Head mojo 15 eller Marker Jester 16?

Hippieolle

Ny medlem
Nu står jag i valet och kvalet att välja bindningar.De jag funderat på - och som jag har att välja på - är Jester 16 och Head mojo 15. Vilken skall jag välja?

jaa... båda är ju bra bindningar. Så köp den som du får bäst pris på??
Sj hade jag gått för mojo15 eftersom det är mer metall i den....

Marker jester är den bästa bindningen på marknaden just nu! ok den är dyrare än dem flesta andra bindningar men du får ingen bindning som är tåligare eller lättare Jag har tidigare använt Salomon och rossignol bindningar. Head bindningen är väll egentligen tyrolia bindningar, inget ont om dem men vill du ha överlägsen kvallitet och vikt så väljer du marker Jester. Förändrade mitt skidåkar liv. Jag spenderar mellan 70-120 dagar på skidor vart år och den håller från dem största parkerna till stora klippor i Backcountry..

Hoppas det hjälper.

En STH16 eller STH14 Driver och Rossignol/Looks FKS/Pivot-bindningar är bättre än Jester varje dag i veckan!

Jag har inget att säga om Jestern men jag har erfarenheten att tidigare mojo 15-bindningar börjar glappa med tiden.

Carled sa:
En STH16 eller STH14 Driver och Rossignol/Looks FKS/Pivot-bindningar är bättre än Jester varje dag i veckan!
I second that!!! hur många i världscupen ser man på ett par jesters?? Är ju ändå dom som ställer högst krav på sina grejer.

Mojo 15 är en "brandad" Tyroliabindning med mycket metall och bra hållbarhet. Har du rejält slitna pjäxor kan de glappa, annars ska det inte vara något problem. De jag har ägt har funkat kanon, även 18-bindningen.

Marker Jester är lätt överhypad, då denna bindning är byggd på ganska mycket plast och inte alls är så bra som alla säger. Ser enl. många bra ut, men, som sagt, det där med plasten...
Jester har garanterat INTE överlägsen kvalitet.

Om du vill ha bra kvalitet på en Markerbindning kan jag rekommendera M20 Comp, mycket metall och riktigt bra. Två klasser upp jämfört med Jester. Mycket nöjd med de jag har nu.

Åker även med STH 16 och FKS 185 och kan intyga att de är ett solklart val före Jester.

Välj Mojo 15!

Jag får Jestern 500 billigare. Jag tror jag väljer den.Jag har till morgondagen på mig att bestämma mig, så de som vill övertala mig åt det andra, nu har ni chansen!

som sagt, ingen av bindningarna är dålig men är du ute efter hållbarhet - välj Mojon (mer metall). har själv inte haft just mojo 15, men Fischer X14 och 17 (också Tyrolia) och dom har fungerat klockrent.

Senast ändrad:
Jag har länge kört Ross FKS/Look Pivot bindningar och i mitt tycke är det inte mycket som slår dem. Den genuina känslan, enbart metall och smällen när man klickar i pjäxan höjer mitt självförtroende några snäpp.
Nu har jag dock sakta men säkert glidit över till Marker Jester/Duke. Trots att de inte har i närheten av så mycket metall som FKS/Pivot är det få tillfällen jag tvivlar på Jester.

Jester
#Metall där det behövs
#Kort monteringspunkt
#Perfekt DIN-skala för mig (kör de på Lucky-13)
#Lättare och större möjligt att justera storleken om vännerna vill pröva
#Lättare att byta skistopper

buzzlightyear sa:
du kommer garanterat bli nöjd med jestern. inte lustigt att man ser dom överallt i år och att väldigt många proffs kör dom
Proffsen kör väl ändå på de prylarna de får betalt för att använda? Sen är det bra många proffs som egentligen "ska" åka på marker, eller andra märken för den delen, (om man ser till vad deras skidsponsor har för leverantör) men åker på salomon/look

Jag har kört både Jester och Mojo 15. Och haft problem med glapp i båda. Slutet på första säsongen med Jester så började tådelen glappa i höjdled. Mojo 15 höll fint i 3,5 säsong men började sedan glappa i höjdled i ena häldelen.

Kör för tillfället med Sth16 och Pivot/FKS.

Jarle sa:
buzzlightyear sa:
du kommer garanterat bli nöjd med jestern. inte lustigt att man ser dom överallt i år och att väldigt många proffs kör dom
Proffsen kör väl ändå på de prylarna de får betalt för att använda? Sen är det bra många proffs som egentligen "ska" åka på marker, eller andra märken för den delen, (om man ser till vad deras skidsponsor har för leverantör) men åker på salomon/look
Därför är det ganska intressant att titta på puckelåkarna som verkligen belastar grejerna hårt! Det är en väldigt stor andel som kör P18/FKS185...

de negativa med jestern är dess spjut som sticker upp när man tryckt in pjäxan i bindingen. Jag har ett fåtal gånger landat så tungt att jag satt mig på bindingen och fått otroligt ont även tappat bindingen och landat på häldelen.
Dålig design?

Jester har otroligt mycket plast men bindningen har klarat sidledslandningar på 15m hopp och ser fortfarande ut som ny. Plattan som jesters häldel monteras på är av plast och jag har sett ett flertal personer spräckt denna platta.

Du borde kolla på Look Pivot 14/18

Bjo-rnR sa:
de negativa med jestern är dess spjut som sticker upp när man tryckt in pjäxan i bindingen. Jag har ett fåtal gånger landat så tungt att jag satt mig på bindingen och fått otroligt ont även tappat bindingen och landat på häldelen.
Dålig design?

Jester har otroligt mycket plast men bindningen har klarat sidledslandningar på 15m hopp och ser fortfarande ut som ny. Plattan som jesters häldel monteras på är av plast och jag har sett ett flertal personer spräckt denna platta.

Du borde kolla på Look Pivot 14/18
Snacka om att snacka imot sig själv då även den har ett "spjut" upp på bakbindningen.

Eder Richard

Lånar tråd!

Är ute efter en ny bindning.
Är ca 180cm lång, väger ca 75kg..
Är sugen på Head Mojo 11, något att rekommendera?

Senast ändrad:
hejdennis sa:
Lnar tråd!

Är 180cm lång, väger 75kg..
är Head Mojo 11 en bindning som skulle passa mig?
Hänger mestadels i parken, en del pist&offpist också.
Troligtvis inte då lågdinare ofta brukar vara ganska oelastiska dvs att de löser ut enklare (även om de är inställda på samma DIN). Så antagligen nej.

Nu har han ju inte sagt hur mycket han väger och hur han åker osv. Men jag säger att Jester räcker gott och väl. Jag är 183 och väger 93 kg och kör på griffon. Inställda på 9 fram och 10 bak. Har aldrig haft några problem med dem under 2 vintrar! Och det ska tilläggas att jag inte bara hoppat blå hopp och kört rails. Trodde jag skulle pajja bindningen totalt när jag kraschade 45 grader under "reclaim the mountain" då hoppet var på ca 13 m. Höll hur bra som hellst och har aldrig löst ut i onödan.

Antingen är mina bindningar några superduper eller så har andra haft otur. Om då inte jester som är i mer metall och högre DIN än griffon skulle hålla för honom så börjar man fundera.

Peace

Tillbaka
Topp