High Society FR, Karma, Movement Spark. Skidval!

skaus

Ny medlem
Tjohej,

Jag har kollat runt en hel massa, och pratat en hel del med många människor angående nya skidor till mig själv, men jag har inte lyckats bli klok -ännu. Min förhoppning är att någon av er kanske har ett tips eller två...

Jag är ute efter en perfekt allround-skida som kan erbjuda det mesta utan att vara för fet i midjan och ha för stor svängradie. Under 90mm-strecket är en ungefärlig maxgräns för midjemåttet, och radien får variera mellan 15 och 25.

Låt säga att jag åker 50-60% av tiden i pisten och 30-40% utanför, vilket lämnar kvar en cirka 10% åt parken. Jag är trots detta intresserad av ett par skidor med twintip, men det är inget måste.

Det jag egentligen är nyfiken på är hur ni uppfattar High Society FR, Völkl Karma och Movement Spark i förhållande till varandra, och vilka av dessa skidor som lämpar sig bäst för piståkning (för de är trots allt byggda för jibb och freeride, så det ska dom klara...).?

Är Völkl AC4 ett bra alternativ, förutsatt att twintip faller bort?
I övrigt brukar ju Völkls skidor vara relativt hårda -något som jag uppskattar, och därför undrar jag hur Karman egentligen klarar sig i pisten. Någon som kan jämföra den med High Society?

Jag är tacksam för alla svar och allt som kan hjälpa!

Philip

P.S På alpingaraget rekommenderade de Karman åt mig... ska dit igen och försöka se efter om någon annan kommer fram till en annan skida. D.S

Hej Philip,

Jag har läst din tråd och jag undrar vad du har åkt på tidigare. Jag har länge åkt på Armada och Völkl eftersom jag ansåg att det var de skönaste skidorna. Karma har jag dock aldrig tyckt speciellt bra om, om jag ska vara ärlig. Jag gillar precis som du att åka opistat, men att dra några sköna svängar på nypistat är aldrig fel. Parken håller jag mig borta från just nu efter en skada jag drog på mig i en BigAir-tävlig i Aspen.

Nu har jag dock funnit att FR från High Society är en bättre skida (för mig) än de andra jag testat. Jag gillar poppen, skidans stabilitet och kantgrepp i pisten.

Jag använder mig av 187 modellen när jag vet att jag ska hajka eller köra mer utanför pisten. Den skidan är extremt lätt och skidans flex och pop hjälper mig att kontrollera den lättare i skogen. Den enda svagheten är skidans topplager som repas ganska lätt. Men det är jag van vid från AR5 och tidigare Gothaman.

FR179 gämfört med Karma. Framförallt så tycker jag om 179ans midja som tillåter mig att åka över hela berget utan problem. Fungerar bättre i pisten och parken än 187an. Tycker om karman för parken och den är även grymt snabb i pisten. Men tycker att den sjunker om man kommer utanför. Poppen är inte lika kul som FR:s. lätt och kul att dra 360´s i pisten med FR. Har aldrig klarat det med karman som är lite för hård.

Mantran fick jag låna i Whistler av en vän och det var ganska bra med snö. Jag tycker att Mantra är en roligare skida än Gothama, pga dess midja. Men mantrans egenskaper bland pucklar stör mig. Den hjälper inte till lika mycket som High Societys FR 179.

Hoppas att detta har hjälpt dig.
Vad du än väljer så hoppas jag att du blir nöjd!

Tjoflöjt

Tillbaka
Topp