Haute Route med marker duke?

rusiak

Ny medlem
Hej!

Har planerat en Haute Route i mars. Har en uppsättning Extrem Patriot + marker duke bindningar + hudar. Har knatat lite med dem o känner mig bekväm med dem. Är väl i relativt god form, och förmodligen bra i förhållande till de övriga som skall gå :)

Är detta ett quiver man kan gå en Haute Route med? Bara en fråga hur trött man vill vara när man kommer till hytta efter en dags knatande?

Har funderat på alternativen byta bindning eller skidor eller båda delarna.

Tack på förhand,

Alex

Det är väl egentligen bara en fråga om hur trött man vill bli och hur mycket man vill jobba emot utrustningen istället för med den tycker jag. Hade aldrig utsatt mig för att gå haute route med dukes, har lite småplaner på att gå den jag med fast i april/maj.

Det du beskriver är ju varken lätta skidor eller lätta bindningar, + att bindningarnas gåfunktion är riktigt dålig om man jämför med dynafit/plum. Jag tror att du kommer njuta mycket mer av upplevelsen om du har riktiga grejer.

Hmm möjligt att det går om man är fit och har ett par väl inkörda turpjäxor, men packa extra pannben ;-)
Personligen hade jag absolut inte gett mig på det. Visst det går fint att tura 1000m på dukes, men den 4 dagen tar förmodligen emot mer än du vill uppleva.
Jag skulle säga att har du inte turpjäxor så köp det och hyr ett par lätta skidor med dynafits, efteråt kan du bestämma om det är något för dig. Men tror du kommer att döda suget för turande ganska effektivt om du istället för att titta på den fina utsikten sliter med att släpa dina tunga prylar uppför berget. Kommer ändå inte bli ngn freeride-trip att skriva hem om, så den lätta utrustningen är bara en fördel.

Ingenting är omöjligt,, Har gjort Haute Route, Chamonix-Zermatt med Patriot 191 med Rottafella R 8 och Scarpa T-1 pjäxa,, blev totalt idiotförklarad innan, men med god fysik löser man det mesta ; )

Tycker jag får en ganska klar bild, tackar!

Ett par nya turpjäxor har jag redan kommit fram till som ett måste. Är ni redan inne i tråden så kan ni ju ge några bra rekommendationer.

//Alex

Onlytelemark sa:
Ingenting är omöjligt,, Har gjort Haute Route, Chamonix-Zermatt med Patriot 191 med Rottafella R 8 och Scarpa T-1 pjäxa,, blev totalt idiotförklarad innan, men med god fysik löser man det mesta ; )
Brorsans kompis är elitidrottare. Han gjorde Haute Route med dukes och vanliga slalompjäxor! Först ville guiden inte ta med honom, sen blev han utskrattad. På slutet -respekterad. Inte vet jag hur du är funtad. Om du har kondis, vinnarskalle och vill slita så ta tunga saker.

Inget är omöjligt vad gäller skidor

Självklart går det! Människor har korsat bergskedjor med betydligt sämre utrustning och under betydligt sämre förhållanden än så i tusentals år. Frågan är vad du vill ha ut av det, hur mycket du vill kunna njuta av upplevelsen och hur mycket du vill slita. Enligt din profil är du 31 så då borde du ha gjort gröntjänst och därmed ha en hyfsad koll på hur din kropp fungerar under påfrestning och hur hårt man kan pressa sig när man är nere på "noll".
Vad det gäller pjäxor så blir det tråkiga svaret att du måste prova dig fram själv. Gå till en bra butik och prata med dem så kommer du få hjälp att hitta en pjäxa som passar dig och dina fötter. Det är omöjligt att rekommendera en pjäxa över internet.

Nu skrev du inte vilken längd du har på dina Patriots men låt oss anta att det är 181cm
Det ger följande vikter

Duke: 2630
Patriots: 4090
Sum: 6720 gram

Om vi jämför mot en normal tur-set upp. Dvs vad du troligen får om du hyr ett par dynafit:

Dynafit TLT Vertical Rental 11/12: 1220
DYNAFIT SEVEN SUMMITS SKI 170cm: 2660
Sum: 3880 gram

Om man sen betänker att du ska ta mellan 6500-8000 meter i höjd enligt det jag hittade på nätet samt transportera dig horisonellt ca 14 mil så kan man lätt inse att det är fan så mkt behagligare att ha lätta grejer än att ha tunga. :D

Även om jag inte riktigt håller med så brukar man ju säga att 1kg på fötterna/skidorna är dom 5 i ryggsäcken. Skulle man följa den riktlinjen så motsvarar det ju att du 15 kg extra på ryggen mot dina kompisar.
Då förstår man ju att det blir till att ligga i lite extra för att hålla jämna steg med polarna.

Men som sagt, inget är omöjligt.

Alex: Du är vältränad jämfört med många här inne med allt du håller på med. Du klarar det defentitivt fast det blir nog lite jobbigare för dig än för andra. Träffade en norrman i förra veckan som skulle köpa turutrustning för den turen men hans kamrat hade gått på "tyngre" utrustning förut och hade inga problem med det.

När skall du ner och gå? Du kan få låna mina skidor med F12 om du vill istället. Betydligt lättare än duke och patrioter.

Tillbaka
Topp