Hjälp med skidor

jocke1989

Ny medlem
Hjälp med skidor
Har kollar runt lite här på nätet efter skidor och tänkte höra om någon har några erfarenheter eller åsikter om de modeller jag har tittat på:
K2 Silencer
Salomon the knight

har även tittat lite på Salomon Lord men det skiljer ganska mycket i pris men är det värt det?
ska sägas att jag är runt medelgodåkare, väger 75 kg och är 180 cm lång.
Skulle vara tacksam om någon hade något att säga om dessa skidor, eller har förslag på någon annan skida.
Åker mest pist men är lite sugen på att ge mig ut lite utanför, åker i Österrike om det har någon betydelse.
I pisten har jag blandad åkstil, ibland stora svängar och ibland korta, och gillar även att stå på lite i mellanåt.

Hjälp med skidor
den enda jag vet nått om är silencern. och den erfarenhet jag har av den är att den är väldigt mjuk. en ren parkskida, den funkar ok i pisten men inget att hurra över om du har lite kraft i åkningen då du väldigt enkelt trycker igenom skidan. så ska du inte åka park skulle jag inte satsa på silencern speciellt inte om du ska till Österrike där det är lite mer "offpist" i backarna. silencern är gjord för "lättare" åkare vilket gjorde som jag nämnde tidigare att den blir väldigt lätt att "trycka" igenom. sen beror de ju på vad du är villig att lägga på en skida. vilka egenskaper du vill att skidan ska ha? vill du ha en allroundskida, pistskida? om du vill ha en allroundskida så kommer man tyvärr få kompromissa på vad den är bra på. en allroundskida funkar överallt men är inte optimerat för något. så jag tycker du ska stryka k2 skidan direkt då de inte känns som den kommer att funka bra för dig. av de jag kan läsa mig till om the knight att den är den bättre allmountainskidan av de två. verkar kunna fixa pisten men även offpisten. så av dom två skulle jag utan tvekan välja the knight.

hoppas det hjälpte något jocke

Hjälp med skidor
Var inne på precis samma spår angående silencer och the knight.
men efter att samtalat med syrran som jobbar på stadium, kommer det bli the knight.
tydligen är K2 lite mer för damer eller större juniorer.

Hjälp med skidor
Kollade stadiums urval på hemsidan. K2 fanns med i urvalet för Herrar. Söker All mountain skida, så inte enbart pist.
Med begränsad ekonomi så är inte urvalet så stort tyvärr.

Snödjup

Tillbaka
Topp