Hjälp mig komma igång med "åket! tacksam för svar

ArianH

Ny medlem
Tjeena freeride! :)

Ni får säkert jätte många sånna hära idiot inlägg , men jag kan verkligen inte mkt om snowboard :) men jag läser mkt runt här på forumet och försöker "lära" mig :)

Men till det jag behöver hjälp med.

jag har åkt snowboard i en säsong och är verkligen inte super duktig , jag kan ta mig ner för backen lixom .
jag fick låna bräda av min bror vet inte exakt va de e men på den står det EXTREM direct carbon 159(brädan är till min näsa) sen på sidan av brädan står det extrem stealth technology, nrädan är hyfsat hård tror jag. jag köpte bindning och skor själv bindningen är ride lx-series 60-61 i storlek XL jag har hyfsat stora och breda fötter (är tjockis kan man säga :P ) och mina skor är Burton (vit med lite rött på sen står de flex 1 på den å poacher om de säger er nått i storlek 46 jag har storlek 45 själv men eftersom jag har så breda å klumpiga fötter tog jag 46 å dom sitter helt okej iaf , tror jag.

mina mått är 175 lång vikt 90+- å skorna är på 46
jag åker hälst på lite sköna backa,r låånga inte så branta som man kan softa ner på å ba glida å försöka lära sig svänga ordentligt :P men ibladn så testar jag små hoppen på där jag åker (aboda clint) å de vill jag fortsätta göra
har åkt i åre en gång oxå , min bror bor där så ah :P men de e långt för jag bor i kalmar :/
men det är dax för mig å skaffa en bräda :) å jag behöver eran hjälp att hitta en, för aah har ingen anning om vad jag ska ha för nån pga jag väger mkt men en bräda som jag tyckte om var
https://boardstore.se/item?category=106&gender=male&page=3&id=44576
men det var nog oxå för jag tyckte den va snygg men det är jö typ "max vikt" på den :/

hade varit fett med en bräda som lyste på snön typ rosa lr grön om ni fattar vad jag menar

RIKTIGT TACKSAM FÖR SVAR! vill verkligen börja lära mig åka på riktigt nu :)
/MVH Arian

Tror nog inte att denna bräda passar dig. För att först och främst så tror jag att den är för mjuk. det är ju gjord för upp till ca 80kg och det är ju bara på en 2a på skalan. Sedan så är dina fötter för stora för denna bräda, du ska nog kolla på wide-brädor för att inte få drag.

Här har du en bräda som lyser grönt=) Men det är inget bra att gå efter,även om denna bräda skulle nog gå bra om du vill köra park/switch ganska mycket. annars finns det bättre all mountain brädor.

Tack så mkt för svar!
fan va synd :/ den va fet iaf :) så wide brädor är sånna jag ska kolla efter ? där de står wide lr ? :P

aah den brädan va riktigt snygg! den såg bra ut iaf haha men jag har ingen aning om vad park/switch är ? :P
förlåt om jag är riktigt "nuuubie" och all mountain brädor är sånna som passar till allt då lr?:D

Va du ska tänka på är var och hur du ska åka med brädan.
Om det finns en riktig park där du brukar åka annars är det helt meningslöst och köpa en park bräda.
Mitt tipps till dig är att köpa en All mounten bräda med flex 6 av 10.
Du behöver ha en bräda du kan åka på hela bärget inte bara på en viss del av den eftersom du bara åker nån vecka per år.

Så var det när ja kollade på min första bräda också. körde på 90% utseende o 10% resten. men som tur var så köpte ja inte efter det.
japp det är wide du ska ha.
Jag skulle satsa på en rockerbräda eller en bateleon(måste nämna den när batazion är här=)
det gör det lättare att svänga och så får man mindre kanthugg.
camber_rocker.jpg

men det finns ingen park där jag åker kanske nån box å nått gupp lixom :P det är jö bara om jag åker till åre isåfall men då lär det inte bli så mkt park för min del utan kanske testa nån box lr så.
aah precis behöver en all mounten bräda , en fråga angående de kan man hoppa med sånna ? och är flex 6 hårt lr mjuk för så som jag läst på forumet är en hård lite bättre för "fetare" människor och bataZion vet du vilken flex den extremen är?

men man vill jö ha en snygg bräda me (A) haha snygg och bra är bra :D jag tror den jag har nu inte är rocker utan camber den är helt rak iaf å sen går de upp precis när brädan böjs uppåt så som bilden visar ...
fan va bra att de blir lättare å svänga för det är de jag inte är så bra på :P men måste öva mer , men blir det inte svårare å bromsa då? lr aah...

Tack för svaren! btw länka lite brädor som ni tror hade varit bra för mig så jag vet typ vad jag ska leta efter :)
Gratzie

Du kommer inte ha några problem att hoppa med en allm bräda.
flex 6 är ganska hård. 1-bananmjuk 10 -stenhård
det som man kan förlora med rockerbrädor är att de blir ostabila i höga hastigheter

snow_flake sa:
Du kommer inte ha några problem att hoppa med en allm bräda.
flex 6 är ganska hård. 1-bananmjuk 10 -stenhård
det som man kan förlora med rockerbrädor är att de blir ostabila i höga hastigheter
när du skriver höga hastigheter hur snabbt menar du då ? :) för ibland "gasar" jag på men asså det är jö inte översnabbt jag kör lixom

aah den va snygg å verkade bra :) nu vet man lite vad man ska kolla efter iaf :)
men det lär jö bli åre sälen idre lr österike i år asså :)
boardstore är en bra sida lr :) ?
sett mkt reklam å så på den ifrån www.AreAretRunt.com så den är jö känd iaf :)

jag tror knappast att du kommer känna av att den är ostabil eftersom du är så ny och inte kör på mjukasterockerbrädansommankanfåtagi. det är mer om man bombar backar som man kan känna av det.
Så det är inget du behöver oroa dig för om du inte kör typ, försten ner till liften i benbrytarbacken hela dagarna=)

va bra! :)
men då lär det blir den dära bataleon goliath :) ska kolla på lite sidor om jag kan hitta den för ett bra pris :)

ride lx binningar är bra lr ? dom är fett mjuka iaf :) nån som vet var man kan få tag i ett bra par crashpants? :D

Tillbaka
Topp