#necrobump (på norsk)
Jeg har fått lov til å være med på retroreisen til Marshal, og kastet litt regressivt skidesign inn i, for denne runden, FL113 og C113 (som observante skinørds ser, er disse to samme shape, med forskjellig konstruksjon). En ny preorder på et par sett nye ski vil sannsynligvis bli lansert til vinteren! Personlig tjener jeg nix og nada på dette prosjektet, annet enn ego og litt rabatter på skiene, og må nok besørge narkoser i 30 dryge år til, men det er helt ok. Marshal er en sjukt smart fyr med stor kjærlighet og erfaring for/med ski og industrien, og dette er i første rekke et "passion project" for ham også.
FL113 er tenkt som en moderne homage til ski som Faction 13, Down CD3, Rossi RC112, eller en smalere,tyngre Lotus 120. Altså, bygget for høy fart i løsere snø. Tunge nok, stive nok,brede nok og rette nok til å takle alt. Skal ha 194, montert med P15 gold.
C113 er alibiet for topptur i gode forhold, men gitt shapen, spesielt fra midten og bakover mot tailen, skal de også kunne takle skitsnø på et bra vis. Skal ha i 187 med ATK14.
C/FR132 er Marshals versjoner av en reverse/reverse. Personlig har jeg bestilt FR132 i 190, blir montert med Mojo 18 i klovnepalett! Vi får ikke så dyp snø i skredsikre områder at jeg kunne rettferdiggjøre C132 i 200 med pinnebindinger.
Alle disse ovennevnte er bygget hos Telos Splitboards, som bygde DPS helt til de flyttet produksjonen til USA. FL/FR er glassfiber, VDS(gummi), bambus og poppel, mens C er karbon (duh) og paulownia.
Raceroomfamilien, 120, 99 og 87 er bygget hos Blossom, basert på deres eksisterende shapes, i racingskikonstruksjon (mikroblokksandwich, glassfiber, titanallegering og VDS. En lettere variant med et enkelt lag titanal og seriøst lavere vekt kommer også, og er levert ut til de kundene som bestilte dette alternativet.
Personlig bestilte jeg R87 i 182, skal montere dem med 920. Realistisk sett blir dette skiparet sikkert det mest brukte, men ambisjonen er naturligvis å stå på FL113 så mye som overhodet mulig.
R87,99 og 120, i comp flex, FL/C113 og FR/C132 blir sendt ut til sånne som deg og meg i januar.
Hvis andre her har bestilt ski, er nyfiken(der kom svorsken frem), eller undrer på noe, si fra!