Hjälp med skidtyp/skidköp?

Hej,
Skidåkningen sista årtiondet har varit sällan och på hyrda grejer. Tänkte nu skaffa egen utrustning men går vilse i alla valmöjligheter. T ex kan jag inte minnas att det fanns hybridbindningar sist jag kollade på grejer? Jag beskriver mina behov och hoppas på att att få några "satsa på den typen av skida/bindning" råd

Mest tid närmaste året kommer vara resortåkning med barn men jag prioriterar inte prestanda i pist. På tur är jag nästan mest intresserad av naturupplevelse och klättring men skulle gärna bli en bättre friåkare. Jag antar att jag villa ha grejer med bra balans mellan uppför/utföregenskaper. 180cm lång. Var ska jag börja? Är det en lätt hybridbindning som är rätt för mig? Något som säljs mycket beg vore en fördel så kan jag börja där och känna mig fram.

Hej,
Skidåkningen sista årtiondet har varit sällan och på hyrda grejer. Tänkte nu skaffa egen utrustning men går vilse i alla valmöjligheter. T ex kan jag inte minnas att det fanns hybridbindningar sist jag kollade på grejer? Jag beskriver mina behov och hoppas på att att få några "satsa på den typen av skida/bindning" råd

Mest tid närmaste året kommer vara resortåkning med barn men jag prioriterar inte prestanda i pist. På tur är jag nästan mest intresserad av naturupplevelse och klättring men skulle gärna bli en bättre friåkare. Jag antar att jag villa ha grejer med bra balans mellan uppför/utföregenskaper. 180cm lång. Var ska jag börja? Är det en lätt hybridbindning som är rätt för mig? Något som säljs mycket beg vore en fördel så kan jag börja där och känna mig fram.
beror på hur bra prestanda du vill ha uppför, såklart kan man köra på en t.ex rambindning men det är inget jag skulle rekommendera utan jag skulle nog ha kört på en shift eller kingpin bindning och kombinerat det med ett par något lättare all mountain skidor som t.ex atomic backland.
eftersom du ändå vill köra lite pist så skulle jag inte rekommendera att köra en pin bindning.

Eftersom du kommer spendera de kommande åren i vanlig pist med barnen så låter det som ett par Allmountin skidor med 85-100 midja.

Själv kör jag för stunden vanliga Salomon QST 99 skidor. 95% i vanlig pist/uppkörd eftermiddags pist där dom kommer till sin rätt. men ska leta mig mot ett par styvare skidor som håller bättre på hårt/isigt underlag.

Kommer du verkligen komma ut på berget och åka offpist så kan du då hyra skidor när det nu väl händer

jag skulle nog ha kört på en shift eller kingpin bindning
Kingpin
1738354599472.gif

Notera att du behöver tech inserts på pjäxorna för det flesta bindningar, utom rambindning. Går säkert hitta pjäxor begagnat men jag tror det flesta i det här forumet rekommenderar nyköp med bootfit möjlighet.

Beg. skidor med rambindning är billigast och rätt lätt att hitta men som @Svante eliasson skriver också inte den bästa lösningen.

Skidor med Salomon Shift bindning är nog lättast att hitta till hyfsade priser. Själv skulle jag gå på Duke PT.

Tack för all input

Hur är det med moderna techbindningar - ser ut som dom kommit en bit från tidiga dynafit. Justerbar vertikal och horisontell DIN osv. Tecton 13 ser ju rätt tung ut men "fully featured"? ATK Crest justerbar DIN men jävligt lätt?

(nämner sistnämnda mest för att jag såg en annonns på MTN 88 + ATK crest 10, dock lite dyrt? 6500)

Tillbaka
Topp