Hjälp mig bestämma var bindningen skall sitta

alexillusion

Ny medlem
Jag har ingen kunskap alls om var jag skall säga till han/hon som monterar bindingarna åt mig. Var skall bindingarna sitta på mina fina armada Ar6 skidor? jag åker i parken/pipe så klart, lite i pist /puder var är bäst för kunna göra bra rotation på dom fina hoppen ? och kunna landa stabilt ? funderar på 14 modellen av ross scra. =)

MVH Alexander

Enligt mig så får man ut mer av att bakmontera lite för att ha roligare i pisten är den lilla jämvikt du får av mittmonteringen, det kommer du lära dig ändå.
Enligt mig är det största skälet att mittmontera (eller längre fram) switch-åkningen och inte rotationen.

Dock vet jag inte hur god skidåkare du är (pratar utanför parken) och om du åker mycket park och tar någon sväng i pisten ibland så kör på mittmontering.

Jag åker i parken med mina Line Prophet som är monterade Mid Sole. Dock spenderar jag mkt tid utanför parken med dessa skidor.

Senast ändrad:
Jag skulle köra på mittmontering(de gör jag också =)) De är lätt att åka switch och helt enkelt skönt, de funkar lika bra i pisten som bakmonterat bara om ma lär sig åka med det. Mittmonterat!

Sätt dom i mitten av skidan, om du vill ha dem inställda på park men de går även fint att åka i backen/puder med mittmonterade skidor. Skulle inte rekommendera frammontering föratt man åker switch o landar tillräckilgt bra med bidningen i mitten.

jia, du har en bra setup

sök lite i forumet, finns massor med trådar om detta.

J-rockner sa:
Jag skulle köra på mittmontering(de gör jag också =)) De är lätt att åka switch och helt enkelt skönt, de funkar lika bra i pisten som bakmonterat bara om ma lär sig åka med det. Mittmonterat!
Dock håller jag absolut inte med om detta.

Det är stor skillnad på att ha mitt- och bakmonterat om vi pratar piståkning. Mittmonterad piståkning är värdelöst.
Skulle vilja säga att skillnaden åkmässigt mot att ha mitt- eller bakmonterat i pisten är mycket större än att ha mitt- eller bakmonterat i parken.

Dock är detta självklart en prioriteringsfråga, om man åker mycket park (och tillbringar mycket av den tiden baklänges) så bör man således mittmontera. Men om man tillbringar ungefär lika mycket tid i pist & park så tycker jag absolut att man ska bakmontera.

xzimmit sa:
J-rockner sa:

Det är stor skillnad på att ha mitt- och bakmonterat om vi pratar piståkning. Mittmonterad piståkning är värdelöst.
Skulle vilja säga att skillnaden åkmässigt mot att ha mitt- eller bakmonterat i pisten är mycket större än att ha mitt- eller bakmonterat i parken.

Dock är detta självklart en prioriteringsfråga, om man åker mycket park (och tillbringar mycket av den tiden baklänges) så bör man således mittmontera. Men om man tillbringar ungefär lika mycket tid i pist & park så tycker jag absolut att man ska bakmontera.
Nu är det ju en sak fråga, Jag har själv åkt med mittmonterat,bakmonterat och frammonterat. Efter alpint ett x antal år så vet jag att det beror helt på om hur man åker, Åker du fort och kraftfullt och vill ha en jävla hastighet på laggen så ska man ha bakmonterat,men det finns absolut inget som säger att man ska ha bakmonterat när man åker tex små små slalom svängar, de har blivit som någon oskriven regel att man ska ha bakmonterat när det gäller pist och offpist osv, men om lär sig mittmonteringen rätt så funkar det absolut lika bra som bakmonterat. Jag tycker du kör på mittmonterat. Lite jobbigt i början i offpisten, men du lär dig ju mer du åker

Alla åker och tycker olika =)

xzimmit sa:
J-rockner sa:

men det beror väl också på hur man åker i pisten, men jag skulle gå på mittmonterat

J-rockner sa:
xzimmit sa:
J-rockner sa:

Nu är det ju en sak fråga, Jag har själv åkt med mittmonterat,bakmonterat och frammonterat. Efter alpint ett x antal år så vet jag att det beror helt på om hur man åker, Åker du fort och kraftfullt och vill ha en jävla hastighet på laggen så ska man ha bakmonterat,men det finns absolut inget som säger att man ska ha bakmonterat när man åker tex små små slalom svängar, de har blivit som någon oskriven regel att man ska ha bakmonterat när det gäller pist och offpist osv, men om lär sig mittmonteringen rätt så funkar det absolut lika bra som bakmonterat. Jag tycker du kör på mittmonterat. Lite jobbigt i början i offpisten, men du lär dig ju mer du åker

Jo självklart.
Varför jag gärna har bakmonterat är eftersom jag gillar att åka på skär ganska fort med långa svängar.

"de har blivit som någon oskriven regel att man ska ha bakmonterat när det gäller pist och offpist osv"
Det bör dock tämligen bero på att det är enklare att åka framåt med bakmonterat gällande både offpist och pist.
Då man ofta i pisten tenderar att luta sig framåt, speciellt i och med att man blir en bättre åkare och åker fortare. I offpisten vill man ju inte att skidorna ska dyka i snön och därför behöver man inte luta sig så mycket bakåt med bakmontering.

Senast ändrad:
I offpisten brukar de vara bäst att ha bakmonterat fast det skulle funka lika bra med mitt beroende på åkstilen.Men det spelar också stor skillnad på hur långa skidor du har, om är tex som mig 167 cm kort så har jag absolut inga problem med mina 176 cm långa skidor i offpisten, jag behöver inte ens tänka på att "oj nu kanske jag faller framåt" Som jag dock skulle göra med snowblades. I offpisten är det också hur man åker som spelar roll. De finns inget som säger att man ska hålla generell bakåt vikt. De är som någon skröna att man ska stå mitt på skidan hela tiden. Där håller jag inte med för i varierat underlag är de alltid bättre med bakåtvikt på skidan än framåtlut. En smaksak igen så att säga.

Och med dagens skidor brukar man förövrigt inte ramla framåt numera bygger man skidor med en lite mjukare nos för att de ska funka mer i offpisten.

kommer att ha Ar6 176 cm :) jag är strax över 182cm nåt själv vet inte om jag skall ta 181 endå jag är nog inte så pro :P för köra så långa dock har inte fått till 7 eller 9 än :P eller b-flip osv osv.. så jag står nog fast vid 176

J-rockner sa:
de har blivit som någon oskriven regel att man ska ha bakmonterat när det gäller pist och offpist osv, men om lär sig mittmonteringen rätt så funkar det absolut lika bra som bakmonterat. Jag tycker du kör på mittmonterat. Lite jobbigt i början i offpisten, men du lär dig ju mer du åker

vet inte om det är en oskriven regel, men många skidor är byggda för att bindningen skall vara monterad lite bakom skidans mitt. och flyttar man fram den så förstör man skidans tänkta egenskaper. sen är det väldans skillnad mellan mittmotage och bakmontage när man åker pist. sen är det värdekasst i offpisten att åka med skiodor som beter sig som ubåtar om man inte har ett galet bakåthäng

Senast ändrad:
men om det är skidor gjorde för freestyle åkning i park då borde dom vara lite ut tänkta för mitt montage

MVH A-A

JoakimHayland sa:
J-rockner sa:
de har blivit som någon oskriven regel att man ska ha bakmonterat när det gäller pist och offpist osv, men om lär sig mittmonteringen rätt så funkar det absolut lika bra som bakmonterat. Jag tycker du kör på mittmonterat. Lite jobbigt i början i offpisten, men du lär dig ju mer du åker

vet inte om det är en oskriven regel, men många skidor är byggda för att bindningen skall vara monterad lite bakom skidans mitt. och flyttar man fram den så förstör man skidans tänkta egenskaper. sen är det väldans skillnad mellan mittmotage och bakmontage när man åker pist. sen är det värdekasst i offpisten att åka med skiodor som beter sig som ubåtar om man inte har ett galet bakåthäng
Beror ju helt på vad för skida du har, Till exempel så har ju head,s offpist skidor markeringar ganska långt fram jämnfört med andra skidtillverkare. Och nu speccielt nu när offpist skidorna börja ha rocker och omvänt spann, då flyttar dom fram bindnings måtten, för att den kommer vara enklare att åka med i offpist för att då är den ju så uppböjd där fam så du flyter ju på snön. Blir även stabilare.

Och om du köper en park skida så försämras ju inte egenskaperna i skidan för att man har dom frammonterat , för det underlättar ju en del att de är mittmonterat. Men kanske om man har en pist skida fast nu handlade det ju om adilf situation.

Och det där att de är kasst eller bra osv att ha mittmonterat eller bakmonterat i pisten orkar jag inte diskutera. För det handlar ju om åkstil och det har jag redan nämnt i tidigare inlägg.

Och ja adilf om det är fresstyle skidor. Då är det meningen att du ska ha mittmonterat fast du känner ju vad som är skönast. Kör med mittmonterat säger jag bara

adilf sa:
Jag har ingen kunskap alls om var jag skall säga till han/hon som monterar bindingarna åt mig. Var skall bindingarna sitta på mina fina armada Ar6 skidor? ...
Bäste Alexander,
dina bindningar ska sitta på skidans ovansida, monterade rakt framåt i åkriktningen.

Vet inte hur det ser ut på AR6:an, men jag har för mig att där är 2 monteringspunkter att välja mellan, en "pipe&park" och en för typ pist och freeride. Välj det alternativ som du prioriterar som #1.
Skulle det nu kännas helt knäppt är det väl inte mer än att man ommonterar.

Om där bara finns en markering: montera på den och tuta och kör!

alltså det här med montering är jäkligt individuellt hur man vill ha det.
jag kör 1,5 cm framför truecenter, tro det eller ej. skönt som satan med mycket tail.

det funkar alldeles utmärkt att köra i pisten mittmonterat, lite jobbigare i BC:n men det funkar. problemet med mittmontat är att man får mindre nos och gör det ostabilare i högre farter.

så, ska du mittmonta: gå på 181 cm
kör du 176 cm så monterar du 2cm bakom mitten, enligt mig.

Tillbaka
Topp