Hjälp med storlekt på turpjäxa

Korsbandet

Medlem
Alloha skidnördsvänner!

Jag har snöat in på Scarpas Maestrale RS. Testade strl 26 här om dagen men tror 25,5 skulle passa mig bättre då stortån har några mm kvar till främre kanten på pjäxan. Men denna storlek har butiken i fråga inte hemma och kommer inte kunna heller kunna ta hem den här säsongen. Kan hitta 25,5 via butik på nätet, men då tappar jag möjligheten till obegränsad bootfitting (behöver trycka pjäxan på bredden). Har funderat en del på hur mycket dessa mm i tån egentligen spelar roll. Går det att "fylla" på nåt sätt, eller är det rent av en fördel att ha lite extra rymd på längden när man turar? Eller ska man ha is i magen och vänta tills nästa säsong?

Tacksam för svar från er som har erfarenhet och kunnande inom området.

Väldigt svårt att ge nåt annat råd än att du borde väl pröva båda storlekarna innan du bestämmer dig... Generellt är det dock skönt med lite extra space för tårna i turpjäxor av bekvämlighets och värmeskäl. Med det sagt vill man ju såklart samtidigt att pjäxorna sitter tight och fint så ja, det är en svår avvägning.

Ett tillägg: jag tycker inte det verkar så klockrent att köpa en mindre storlek på chans från nätet, än den du har prövat...

Det finns en risk att skalet på 26 är detsamma som på 26.5. Dvs om du väljer 25.5 istället för 26 kan det vara så att skalet är 1 centimeter kortare, dvs mycket mindre. Kolla detta innan du köper!

Lite rymd i tån är inget problem om skon sitter tajt för övrigt ...

/MM

Senast ändrad:
Är det inte så att de flesta pjäxtillverkare gör skal i halva storlekar, men scarpa och ett fåtal andra i hela? Är ganska säker på att så är fallet, och då är ju 25,5 samma pjäxa som 26 så fort den är inåkt.

Detta i kombination med att det mycket sällan är en bra idé att köpa pjäxor på internet gör att jag definitivt skulle välja bort det alternativet.

Scarpa kört med skalen i storlek 25.5/26.0
Majoriteten av pjäxtillverkare kör med 26.0-26.5 innan skalet förändras.
Så det du vinner i en mindre pjäxa är en något tajtare innersko.
Sen till vilken grad och hur lång tid det tar för scarpas intuition innersko att bli så pass sliten att 25.5 blir en storlek 26.0 kan jag inte svara på.
Personligen skulle jag köra 26.0 och värma innerskon för att få bra passform.

Stort tack för de goda råden! Tar mig nog förbi o prövar dojjorna igen. Köpa på distans är hur som inte så aktuellt.

Tillbaka
Topp