Hjälp gammal snowboardare att konvertera

bjornsva

Ny medlem
Jag har inte åkt utför på säkert fyra år nu men efter att brorsan köpte ett par Rossignol Sprayer BC som jag testade fick jag tillbaka suget nåt enormt och ska själv köpa ett par skidor. Problemet är att jag brukade åka snowboard så jag är helt nybörjare och vilse när det kommer till skidor. Sprayer BC kändes iaf helt okej i slutet av dagen då den mest grundläggande tekniken satt och man kunde pressa litegrann.

Jag är 1,73 cm, väger 72kg och kommer åka allt; pist, offpist och park så jag söker en trevlig allroundskida att börja med. Jag har kollat runt på lite skidor som verkar intressanta men jag behöver hjälp att hitta en skida som passar min åkstil och förutsättningar.

Skidorna jag kollat på är:

Rossignol Sprayer BC (enda skidorna jag testat)
Rossignol Scratch FS WRS
K2 Silencer
K2 Fujative
K2 Public Enemy
Völkl Karma
Völkl Dogen

Hoppas nån kan hjälpa till. Det känns som att jag har fastnat och skulle behöva lite tips och råd.

Jag är medveten om att det finns hur många välja skidor trådar som helst men jag har inte hittat någon som jag kan relatera till.

Bytte till bräda efter 16 år efter att ha testat. Mkt roligt med skidor nu kan jag lova.
Provade både carving och fetare lagg. Måste säga att det bästa du kan göra är att verkligen prva dig fram, är väldigt stor skillnad på skidorna, bredd, hårdhet mm som du kommer känna efter ett par åk med skidorna. Scratch var för mjuka för mig märkte jag efter ha kört dom en halv dag.
Jag fastnade för ett par Völkl Mantra som jag mest kommer ha för offpist, men som funkar väldigt bra i pisten också. Hoppas jag har råd med ett par carving till nästa säsong dock! Föombyte förnöjer.

Dålig fart här i tråden. Jag har börjat fundera på att köpa ett par billigare skidor iår, och om jag fortsätter att åka till nästa säsong köpa ett par bättre och dyrare.

På sportconrad finns Dynastar Nothing But Trouble + Marker M12.0 Free för 260€ inkl. frakt vilket är ett sjukt bra pris jämfört med vad Stadium tar. Det finns några till alternativ hos conrad som är rätt billiga och det är:

K2 Silencer
K2 Fujative
Völkl Dogen

Dom kostar alla under 200€ exklusive bindning.

Skiljer det sig mycket i styvhet mellan dessa tre och Dynastar Nothing But Trouble? Jag kände på Dynastar och på Rossignol skidan jag åkt och då var Rossignol styvare kände jag direkt och då jag gillar att åka ganska fort tror jag en lite styvare skida är att föredra. Iofs gillar jag att leka också och planerar att hoppa ganska mycket, hmm, fyfan det är svårt detta.

Men överlag mellan dessa fyra skidor, vilka har fått bäst kritik och vad tycker ni som provat?

du kanske inte behöver köpa så dyra skidor om du precis ska börja, köp några begagnade. Men bäst vore ju om du höll fast vid snowboard

hata konvertera. varför det för? Säg inte konvertera, på so:n i skolan ska vi konvertera till en annan religion och det är shit alltihop. Fortsätt med snowboard säger jag bara. meningen med livet är att leva, jag lever när jag åker snowboard.

Dom enda moderna skidorna jag har någolunda erfarenhet av är K2 Fujative. Men det är en sjukt bra skida. Den är mjuk och lekfull, skön i både park och pist. Riktig allround skida måste jag säga. Jag skulle rekomendera dom... Men originalbindningarna är kanske inte så mkt att hänga i granen. Satsa på ett par Fuja-lagg och nåra schyssta bindningar och jag lovar dig att du kommer bli helnöjd!

Lycka till!

Grabbar, jag har kvar min bräda så att helt konvertera till skidor kanske inte är helt sant :)

Jag glömde skriva att jag åker till allra största del pist så en skida enbart framtagen för park är inte aktuellt, om någon av dom jag nämnt nu är det.

K2 Fujative verkar bli grymt repig på ovansidan läste jag i skiddatabasen nyss, samma sak med fjolårets Dynastar Nothing But Trouble. Vet ni om årets Dynastar har hållbarare ovansida?

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp