Helikopterlyft i svenska fjällen?

• Trådstartare Trådstartare swedfighter
  • Start datum Start datum
S

swedfighter

Guest
Funderar skapligt på ett helikopterpaket i svenska fjällen och då speciellt lappland i april. Var är det bäst offpiståkning med helikopterlyft egentligen? Funderar på kittelfjäll, abisko, riksgränsen eller finns det fler bra alternativ så tas de tacksamt emot. Läste att aktivitetsfixarna har ett paket i abiskofjällen den 25:e mars men typiskt nog så är jag uppbokat då.

Så tips på bäst helikopterlyftpaket, bolag och resmål tas tacksamt emot.

Nicke

Var fixar man paket där i kittelfjäll då om man vill ha helikopterlyft?

jag vet att funäsdalen har... alltid snösäkert och oslagbart vackert med åkning på sylarna och helags, med vettig fallhöjd. priset ligger runt 1500 kr för tre toppslyft

Kontakta Kittelguiderna om du ska göra helikopter skidåkning i kittelfjäll.

www.kittelguiderna.se

//teo

Riksgränsens helikopter lyft e grymma i april iaf:D jag åkte där förra säsongen i april gjorde sex lyft o de va kungligt bra! dee e bara o boka när du bokar boende o resa elr när du kommer upp.. kostar väl runt 2000 för tre topppar tror jag ??

Bra är det iaf!

Nej nej, lyssna inte på Amplid, ta kittelguiderna, grymma guider och samma priser!

Senast ändrad:
Jag åkte med aktivitetsfixarna i påsk på kebenekaise. Det var det bästa jag åkt. -8 strålande sol ingen vind 1/2 m puder och helt orört. Björkliden och Gränsen hade vid den här tiden 0 mm puder. Har tidigare åkt 2ggr i Kanada och 2ggr i Sverige ( tot 12 lyft innan detta ). Keb var det bästa jag gjort. Guiderna var bra och kunniga. Totalt hann vi med 6 lyft den här gången.

//Uffe

Sen när är kittelguiderna och kittelparken samma sak? Mad mike = kittelparken.

Annars kan man åka i kvikkjokk! (:

http://www.uddaaventyr.com/

"Helikopterskidåkning i Kvikkjokk
Har du en dröm om att åka skidor i orörd miljö med lössnö under skidorna och oändliga vidder som utsikt? Då är du en bra bit på väg just nu.

Vid gränsen till Sarek ligger Tarrakaisemassivet. Topparna i området är mellan 1350 och 1850 m.ö.h. Här har Udda äventyr valt att lägga sin helicamp.
Detta område på gränsen mot Sarek har vi valt tack vare bra snöförhållanden samt att bergen vi flyger på alltid har en sida som ger oss bra skidåkning. Sammantaget med omsorgsfullt utvalt boende i gamla prästgården mitt i Kvikkjokk, får vi optimal "helilodge-känsla" i alpin miljö.

Tarrakaisemassivet består av flera toppar som Tarrakaise samt Staika. På norra sidan av Tarrakaise finns ett obegränsat antal linjer. Här finns allt från lätta stora brännarytor på kalfjället, där man kan åka storsväng, till bowlerna som har varierande svårighetsgrad. Lutningen i bowlsen är 25-45 grader med fantastiska droppkanter och raviner, formade som naturliga hafpipes, med upp till 7 km långa åk. På södra sidan finns de brantaste linjerna, stora breda raviner samt långa smala trixiga åk från 1828 m.ö.h till 500 m.ö.h. (Visst vi lägger in pauser i åken)

Boende har vi i stort timmerhus som ligger vid Tarrakaiseälven. Där serverar vi frukost och middag efter Udda äventyrs meny. Lunch serveras i fjällstuga eller på en fjälltopp om vädret tillåter.

Säkerhetsutrustning har vi naturligtvis till alla gäster i form av transivers (genomgång samt övning innan skidåkning) spade, sond och ryggsäck. Vi kan även hyra ut avalung ryggplattor mm. Under alla av våra helicamps så har vi tagit till extra dagar om det skulle vara dåligt flygväder. Då kan vi erbjuda lite andra aktiviteter så som skoter, fiske samt westernridning."

16900:- för kvikkjokk var saftigt det, det får vänta till nästa vinter i alla fall! :-) Någon som vet hur stor åkskillnad det är mellan heliskin i kittel jämfört med abiskoalperna, kebne och gränsen? Det är en skaplig prisskillnad i alla fall.

Senast ändrad:
Om du mailar kittelguiderna så kommer dom ge dej ett bra svar ang skillanden på åkiningen.

Läste att det finns helikopterlyft i hemavan och tärnaby. Vet någon hur åkningen är där jämfört med kittel, abisko m.m. ?

Skulle behöva hjälp, velar mellan lite olika respaket. Har ett riktigt lyxproblem med andra ord! :-)

1. Åker på heliski med artic elements som kör kebnekaise, abiskofjällen, riksgränsen m.m
2. Åker i anläggningarna narvik, abisko, björkliden, riksgränsen och tar några helikopterlyft på varje ställe.
3.Åker på nuolja i abisko och tar 6 helikopterlyft som active ski travel f.d. aktivitetsfixarna anordnar.
4. Åker till kittelfjäll en vecka och tar ca 6 helikopterlyft.

Billigast är det i kittelfjäll och dyrast är det att åka med artic elements men frågan är var det är den absoluta bästa åkningen och var det är snösäkrast.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp