Hjälp! Champoluc VS. Chamonix

Tjena!
Ska gör min första säsong nu i år och behöver lite hjälp.
Är sugen på antingen Champoluc eller Chamonix. Mina prioriteringar är jobb och skidåkning, men aldrig fel men riktig afterski och lite nattlivs-puls
Så jag ber er om hjälp!
Har inte besök något av ställena men läst en del är på forumet, har fått uppfattningen att Champoluc har fantastisk skidåkning men relativt "dött" nattliv och nära ingen puls, medans Chamonix är mer livat men även bra skidåkning. Är min uppfattning rätt?

Så har du någon erfarenhet av något av ställena, BARA SKRIV!
om de bara så är att du kan säga något positivt eller något negativt om ställena så är det till stor hjälp ändå!

Samt om du själv ska säsonga på något av ställena så hör gärna av dig, kul att höra vad folks planer är! :D
Peace
https://www.facebook.com/nils.grevillius

Gillar du offpist och vill göra saker i byn så är Chamonix överlägset. Nackdelen är att du kommer få åka buss varje dag. Det finns ett lift system på gång avstånd från centrala Chamonix(ca 300 meter) Brevant/Flegere . Tänk att du ska vara nere en säsong och då kommer byn spela ganska stor roll( man vill ju ha saker att göra) Om du frågar mig så är Chamonix en av europas bästa skidområden.(offpisten,levande by, fina pister i Italien ) dock ett minus för bussåkandet. Vill du ha fina pister så kan du ta bussen till Courmayeur på andra sidan Mont Blanc tunneln, 15 EURO tur och retur.

Senast ändrad:
Lenz sa:
Gillar du offpist och vill göra saker i byn så är Chamonix överlägset. Nackdelen är att du kommer få åka buss varje dag. Det finns ett lift system på gång avstånd från centrala Chamonix(ca 300 meter) Brevant/Flegere . Tänk att du ska vara nere en säsong och då kommer byn spela ganska stor roll( man vill ju ha saker att göra) Om du frågar mig så är Chamonix en av europas bästa skidområden.(offpisten,levande by, fina pister i Italien ) dock ett minus för bussåkandet. Vill du ha fina pister så kan du ta bussen till Courmayeur på andra sidan Mont Blanc tunneln, 15 EURO tur och retur.
Jo, tjena, man åker bara till italien för att åka pist...

Det finns en del offpist även där som du kan nå via toppen ganska enkelt. Jag har bara varit där i slutet av mars och åkt pist och ätit gott. Mat och dryck är billigare i Italien. Det finns garanterat personer på forumet som åkt offpist i Courmayer.

Senast ändrad:
Finns jättefin offpist i Courmeyer, dessutom rätt mycket av den. Skillnaden är att du slipper bedriva krig med alla andra åkare vilket är fallet i Chamonix.. Men Chamonix har grym skidåkning, annat kan man knappast påstå. Som by är Cham också klockrent, finns hur mycket aktiviteter som helst, i synnerhet om du gillar outdoorsporter i övrigt (typ klättring).

Min erfarenhet från säsongandet är att vädret kommer spela en jättestor roll vad gäller skidåkningen. Får ni några dump kommer det vara grymt nästan oavsett ort, på samma sätt kommer det vara kasst om ni inte har någon snö. Vad gäller bylivet är ju givetvis ett större utbud positivt, men det viktigaste tycker jag brukar vara att man har bra folk med sig; huruvida du känner dem på förhand eller inte spelar mindre roll.

Nu går ju inte Monte Rosa-massivet av för hackor när det kommer till off pist heller. Tror inte du kan bli besviken på något av alternativen skidmässigt - det finns utmaningar så det räcker. Men Monte Rosa har klart bättre piståkning. Sedan är ju Champuloc/Gressoney/Alagna rätt sömniga ställen. Cham är ju en liten stad, så det ger en helt annan 'bas' för livet utanför skidåkningen, vilket jag antar är ganska viktigt när man säsongar (har aldrig gjort det). Borde finnas klart fler möjligheter till jobb i Cham.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp