Hårdare moderering på Freeride!

fiskebulle

Ny medlem
Jag gjorde ett inlägg på 'freeride.se'-delen utav forumet och har inte fått någon respons från varken forummedlemmar eller mods. Tänker därför att jag copy pastar den hit och ser om det tar skruv! Inlägget skrevs ursprungligen i denna tråd, har man inte läst den tråden kanske man borde göra det, då kanske det blir lite lättare att greppa vad jag skriver om.

"Nu har det gått några veckor sedan första snön började dyka upp i vårat avlånga land och skidväljartrådarna har duggat tätt. Personligen så tycker jag det börjar bli lite väl mycket skit som dyker upp. Jag ser trådar där folk behöver hjälp med att bedöma längden på de skidor de borde köpa, folk som måste diskutera just deras aspekt av hur <insert random popular ski> kommer att vara för just dom.

Mycket utav all denna skit man måste sålla igenom för att hitta ett kvalitativt inlägg borde vi kunna undvika. Jag tänker mig att man kan se upp till hur andra forum fungerar och lära sig därifrån. Jag "hänger" ganska mycket på www.flashback.info som är ett väldigt stort och välmodererat forum. Det finns många enkla grepp för att underlätta for modsen som vi borde kunna tillämpa här. Till exempel skulle man ju kunna lägga in denna originalposten i alla forumdelarna. Med ett stort ***LÄS DETTA FÖRST***

Jag kan i ärlighetens namn säga att jag aldrig sett denna delen utav forumet förr och jag har ända läst här i ca. 2 år. Nu kanske det inte är just jag som behöver läsa denna posten, men många andra skulle nog kunna dra nytta av den.

Hur många moderatorer har vi här egentligen? Jag ser till en ibland, skulle nog vilja påstå att man kan rekrytera flera mods hit. Det finns många engagerade människor på freeride som säkert skulle kunna tänka sig att hjälpa till. Man kan ju ha delspecifika mods, så om man är grym på parklagg.. ja.. då kanske den personen skulle kunna ha vissa modereringsrätter i just den delen utav forumet.

Det vart kanske lite långt.. men vafan.. jag gillar detta forum och vill gärna se det och dess medlemmar utvecklas. Vi kanske kan fortsätta diskussionen i en specifik tråd.

Tack och hej från Åreland!"

Du har så rätt i det du skriver, massor med upprepade frågor, mycket skitsnack med mera..

men glöm även inte att vi har ett OT forum här för allt skitsnack, det hör hemma någonstans det med!

freeride har ett fåtal aktiva moderatorer.
Johan
Nojlas
Dr.snow? - vart har han tagit vägen?
OlaMelin
Perka? - han var moderator för väldigt länge sen?

finns det några fler nu? känns som mycket jobb för många av dessa, vet att både både johan och Ola jobbar massor utöver modererandet och har inte tid att sitta och rensa forumen..

det man själv kan göra iallafall är att hjälpa moderatorerna att hitta dåliga/onödiga posts och sånt som bryter mot forumreglerna och andra regler på sidan! Det är nämligen bara att klicka på [!] ikonen till höger, då kan man rapportera olämpligt material och det är de som moderatornerna kan se direkt och sålla bort allt som inte passar in. då slipper dom även sitta och bläddra igenom hela forumen för alla dåliga inlägg och dubbelposts!

men flera moderatorer vore ju på sin plats, iallafall på dom specifika delarna där kunnigt folk skulle kunna göra massor!
/jeppe

Vore ju inte helt fel, att freeride kanske fixar några "poliser" som hänger mycket på forumet. Som kan rapportera felen och seden efter att dem vissat sig duktiga osv, kanske till och med låsa trådar etc. Gärna skulle jag vilja se dom personerna med åldern inne. Alltså 18+. Kanske ännu äldre rentav.

Freeride kanske skulle kunna ta och fråga personer som representerar sidan bra och se ifall någon som redan här kan ideellt (stavning:o) hjälpa till att hålla Freeride rent från p13'ornas otaliga trådar om vilken storlek det är på HH's nya LRG.
Jag tror inte det behövs mycket mer effort, bara lite mer resurser så kommer även våra yngsta användare att förstå; att på forumet så shapar man upp sig.

Dock så tror jag inte att "LÄS DETTA FÖRST" kommer att göra succé, det finns ju regler redan nu och för många verkar de vara till för att brytas i den allmänna medlemmens mening.

Det du säger Jeppe om att folk kan rapportera olämpligt material är ju bra, men det behövs väl fortfarande resurser (i form av mänsklig skepnad) som ska sätta själva [!]'et till verket, menar, en moderator måste väl göra själva grovgörat? Själva rapporten är väl bara en hint om var det olämpliga materialet kan finnas?

Han den där felix hänger ju en del på forumet, han kanske skulle kunna tänka sig att agera forumpolis ett tag? :)

Senast ändrad:
Jag håller med! Men jag tror inte att det är hårdare bedömning som krävs utan helt enkelt fler mods. Vad jag upplevt änsålänge finns det nog 4-5st, varav 3 lite mer aktiva.

Samtidigt är detta en sida där många har väldigt roligt också och med för mycket övervakning finns det kanske risk för att den där sköna glimten i ögat på freeride försvinner.

Jag tycker också det är sjukt jobbigt med 9 trådar med samma fråga varav kanske det finns 3 seriösa svar i en av dom och 2 i en annan och resten bara är skit som folk hävt ur sig för att dom inte orkar med fler trådar i samma ämne (precis som jag själv gör ibland när jag inte kan hålla inne min frustration).

Här tror jag att ***LÄS DETTA FÖRST*** grejen kommer fixa en del av problemet, men det kräver även fler moderatorer.

Men jag vill inte bli av med dom roliga trådarna som ger ett gott skratt varje dag man loggar in på freeride och bidrar till gemenskapen på sidan. Även om dom inte tillför någon vettig info över huvudtaget.

Sist men inte minst vill jag ha åldersgräns på att ladda upp videoklipp på freeride!

Är man tolv år och pro och gjort en sjukt grym edit får man väl be någon med åldern inne att ladda upp åt en. Eller möjligtvis att alla videoklipps som laddas upp av medlemmar som innehar en lägre ålder än 15 vintrar granskas innan dom kommer upp på sidan.

*Ny här? -Läs detta!*-tråden är inte på något sätt någon officiell tråd. Så det är inte så konstigt om du inte sett den tidigare.

Reglerna på Freeride hittar ni här:
https://www.freeride.se/about/rules.php

Alla kan hjälp till att hålla forumet i topptrim. Ser ni något som tagits upp tidigare posta en länk till den tidigare tråden. Använd sen
icon_abuse.gif
-rapport funktion så kommer en moderator kolla på tråden.

RickardmedlemCroy sa:
Är man tolv år och pro och gjort en sjukt grym edit får man väl be någon med åldern inne att ladda upp åt en. Eller möjligtvis att alla videoklipps som laddas upp av medlemmar som innehar en lägre ålder än 15 vintrar granskas innan dom kommer upp på sidan.
Optimalt vore väl att ha en moderator som ansvarar för videoklippen och sorterar bort sådant som inte borde läggas upp?

Det är 13 års gräns på hela Freeride. Men samma sak som på forumet, använd
icon_abuse.gif
knappen om ni hittar något videoklipp som bryter mot reglerna. Under videoklipp används denna funktion ganska flitigt så det fungerar bra.

tycker ni borde anställa mej för en 1000 lapp i veckan. jag sitter alltid på freeride, jag anmäler allt me den där knappen och jag kan skärpa mej om det skulle behövas! gör de för 500 också! hör av er!
eder Titti

Är det någon som har ett nummer på hur många medlemmar freeride har? Säkerligen behövs det fler mods för att kunna orka med den arbetsbörda som det är att rensa bort all skit och liknande som oundvikligen dyker upp. Till viss del så tycker jag det behövs 'hårdare' regler. Inte flashbackhårda, men tillräckligt för att folk ska tänka sig för innan de postar. Att posta på forumet är ju ett privilegie!

Jag tänker mig att man kan t.ex. ha en specifik tråd för att diskutera Armada JJ eller Rossi S7(exempelvis). Då vet modsen att alla trådar som ploppar upp om JJ kan lugnt raderas för att personen som postar inte har koll. Man kan även lättare modda de trådarna ifrån felaktig information och ha de som referens när folk "råkar" göra en ny tråd om ett gammalt och väl diskuterat ämne!

About OT-forumet.. det suger ju knappast upp de trådar jag syftar på, folk får för min del posta vad fan de vill där, många forum har ju en del som är mindre moddad och bara till för random skit. Hela idéen med ett OT-forum är riktigt bra, det bygger ett roligare community att hänga i.. Sen att fr.se's OT-del är ruggigt lam.. det är en annan sak.

Skönt med en konstruktiv tråd!

fiskebulle sa:
Är det någon som har ett nummer på hur många medlemmar freeride har? Säkerligen behövs det fler mods för att kunna orka med den arbetsbörda som det är att rensa bort all skit och liknande som oundvikligen dyker upp.
står på startsidan:
"78269 medlemmar på Freeride." hur många av dessa som är regelbundet aktiva kan man ju spekulera i dock.

Senast ändrad:
fiskebulle sa:
Jag tänker mig att man kan t.ex. ha en specifik tråd för att diskutera Armada JJ eller Rossi S7(exempelvis). Då vet modsen att alla trådar som ploppar upp om JJ kan lugnt raderas för att personen som postar inte har koll. Man kan även lättare modda de trådarna ifrån felaktig information och ha de som referens när folk "råkar" göra en ny tråd om ett gammalt och väl diskuterat ämne!
Samtidigt så kan det väl uppstå problem om man säger att alla diskussioner om produkt X skall tas i samma tråd så kanske det blir 100 sidor långa trådar med alldeles för många frågor och svar för att det skall vara någon fason i det hela?

Sökfunktionen till forumet är ju riktigt ordentlig men det kanske skulle vara bra med något avgränsningssystem för att kunna tunna ut resultaten? Ibland VET man att det finns en tråd som man vill kolla i men det är för många sidor med resultat på trådar för att man ska orka leta upp rätt.

Lee-nus sa:
fiskebulle sa:
Är det någon som har ett nummer på hur många medlemmar freeride har? Säkerligen behövs det fler mods för att kunna orka med den arbetsbörda som det är att rensa bort all skit och liknande som oundvikligen dyker upp.
står på startsidan:
"78269 medlemmar på Freeride." hur många av dessa som är regelbundet aktiva kan man ju spekulera i dock.
Där ser man! Är nog i princip aldrig på startsidan, har automatisk inloggning och går i princip alltid till freeride.se/forum med en gång.

Det är nog många av dessa medlemmar, som du säger, som bara postar sin tråd, får svar, och sedan försvinner. Det gör ju det hela mycket svårare för moderatorerna då kanske 1/1000 läser reglerna, för att inte tala om stickys, innan de slänger upp sin tråd om vad som är skillnaden mellan Armada JJ och ett par längdskidor.

På flashback så kan man inte posta de 3 första dagarna efter att du skapat ditt konto. Detta för att man ska ha tid att läsa stickys och söka runt lite innan man gör sitt första misstag(tråd).

Jag tror också att det skulle behövas fler mod som sitter och låser och raderar trådar, OCH ger en förklaring till varför dom låser. Sen får man ju fråga sig vilka krav man ska ställa på 13 åringar, man får kanske acceptera att det blir endel skittrådar med den åldersgrännsen.
Om man jämför med tex FB´s forum (om det går) så är det väldigt hårt modererat utan att glimmten i ögat försvinner. Deras system med varningar och möjligheten att bli bannad (1 vecka-föralltid) skulle nog rensa ut mycket trams samt att få folk som inte förstå bättre att bättra sig (tex folk som ställer samma fråga i fyra olika forum delar och förväntar sig att få ett bra svar), även 3 dagars regeln är bra.

Skulle lätt kunna tänka mig vara moderator, men sen vet man ju sen innan att moderator / admin kräver mycket jobb och även säkerhet så tills den dagen kommer då man kanske får förtroendet här så får rapportera knappen duga :D

johan sa:
*Ny här? -Läs detta!*-tråden är inte på något sätt någon officiell tråd. Så det är inte så konstigt om du inte sett den tidigare.
Du tycker inte att den borde vara officiell då? Det står en massa matnyttigt där som många nya säkert har nytta utav. Jag har en känsla utav att freeride är det första internetforumet som många unga hittar till. Vissa hittar säkert vidare till andra forum om andra saker och lär sig därutav men jag tror vi gör oss alla en tjänst genom att pressa på att folk läser tidigare nämnda tråd.

eff sa:
RickardmedlemCroy sa:
Optimalt vore väl att ha en moderator som ansvarar för videoklippen och sorterar bort sådant som inte borde läggas upp?
Självklart!

RickardmedlemCroy sa:
eff sa:
RickardmedlemCroy sa:
Självklart!
Jag är helt på denna idé! Jag har helt enkelt sluta titta på klipp som är under 5 minuter. Jag menar.. vem är intresserad av att se ett klipp där någonting går fel eller när någon lyckas med en grej. Sjukt trist.

Egentligen är alla freerides medlemmar moderatorer - tryck bara på
icon_abuse.gif
så kommer fallet åtgärdas inom kort.
RAPPORTERA MERA säger jag bara.
Tar tid att hitta grejjerna, går snabbt att moderera.

Nojlas sa:
Egentligen är alla freerides medlemmar moderatorer - tryck bara på https://www.freeride.se/img/misc/icon_abuse.gif så kommer fallet åtgärdas inom kort.
Ok, jag köper det, men jag tycker fortfarande att ni borde sätta samman en *Läs detta innan du postar*-tråd på alla forum, fetmarkera och se till att folk börjar läsa skiten.

bl0ckm0ng0t sa:
en fråga: borde det inte var automatisk varning på de som själva erkänner att de inte ens läser igenom en tråd innan de svarar? t ex: av 433 idag 19.50
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=44874&p=4#r590131

eller jibbtors igår 22.02 https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58226&p=1
En automatisk varning på detta?

jibbtor sa:
inte läst alla inlägg men som nämnt om skidor med olika radie på olika kant av skidan, så kan jag medela att fisher gör sådana skidor. Såg det i en åka skidor tidning ;)
Hoppas du har läst allt innan och sen tar en funderare på om det ska vara logiskt att behöva få en varning för hans kommentar för att han inte har läst det som står innan .

Om så nu är fallet är alla på hela forumet bannade inom en timme för att ingen har läst allt ;P

Nojlas sa:
Egentligen är alla freerides medlemmar moderatorer - tryck bara på https://www.freeride.se/img/misc/icon_abuse.gif så kommer fallet åtgärdas inom kort.
Yes! För forumet är det en bra lösning men videosektionen, jag gråter inombords när jag ser Freeride servern belastad med så mycket skräp.

I'm alive.. Men andra saker tar mycket tid. Jag låg väldigt lågt i somras men det rycker ju i skidtarmen när det närmar sig vinter och det betyder mer Freeride-tid.

Vad gäller ämnet..

Det här är en klassisk fråga, den dyker upp lite då och då. Ja, det är ibland många trådar utan matigt innehåll, det tycker jag också. Men är inte tanken med ett öppet forum att man ska få göra sig hörd? Det snabbaste sättet att "tysta" (om det nu är det man vill) en tråd är att ge ett snabbt, konsist och bra svar. Det räcker oftast.

Det är inte helt lätt att hinna med och läsa igenom allt som skrivs, därför finns rapportera-knappen. Dock är det inte alltid helt lätt att mmotivera varför man låser/tar bort en tråd som är helt legitim, om än med en aningen..innehållslös frågeställning á la "vilka skidor ska jag ha om jag är 180 cm lång, 80 kg?". (Hoppas jag inte prickade en öm tå, jag höftade titeln.. ;) )

Jag vet inte hur ni gör, men jag sållar "intressanta" trådar genom titeln. Tydlig titel = större chans att jag läser.

Det är besökarna som driver siten, inte moderatorerna. Låt oss bibehålla det så.

/Anton

linder sa:
bl0ckm0ng0t sa:
en fråga: borde det inte var automatisk varning på de som själva erkänner att de inte ens läser igenom en tråd innan de svarar? t ex: av 433 idag 19.50
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=44874&p=4#r590131

eller jibbtors igår 22.02 https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58226&p=1
En automatisk varning på detta?

jibbtor sa:
inte läst alla inlägg men som nämnt om skidor med olika radie på olika kant av skidan, så kan jag medela att fisher gör sådana skidor. Såg det i en åka skidor tidning ;)
Hoppas du har läst allt innan och sen tar en funderare på om det ska vara logiskt att behöva få en varning för hans kommentar för att han inte har läst det som står innan .

Om så nu är fallet är alla på hela forumet bannade inom en timme för att ingen har läst allt ;P
hade han läst tråden hade han inte behövt svara alls, det var redan sagt två gånger innan. De är just principen att om man är så jävla korkad att man erkänner att man är det så har man ju inget att tillföra = sparka ut dem.

Sen har du rätt nästan hela forumet borde vara bannat...

äh men vafan. freeride kommer inte att vara freeride utan alla urspårade inlägg från övertrötta 14 åringar. låt dom hållas, och gläds åt att vissa kan finna gemenskapen i något så dumt ibland...

skidåkning är flummig och inte bara prylkåthet och perfekta mått...

"skidåkning är flummig och inte bara prylkåthet och perfekta mått..."

Jag är flummig, och blir ibland kåt på perfekta mått. Det ena behöver inte utesluta det andra!

Snödjup

Tillbaka
Topp