?! Trender kommer och trender går och just nu klär vi oss i sportiga kläder för att vi vill identifiera oss så. Att klädmärken går från grundidén och säljer sin verksamhet till större företag är delvis för att kunna ha uppbackning när man vill nå nya marknader eller expandera på annat sätt. Det är en sån värld vi och jag är glad över att det är sån extrem konkurrens just nu. Utvecklingen är stadig och många företag känner att dom måste börja tänka på miljön för att kunna vara med i gamet

Netapper sa:
kappakomplett sa:
Klart storföretagen som du rabblar upp är smarta. Kan dom nå ut med sina funktionella kläder till folk i stan och som kanske inte ens "förstår" plagget dom bär, så är det väl bara en jättesuccé?! Trender kommer och trender går och just nu klär vi oss i sportiga kläder för att vi vill identifiera oss så. Att klädmärken går från grundidén och säljer sin verksamhet till större företag är delvis för att kunna ha uppbackning när man vill nå nya marknader eller expandera på annat sätt. Det är en sån värld vi och jag är glad över att det är sån extrem konkurrens just nu. Utvecklingen är stadig och många företag känner att dom måste börja tänka på miljön för att kunna vara med i gamet
Ja, lycka till med dina handelsstudier.

Vad har ni för syn på Haglöfs i jämförelse? Uppfattas de som mer autentiska, att det är fler genuina skidåkare och färre som bara vill vara snygga i backen som handlar det?

Nej det är precis samma tröstlösa lura konsumenterna ideologi bakom alla dessa märken. Arc'teryx, Spyder, Goldwin, Schöffel och alla andra i marginalen som Oakley, Salomon etc för alla materieltillverkare, sen Halti, WESC, Lindeberg, Bogner, Kjus och Prada...som också öser ut, säkert lika bra som alla andra med extra nytt Goretex svettmaterial och ännu dyrare...

kappakomplett sa:
Nej det är precis samma tröstlösa lura konsumenterna ideologi bakom alla dessa märken. Arc'teryx, Spyder, Goldwin, Schöffel och alla andra i marginalen som Oakley, Salomon etc för alla materieltillverkare, sen Halti, WESC, Lindeberg, Bogner, Kjus och Prada...som också öser ut, säkert lika bra som alla andra med extra nytt Goretex svettmaterial och ännu dyrare...
Vad är det för märken som gäller då? Du har listat ca alla märken som iaf jag känner igen och lite till.

Och vad är det som gör att märkena inte är bra?

Man kan fråga sig om Klättermusen kommer att behålla sin profil.
Nyligen så gick fonden Scope in som (100% (?) ägare).
http://ltz.se/nyheter/are/1.6292092-klattermusen-far-nya-agare

Styrelseordförande blir Jonas Meerits, tidigare vd i J. Lindeberg!

Journalisten ställer den relevanta frågan:

"Men blir det inte en utveckling mot mer "vanliga" kläder, när fler kunder ska vinnas kanske i mer urbana miljöer?"

- Det är en bra fråga. Men absolut inte, vi kommer snarare att ta bort en del produkter, säger Askulv med eftertryck."

Jo, jo...

Fjällräven och Tierra ligger under Fenix Outdoor och klarar sig väl bra där. Kanske dock dags för en strukturomvandling i outdoorbranschen med lite fusioner, Fjällmusen eller så, dessa tre relativt likartade klädbolag är väl för små internationellt sett?

Senast ändrad:
patriknorling sa:
kappakomplett sa:
Vad är det för märken som gäller då? Du har listat ca alla märken som iaf jag känner igen och lite till.

Och vad är det som gör att märkena inte är bra?
Då tog jag ändå inte med:
Vaude, Mountain Equipment, Mountain Hardware, Houdini, Icebreaker, Whiteout, Sweet Protection, Four Elements,
8848 Altitude

Man förstår att lönsamheten är rätt massiv i denna nisch...

Om där är någon här som då känner till ett varumärke(finns det några kvar som inte räknats upp?) som erbjuder en likartad vara sett till kvalitet och funktion men till ett då enligt er rimligare pris så är det ju bara att berätta, skulle vara jätteintressant.

North Face tycker i alla fall jag har lyckats med att förankra sitt märke riktigt bra då dom är med och sponsrar de flesta expeditioner. Likaså Canada Goose är också ett inarbetat märke, dock inget för skidåkaren.

För mig spelar det ingen roll om det är ett stort företag som ligger i grunden. Norröna, North Face, Haglöfs etc gör bra kläder. De har bra funktioner och kvaité. Något annat vore konstigt då de funnits länge nu på marknaden. Haglöfs har spottat upp sig rejält de sista åren på design och färger. Mer och mer kläder för friåkarna samt ett ryggsäcksprogram som växer sig starkare för varje år.

Peak har enligt min mening alltid gjort stilrena skidkläder. Verkar inte vara något fel på dem. Folk som säger att bara människor som vill synas har på sig dessa under vecka 9 borde nog ta en koll på vad dom själva bär. Kostnaden för skidkläder idag är dyrt och en jacka+byxa ifrån t ex Norröna eller North Face brukar generellt vara mycket dyrare än Peak.

Sedan får man tänka lite outside the box också. Att bedriva ett stort företag idag kräver investerare och det är tack vare detta oftast flera ägare ligger i grunden för dessa märken. Det kostar helt enkelt med produktion, marknadsföring, certifieringar m.m. Ett lokalt företag som skulle tillverka något på egen hand med en liten kundkrets skulle föga överleva en längre period utan finansiell backup.

Cassio sa:
Om där är någon här som då känner till ett varumärke(finns det några kvar som inte räknats upp?) som erbjuder en likartad vara sett till kvalitet och funktion men till ett då enligt er rimligare pris så är det ju bara att berätta, skulle vara jätteintressant.
Sägs att Fristads skaljacka är verkligt bra, har hört av en som jobbar utomhus en hel del under aktivitet att det är den bästa gore-tex jackan. Billig jämförelsevis.

http://e-line.backmarks.com/KLADER_...agg/FRISTADS_GXB487_JACKA_GORE-TEX?id=GXB487-

kappakomplett sa:
Cassio sa:
Sägs att Fristads skaljacka är verkligt bra, har hört av en som jobbar utomhus en hel del under aktivitet att det är den bästa gore-tex jackan. Billig jämförelsevis.

http://e-line.backmarks.com/KLADER_...agg/FRISTADS_GXB487_JACKA_GORE-TEX?id=GXB487-
Vet inte om jag håller med riktigt.

1. Den kostar 2539 exkl moms = 3173 inkl moms. Dvs lika mkt som tex Arcteryx Alpha SL.

2. Den saknar en hel del detaljer som jag uppskattar på en skidjacka. Om jag ska nöja med mig en sån jacka så bör den ju vara ordentligt mkt billigare.
Nu känner ju jämförelsen som den haltar lite. Givetvis får man en billigare jacka om den inte har alla detaljer. Så istället för att jämföra Fristadsjackan mot en skidjacka för 5-6k så bör den ju jämföras med en basic Gore-texjacka och då blev den inte så billig helt plötsligt.

(ja, det är en mkt trevlig arbetsjacka dock. Använder min dagligen på den kallare årstiden.)

Senast ändrad:
Piglet55 sa:
kappakomplett sa:
Cassio sa:

Vet inte om jag håller med riktigt.

1. Den kostar 2539 exkl moms = 3173 inkl moms. Dvs lika mkt som tex Arcteryx Alpha SL.

2. Den saknar en hel del detaljer som jag uppskattar på en skidjacka. Om jag ska nöja med mig en sån jacka så bör den ju vara ordentligt mkt billigare.
Nu känner ju jämförelsen som den haltar lite. Givetvis får man en billigare jacka om den inte har alla detaljer. Så istället för att jämföra Fristadsjackan mot en skidjacka för 5-6k så bör den ju jämföras med en basic Gore-texjacka och då blev den inte så billig helt plötsligt.

(ja, det är en mkt trevlig arbetsjacka dock. Använder min dagligen på den kallare årstiden.)
Intressant! Den här Arcteryx jackan har jag erfarenhet av att använda och det ska väl sägas att den är enormt lättviktig, riktigt tunnt goretex och inga detaljer, utom bra huva och två bröstfickor. Är väl tänkt som typ topptursjacka på våren. Fristad jackan har jag bara provat och den är mycket stadigare, tyngre och gjord för heavy duty, kan användas som varjedagsjacka på vintern.

kappakomplett sa:
Intressant! Den här Arcteryx jackan har jag erfarenhet av att använda och det ska väl sägas att den är enormt lättviktig, riktigt tunnt goretex och inga detaljer, utom bra huva och två bröstfickor. Är väl tänkt som typ topptursjacka på våren. Fristad jackan har jag bara provat och den är mycket stadigare, tyngre och gjord för heavy duty, kan användas som varjedagsjacka på vintern.
Du har så rätt så. Jag har som sagt båda dessa jackor och varje dag i veckan åker jag ju hellre skidor i Arcteryxen istället för Fristads jackan. På samma sätt som att jag inte skulle få för mig att ta med mig Arcteryxen in på en tung industri där istället Fristadsjackan passar perfekt.

Vad jag ville få fram är att det inte riktigt går att jämföra äpplen och päron bara baserat på priset.

Skidåkning är generellt dyrt och därför så har man inte samma tänk angående priser som man har jämfört med vanliga kläder. En skaljacka får kosta över 5000kr men dina jeans får inte kosta över 1500kr. Kan butikerna sälja dyrare kläder och tjäna på det så gör de. Men en vanlig klädaffär lever oftast på de billigare plaggen och tvingas därför köpa in billigt men ändå OK kvalité så att det säljer.

Kort: När det gäller skidkläder vet företagen att man inte behöver prispressa för att folk köper ändå, alltså blir det dyrt och inte lika mycket för pengarna. Speciellt i ett land som Sverige så tror jag att folk köper hellre Everest än ett "okänt" märke även fast det kan vara bättre. Förutsatt att de har samma pris.

Har en 20 liters ryggsäck ifrån Peak, huruvida den är prisvärd och ligger i framkant funktionsmässigt låter jag vara osagt. Kvalitén är däremot strålande. Har använt den i princip dagligen sen jag köpte den.

Lite små ytliga skador på tyget som ligger emot ryggen. Men alla sömmar håller ihop bra och ser inget tecken på slitage. Räknar med att kunna ha den i minst tre år till om jag inte tröttnar på den.

Funktionsmässigt så har den, kraftig dragkedja som går att öppna stänga med skidvantar, plats för camelback, en extra ficka som är lättillgänglig, band runt bröst och midja, tjockt och vattenavstötande material och det finns möjlighet att spänna fast skidorna på väskan.

Overall är jag riktigt nöjd. Enda nackdelen är priset, men smakar det så kostar det.

Gå till affären och känn på grejjerna, du märker ganska snabbt hur produkten känns, bra material, starka sömmar osv. Det är svårt att hålla en bra nivå som ett företag. Kvalitén kan variera ganska stort mellan olika modeller och produktkategorier.

Tillbaka
Topp