Hemagjord konstsnö :D

HannesK

Ny medlem
Funkar det att använda vattenslagnen och göra hemmagjord konstsnö? om man sätter tummen på så att vattendropparna fördelar sig till mycket små partiklar? Någon som har testat?

Finns det något annat sätt att göra snö på?

MVH Hannes K

har hört att det ska fungera med högtrycksspruta, om man har stråle som sprider sig som vattenånga. prova!

Kan bli lite svårt med tanke på att en riktigt snökanon har en atomizer och en kompressor. Atomizern har elvärme som håller plusgrader i den. Det finns 360 munstycken annars kommer den att frysa sönder. Det finns även en kompressor som kyler ner vattenpartiklarna till mycket låg temperatur, sedan leds det till atomizern. Där bildas ispartiklar som från munstyckena sedan blir snö.

Senast ändrad:
med en jävligt fin fördelning av partiklarna och sen ska det nog va JÄVLIGT kallt om den ska fungera

22120405.jpg

www.backyardblizzard.com

jag har en luftkompressor som man kan koppla till vattenslangen så att det blandas, man kan ju begränsa mängden vatten, så att det kommer mycket luft och lite vatten, då blir det ungefär som dimma... ska prova om det funkar. borde göra det :/

Martinss0n sa:
jag har en luftkompressor som man kan koppla till vattenslangen så att det blandas, man kan ju begränsa mängden vatten, så att det kommer mycket luft och lite vatten, då blir det ungefär som dimma... ska prova om det funkar. borde göra det :/
Go for it

Jag provade det för typ 17 år sedan, en kväll när det var -18 grader. Använde 8 bars tryck och ett helt vanligt högtrycksmunstycke. Det fungerade riktigt bra, särskilt när jag hade spolat tillräckligt länge för att vattnet i slangen skulle bli kallt. Resultatet blev 5cm snö på 15 min. Från mitt försök kan man lära sig följande:

1. Riktigt kallt vatten lönar sig
2. Ju högre tryck desto bättre
3. Ju mer finfördelat vatten desto mindre risk för "tösnö". Jag hade ett rätt billigt munstycke, och för mig blev det blötsnö trots -18 grader.
4. Om du kan spruta vattnet från ett tak blir det ännu bättre, eftersom vattendimman får mer tid på sig att frysa.

Lycka till!

Daniel

på den vanliga vattensprutan hemma brukar de finnas ett munstycke som man kan vrida på, testa och ta den med utspridda vattenstrålar

OwetZ sa:
ekdahl sa:
OwetZ sa:
Åh jävlar ekdahl! Sån skulle man ha! Du har väll ett gäng hemma va?
jag och några polare funderar på att göra det.
Det skulle vara grymt!

"These systems require huge quantities of water and an expensive infrastructure of pipes, high capacity pumps, and compressors to make the snow that keeps the resorts in business."
där vi ska spruta har vi en sjö med uppdraget vatten sen kompressor finns.

Ett tips: Om Ni använder högtryckstvätt pröva att koppla på rengöringsmunstycket för altaner, plattor mm. Kärchers heter T-racer. Ger en otroligt finfördelad "dimma" jämfört med vanligt tvättmunstycke. Antar dock att man behöver placera det ganska högt eftersom dimman gör att det inte sprutar så långt.
Lycka till.
Dr H

gå in på newschoolers.com och sök på snowmaking eller nå likande, och t-gun, då får du fram folk som håller på med sånt, hur du gör vad du behöver och så vidare, gode mycket folk som gör det i staterna. hyffsat fränt.

Hawk100 sa:
Ett tips: Om Ni använder högtryckstvätt pröva att koppla på rengöringsmunstycket för altaner, plattor mm. Kärchers heter T-racer. Ger en otroligt finfördelad "dimma" jämfört med vanligt tvättmunstycke. Antar dock att man behöver placera det ganska högt eftersom dimman gör att det inte sprutar så långt.
Lycka till.
Dr H
Vilken tur att jag har en "T-raccer" hemma=)

Alltså - jag utgår ifrån att "crilleus" menar den typ av snö man sprutar på skyltfönster och plastgranar (och små barn om man känner sig särkilt "jolly") i juletid. Synnerligen rolig idé som absolut är värd att testas i begränsad skala (betongtrappa / ramp för rullstolar vid det lokala biblioteket), men som knappast är något för stora berg... :-)

MVH
Daniel

PS. Fysikaliskt borde det faktiskt i någon mån vara möjligt att göra snö från i tryckflaska komprimerat vatten, bara komprimeringsgraden är tillräckligt stor och omgivningstemperaturen vid utvidgningen tillräckligt låg... Hmmm. får fundera mer när jag är nykter. DS.

själv har man provat på lite olika sätt men inget har funkat, däremot har jag sett en film från typ sibirien eller ngt när en kille slänger upp kokande vatten ur en kastrull så att det blir snö på en gång! :D

redrum sa:
på den vanliga vattensprutan hemma brukar de finnas ett munstycke som man kan vrida på, testa och ta den med utspridda vattenstrålar
Testat det, funkade inte, klättrade till och med upp på taket men ingen snö....... iof hade det funkat hade det nog tagit en stund att få tillräckligt för att åka på med en liten blomspruta men hade varit kul ändå.

måste man lixom ha en högtryckstvätt maskin?:P eller kan man typ sätta på blommslangen?:D
och vad kosytar typ ett t-racer munstycke?

haha okej :P men funbkar det verkligen inte med gröna trädgårds slangen?:(
om man står på ett 4-5 meters högt tak och sprutar uppåt
typ i minus 7 grader elelr blir det bara rent slask utav att(som att det skulle va regn)

Nu ahr jag fått fram det.... skit lätt att göra snö :)
Observera att denna ide gör väldigt väldgt liten efekt
ta sprutgrejjen man bruka ha när man stryker typ :p och ta på vattenmolntryck
och spraya/spruta upp i luften :)

Jag har hört att det funkar med en vanlig högtryckstvätt, det enda man behöver vara att köpa nån speciell nippel som fördelade vattnet i mer fina små droppar som kan bli flingor innan de når marken.

Snödjup

Tillbaka
Topp