hjälp med längd på all mountain

kayzzz

Ny medlem
Hej!
Jag har tänkt dra en säsong nu 15/16 och kollar därför på nya skidor. Jag har alltid åkt carving men är trött på det och vill byta till ett par all mountain istället då jag mer är ute efter offpiståkning.

Mitt stora frågetecken är nu vilken längd jag ska köpa på skidorna. Jag är 163cm lång och väger ca 48kg vilket är mindre än vad jag borde.

Jag har kollat lite på Armada TSTw då det verkar vara en skön allround-skida. Tror ni att dom i längd 156 är alldeles för kort för mig? Borde jag satsa på 165 istället? Är ganska semi-nybörjare i offpisten.

Ge mig ALLA tips!!
kram

Senast ändrad:
Jag kör tst, en fantastisk skida! Jag är 184 och kör 192cm. De har en jäkla early Rise på nosen som kortar längden rejält så du borde köra 174cm tycker jag om du vill köra större svängar och fort, eller 165cm om du vill köra mer lekfullt. Absolut inte kortare.

Men magiskt trevlig skida som funkar överallt förutom när det blir riktigt hårt och uppkört.

Edit: när jag tittar på dina mått så tror jag 165cm blir perfekt!

Senast ändrad:
Kolla in Köpguiden här på Freeride. I slutet av guiden finns en längdkalkylator som ger bra riktlinjer till vilken längd man ska välja utifrån vikt, skidtyp, åknivå m.m. Jag använde den själv så sent som igår när jag beställde nya skidor.
Håller för övrigt med
@chrillelille. Tycker inte du ska köpa kortare än 165 cm. Hamnar man i valet mellan en kortare och en längre skida tycker jag man ska välja den längre. Har själv haft skidor som varit lite för korta och det är ingen höjdare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp