Hjälp mig i bräddjungeln!

atteman

Ny medlem
Hallo! Har hittat tillbaka till brädåkning nu efter ex antal år av skidmörker och jag känner mig lätt förvirrad när det gäller att skaffa nya grejer, därför vänder jag mig till er!
Ska alltså skaffa bräda, bindningar och boots.
Jag är en lång kille på 190 cm som kommer hänga mest i parken, men även köra en del offpist och pist, sammanfattat rätt mycket freestyle och jag behöver en bräda därefter, men helst en parkorienterad bräda.
Vart rätt fundersam när jag såg att de flesta parkbrädor har en maxlängd på 159 cm, och åtminstone när jag körde sist så var det lite för kort för mig, och påtal om det ska mina fötter även få plats som har en storlek på 46/47. Noterbart är att jag är av viktklass tyngre.

Så om ni har några som helst tips/förslag/whatever så svara gärna, så jag kan bli lite uppdaterad i denna djungel.

HARE GÖTT ÄLLÄR

Senast ändrad:
Nu är det väl ingen renodlad parkbräda men hört om en del större killar som kör på Libtech Skunk Apes som allmountainbrädor och också i parken.

Xavier sa:
Nu är det väl ingen renodlad parkbräda men hört om en del större killar som kör på Libtech Skunk Apes som allmountainbrädor och också i parken.
Kollade upp den, ser ju helt klart intressant ut :) Vad bör gå efter för längd på brädan?

atteman sa:
Xavier sa:
Kollade upp den, ser ju helt klart intressant ut :) Vad bör gå efter för längd på brädan?
Tja om du tyckte 159 var lite kort så får det ju bli längre än det men ska du verkligen åka mycket park så ser jag ju ingen fördel med att den är för lång. Men vad väger du in på? För den längsta (170cm) Skunk Ape HP så är minstavikten ca 72,5 kilo. Men jag skulle nog kolla på en 161 eller 165 om du nu ska ha den i parken också.

Jag är ju rätt tung, väger närmre 0,1 ton. Men tror att skunk apan kan va rätt förlåtande mot vikten! Har även kollat på skate banana, vad tror ni om den?

Bananan är ju bättre för parken. Skunk apen är ju mer all mountain. Men skatebanan kan nog bli lite i mjukaste laget för dig om du ska bränna pist också. Attack banana?

Jag har en 151 skatebanan och är 180 lång och väger 67kg.

Bananen är en mycket lekfull bräda som lämpar sig överallt men är lite sämre i pist, dock så har du alltid ett säkert skär med den; jag har tagit upp min lilla bräda i 97km/h så du behöver absolut inte vara rädd för pisten om du köper en dm längre!

Attacken är lite som skate fast styvare modell, kan väl liknas med en wide skate.

I ditt fall så skulle jag nog ta attacken ändå eftersom du kommer få mer pop med det tack vara spc rockern..
Men det beror på om du vill ha em mjuk eller hård bräda eftersom du förmodligen kommer få köpa wide på båda modellerna (har för mig att wide är även något styvare)

Gemensamt för alla libtech brädor är att dom flyter otroligt bra i puder så var inte rädd att ta en mindre bräda!
Även då om brädan har magnetraction så kommer den ha jäkligt bra fäste/skär så du behöver inte vara rädd i (rimligt) höga hastigheter.

Jag ska inte säga att en 151cm skatebanan är stabil i 85+kmh för det är den inte, den hoppar och studsar likt en planka ner för en trappa, men du kommer aldrig tappa ett skär med den om du kommer över lite is :)

mooden94 sa:
Jag har en 151 skatebanan och är 180 lång och väger 67kg.

Bananen är en mycket lekfull bräda som lämpar sig överallt men är lite sämre i pist, dock så har du alltid ett säkert skär med den; jag har tagit upp min lilla bräda i 97km/h så du behöver absolut inte vara rädd för pisten om du köper en dm längre!

Attacken är lite som skate fast styvare modell, kan väl liknas med en wide skate.

I ditt fall så skulle jag nog ta attacken ändå eftersom du kommer få mer pop med det tack vara spc rockern..
Men det beror på om du vill ha em mjuk eller hård bräda eftersom du förmodligen kommer få köpa wide på båda modellerna (har för mig att wide är även något styvare)

Gemensamt för alla libtech brädor är att dom flyter otroligt bra i puder så var inte rädd att ta en mindre bräda!
Även då om brädan har magnetraction så kommer den ha jäkligt bra fäste/skär så du behöver inte vara rädd i (rimligt) höga hastigheter.

Jag ska inte säga att en 151cm skatebanan är stabil i 85+kmh för det är den inte, den hoppar och studsar likt en planka ner för en trappa, men du kommer aldrig tappa ett skär med den om du kommer över lite is :)
Tack för all rådgivning, har NOG bestämt mig för skatebananen :)

Hej, blir mitt första inlägg här då jag också funderar på att köpa ny bräda och också tittat på lib tech skunk ape! Är 192 cm och knappa 80 kg. Har letat länge efter en bräda som är mer än 170 cm lång då jag jag vill byta upp mig från min första-bräda som är väl sliten!
ja vill främst plöja lösnö och åka snabbt i branta pister. Är camber/rocker/camber bra? har vart mer inne på vanlig camber egentligen men det kanske är ute? jag bedömer mig som medleduktig åkare. är en skunk ape på 180 cm något att överväga?

CRC är som full rocker men lite styvare; har det där naturliga motståndet i popen när man lutar sig bakåt..

Fördelen med rockerbrädor är att dom får bättre flyt i pudret, nackdelen är att den kan bli lite svag i kanterna om den inte har magnetraction till skillnad mot en med camber.
Dock om du ska ha en 180cm bräda så kommer du flyta i pudret i alla fall så ser ingen riktig fördel med rocker i en sån, liksom själva vitsen med rocker är ju att man ska kunna gå ner i storlek men behålla flytet även i lägre hastigheter/ flackare områden...

Jag själv åker på en 151cm skate banana (FR) men har även en 180 tanker (C) bräda för dom där riktiga störtloppsåken, är dock oviss om det är cambern eller längden som gör brädan så stabil...

Skunk Ape 170 räcker ju helt klart med tanke på din vikt, men om du gärna kör långa brädor är ju en 180 ett utmärkt val!

Så funkar CRC på 170 cm för snabb stabil åkning i pist, samtidigt som den gör bra ifrån sig off pist?
Förstår jag rätt om ren camber är bättre i pist och CRC, eller helst ren rocker, är mer lämpligt off pist? :)

Kortare blir mer lättmanövrerad, men ger längden mer stabilitet och möjligtvis fart?

Blir CRC generellt all mountain?

Är ju inte i jättestort behov av att den ska klara park, vilket skunk ape verkar vara delvis anpassad för eftersom den rekomenderades för trådstartaren?

Har även kollat på en Nitro Magnum som är 168 cm och alltså lite kortare med roof chop camber. Kommer den skilja sig mycket från skunk ape?

Jättetacksam för alla svar!

Hade jag varit dig hade jag kollat in smokin pow wow som verkar vara en riktigt rolig bräda för det du är ute efter.. Finns dock bara i 166 som längst.

Har kört CRC brädor i 2 år nu, men tills i år har jag gått tillbaka till camber under fötterna och endast rocker i nos på friåkningsbrädan. Min lekbräda har camrock.. Tycker inte brädor med rocker i mitten blir tillräckligt stabila för mig, antagligen bristande åkteknik men jag föredrar camber mellan fötterna.

Du förstår delvis rätt...
Om du utgår från ditt gyllene snitt på en vanlig camber bräda, som vi nu säger är 170cm (så du kan jämföra med din gamla), då gäller följande enligt mig:
Desto längre brädan är över 170cm desto mindre betydelse har det om det är camber eller rocker i puder
Desto kortare brädan är under 170cm desto större betydelse har det om det är camber eller rocker i puder
Om brädan har rocker med magnetraction kommer den vara minst lika säker i kant som en camber i samma längd
Enda skillnaden mellan full rocker och CRC är att CRC kommer kännas mer motstridig i nose/tailpress = mer fjädrig= mer pop...

Så på en +10cm (180) bräda så har rocker eller camber nästan ingen betydelse i puder men på en -10 (160) har det ganska mycket betydelse.

Om du kollar på min video från alperna med djupsnö så ser du att i brantare partier så flyter min lilla 151cm med pudret straxt före bakfoten och att jag inte tappar fart i flackarre partier trots halvmeter nysnö.

Sen gällande stabilitet så är det väl som om du släpper ner ett vedträ eller en planka ner för en trappa: plankan når över ojämnheterna medan vedträ studsar.
Med det vill jag säga att en kortare bräda kommer studsa och hoppa mer men om du har camber eller rocker med magnetraction så kommer du inte tappa kanten och börja wobbla!
Men som tidigare sagt har åktekniken mer betydelse, om du inte kan carva ner magnetraction'en så utnyttjar du den inte. Dock måste jag tillägga att sen jag börja åka rocker med magnetraction så gick det mycket enklare att carva eftersom du får ett jämt tryck mellan fötterna istället ute i nos och tail.
Jag antar också att den längre brädan kommer åka fortare eftersom den får en rakare kurs utan massa studs som den kortare brädan har...
----------------------------------------------------------
Edit: Om jag (183cm) skulle köpa en ny bräda idag skulle jag köpa en 160cm FR eller CRC därför att: lagom lekfull i park/ puder stenar/ puder stubbar, förträffligt flyt i lössnö, lagomt säker i 80+ km/h hastigheter

Nu har ju jag min långbräda som är lika lång som mig så då kan jag fortsätta åka på min lilla 151 då den (till skillnad från 160cm) är mer lekfull..

Så ett kort svar till dig: en 170cm FR eller CRC blir en bra allroundbräda, dock sällan man bränner ner för backar i 80+ om det inte är manchester så jag skulle hellre ta en lite kortare för mer lekfullhet

Senast ändrad:
Grymma svar! Riktiga ha-begär börjar uppstå nu :D

Så får man med pow-wow bättre flyt i lössnö med front rocker, samtidigt som den kan göra bra ifrån sig pist eftersom den är camber där bak?

Och vad är magnet traction och hur åker man för att utnyttja den?

Såg ut som du hade sjukt gött flyt med din bräda, är de alltså en front rocker (FR?) som Bejnan skrev om?

Tänker att mitt beslutsfattande får gå till såhär :P :
Jag vill åka snabbt o stabilt i pist -> lång (iaf 170) och camber. Jag vill också åka offpist och bör därför ha CRC eller FR (front rocker alltså) och back camber?.

vad gör CRC bättre än camber i lössnö? Är det för att den är mer lyft från marken än vad vanlig camber är, men samtidigt inte lika lyft som en vanlig rocker?

En anna fråga: Hur länge räknar ni med att en bräda håller?

Kanske använt fel begrepp och varit lite otydlig o men med FR menade jag full rocker! Aldrig testat en front rocker med back camber...

Magnetraction är att kanten på brädan mellan fötterna är lite ojämn(oftast två eller tre jämt fördelade knölar, google it!) detta ihop med att brädan har rocker (där lägsta punkten är mitten) gör att magnetractionen skär ner
i snön, du kan tom åka på isigare partier eftersom du kan lägga mer tryck och låta knölarna såga sig ner i isen (så klart inte 1dm tjock is men halare partier som man var rädd för förut) för att bäst utnyttja detta så gäller carving men som sagt sä är det sjukt mycket enklare på en rockerbräda, om du kam svänga på en skateboard så kan du carva en rocker!

Det som R och CRC har gemensamt är att om du ställer dig på bakfoten så lyfts allt från mitten av brädan och framåt upp några cm från marken, det kanske inte ser mycket ut men det gör hemskt mycket i puder!
Ponera att du åker lössnö med 170 bräda sen har du en "nos" på 85cm som alltid siktar mot att komma upp över snön,
ponera nu att du åker en camber bräda och ställer dig på bakfoten: nu istället för att du har 85cm nos så kommer du få 85cm back som sjunker ner i snön, arbetar sig mot snön..
Om du vill ha en överdriven liknelse så tänk dig att du åker på ett liggande parentes tecken, då förstår du hur det hela fungerar!
CRC och R är det i princip ingen skillnad på i flytet, jag märker ingen skillnad iaf

Beror väl på hur försiktig man är och hur snål man är...
Jag är inte så försiktig och min är inne på 6 säsongen, har två grova hål och tre grova repor (samt en jävla massa småa repor) men jag är väldigt snål så fyller igen hållen istället för att slipa dom och dom flesta repor (och dom stora) är jämsgående så dom gör ju ingen större skada, fortfarande lika bra glid som gemene man och om jag vill åka fortare så vallar jag; och om det skulle visa sig att brädan är klappkass och ser ut som ett lapptäcke om något år så kommer jag fortfarande vara snål och tycka att den duger för mig...
Men en 4 år minst bör den hålla!

Senast ändrad:
Ok!
Av nyfikenhet, skulle en front rocker - back camber kunna vara ett bättre alternativ för endast pist/off pist-åkning (alltså ingen freestyle)? tänker att man får mer stabilitet i pist med camber bak medan front rocker "är tillräckligt" i lössnön

Magne-traction verkar ju vara något jag verkligen skulle sakna, finns det några nackdelar med en sådan bräda? känns som att man alltid får väga för o nackdelar... ;)

nu verkar det bara som jag satt mig i sitsen att jag hittat en najs bräda som jag kan tänka mig lägga lite extra pengar för men då måste komplementera med minst lika bra bindningar o boots som verkar kunna vara minsta halva totalkostnaden... :/ :P

Jag har en Burton Barracuda med rocker fram, camber bak (eller S-rocker som Burton fått för sig att kalla det).
Jag brunkar oftast vara skeptisk till all mumbojumbo som tillverkarna hittar på och länge ansåg jag det som fullkomligt otänkbart att köpa en sådan bräda.

Men så började jag tänka.
Vad åker jag helst? Pow-pow
De få dagar per år som jag hinner åka vad åker jag då? Pow-pow
Varför ska jag då inte köpa nåt som är specifikt gjort för att klippa puder?

Och visst, jag kan nog påstå att det blir skillnad med S-rocker och taper. I alla fall i det djupa där det kändes som att jag kunde få ut 5-6 med till när det flackade jämfört med min camber-bräda (vilket kan innebära skillnaden att komma över åsen och ner i det branta igen eller 5-6 meter hike i midjedjupt). I pisten var det nån gång första dagen som jag tappade nosen då jag tryckte på för mycket men det lärde man bort sig snabbt. Och det är inga problems att åka switch heller, till och med behjälpligt i puder (ni vet när man satt en 540, 900, 1440 utför en 10-meters klippa ner i bottenlöst)

Och jämför jag med min polare skunkapa så tycker jag den har alldeles för kort nos för att känna att jag får ut max av pudret.
Och magne-traction. Är det blåis i pisten stannar man hemma och spelar kort.

indoor survivor capita kör jag på. Den funkar finfint till samma ändamål som du verkar ska ha din bräda till.

Är lite kortare än dig och jag kör på en 154. Tror inte den finns längre än 159 dock.

jakeplisken sa:
så magne-traction tycker idu inte gör så mycket skillnad kaskar?
Nu har jag bara provat det i "normal" pist men det säger ju inte så mycket.
Men det gör säkert skillnad i riktigt isig pist (fast jag tycker hela det här 'is till puder'-snacket bara är för att få köpare att haussa sitt inköp som något speciellt. Som alla andra termer tillverkarna hittar på Shrinkage, Tweekend, Wedgies, you name it. Det är bara slang för 'Vi har vridit på en knapp i fabriken som gör att vår sak är lite annorlunda än de andras').

Men det jag försöker säga i mitt inlägg är att om det är riktigt isig pist så kan man lika gärna sitta inne och spela kort, eftersom isisg pist suger hur välslipade dina kanter är.

Det mest negativa med magnetraction är ju att det är så jävla drygt att slipa kanterna! Annars är det nog mest en försäljningsgrej, en bra sådan då jag kört på libtech senaste 5 åren.

jakeplisken sa:
Ok!
Av nyfikenhet, skulle en front rocker - back camber kunna vara ett bättre alternativ för endast pist/off pist-åkning (alltså ingen freestyle)? tänker att man får mer stabilitet i pist med camber bak medan front rocker "är tillräckligt" i lössnön
Jag tror att det absolut kan vara något. Har inköpt en Smokin Pow-Wow 166, med lång nosrocker och camber i tailen, inför vintern och ser verkligen fram emot att testa den.

Annars diggar jag taperade brädor väldigt mycket, mest för puder men även för pistkörning. Har en Smokin Pinner 162 från 2012 som är helt perfekt att köra puder med, särskilt i skog eftersom den svänger snabbare än något jag åkt på. Körde även mycker på Lib-Tech Mullet 165 när den kom med Magne Traction, vilket är i princip samma bräda som Pinnern.

Alla ställen min kompis lämnat in sin attack banana på har kunnat slipa hans magnetraction, det var för några år sedan det var krångligt och man fick göra det själv men nu mera så går det nog lämna in överallt!

Och jo visst är det så att man inte åker om det endast är blåis men om folk åkt upp den vanliga snön så man är nere på hård packad sprutsnö på precis den delen av pisten (oftast innan en brant kurva) så skulle inte jag vilja försöka ta en den utan magnetraction...

Kan någon förklara vad som är positivt med en "S-rocker" jämt en som har full rocker?
Att man får bättre skär på bakfoten? För på full rocker får du bra skär hela biten mellan fötterna och mitt logiska tänke säger mig att den bör fortfarande göra lite sämre i puder eftersom den hela tiden har den där baken som vill trycka ner sig...

Om du är tung och vill köra park, köp en styv camberbräda! On du vill bara jibba litet och raila, du kan också tänka på nån rockerbräda. T.ex. världsmästaren Roope Tonteri och Enni Rukajärvi använder bara camberbrädor i parken.

P.S. Roope har en god och gammal Burton Custom som sin parkbräda.

Senast ändrad:
mooden94 sa:
Alla ställen min kompis lämnat in sin attack banana på har kunnat slipa hans magnetraction, det var för några år sedan det var krångligt och man fick göra det själv men nu mera så går det nog lämna in överallt!

Och jo visst är det så att man inte åker om det endast är blåis men om folk åkt upp den vanliga snön så man är nere på hård packad sprutsnö på precis den delen av pisten (oftast innan en brant kurva) så skulle inte jag vilja försöka ta en den utan magnetraction...

Kan någon förklara vad som är positivt med en "S-rocker" jämt en som har full rocker?
Att man får bättre skär på bakfoten? För på full rocker får du bra skär hela biten mellan fötterna och mitt logiska tänke säger mig att den bör fortfarande göra lite sämre i puder eftersom den hela tiden har den där baken som vill trycka ner sig...
Rocker fram/camber bak, eller S-rocker gör att när man trycker på med bakfoten så reser sig nosen. Du vill ju att baken ska trycka ner sig, alternativet är ju att nosen trycker ner sig :)
Det kanske ger samma effekt med rocker fram, rocker bak också men cambern bak ger väl lite mer hävstångseffekt. Rocker fram, camber bak är ju litegrann av ett statement. "Jag vill åka puder regular och är villig att tumma på de andra egenskaperna för att göra det"

Sen är det väl som vanligt att effekten inte levererar lika mycket som reklambladet säger men lite skillnad tycker jag nog att det gör. Jag tycker nog att jag inte hänger lika mycket i baksätet med min Barracuda jämfört med min gamla Custom.

Jaha okej!
Ja min skatebanan som har rocker fram och rocker bak blir som en tvål i puder, går hur lätt som helst att bara dra upp en butter den, liksom vill flyta ovanpå, som en båt på vatten skulle jag vilja säga..
Måste nog leta reda på en s rocker och testa nån gång men full rockerbräda är precis lika som att åka skateboard i mitt tycke

lutar kraftigt åt en skunk ape 165 :)
the villain har lite för mjuk flex verkar det som och dessutom bara 158 lång hittar bara batheleon goliath i 160 men där är det ju ren camber och även där mjukare flex :)

Tillbaka
Topp