Hoppa från Västerbron

Hoppa från Västerbron
Dr_Snow sa:
Antonnnn sa:
i badhus, till exempel eriksdalsbadet så brukar dom sätta igång nån jäkla bubbelmaskin som gör att hela ytan börjar bubbla (rätt så logiskt), detta för att folk som tränar på ett nytt hopp till exmepel från tio meter kanske inte vill bryta alla ben i kroppen... men nu om man då har bubblor som får ytan att röra på sig och därmed bryta ytspänningen blir nerslaget inte lika hårt, inte hårt alls egentligen, det är en väöldig skillnad ska ni veta.. men om det däremot är vågor vette fan om ytspännigen bryts på samma effektiva sätt.. men som sagt, om ni ska hoppa från denna bro, ta det lugnt, det är inte det mest oriskabla stället att hoppa på men sure, om ni håller er till höjder inom er kropps fysiska möjligheter så kör på!!
Det där har ingenting med "hårdheten" i nedslaget att göra, det där har en väldigt simpel förklaring nämligen att; vid simhopp ligger vattnet alldeles stilla och blir då som en spegel. För att hopparna ska ha en chans att veta var vattenytan ligger så krusar man vattnet med hjälp av lite vattensprut.

Sedan nämnde LemmeL densiteten; precis som nämnt kan man göra nedslaget behagligare genom att pumpa ut luft under vattnet. Det används också vid träning i simhopp vad jag vet.

/Dr. Snow - mr. Besserwisser.
det jag utgick ifrån var att när jag själv testat detta.. hoppat först från tio meter utan bubblor (ursäkta mitt något ovetenskapliga språk) och då känns det iofs inte så mycket men det kändes garanterat mindre när "bubblorna" fanns där.. men Dr.Snow har säkert rätt, jag beskrev det bara utifrån vad jag tror.

Ciao

Hoppa från Västerbron
thom8 sa:
aa de finns med på trailern när dom hoppar från bron :D http://www.stockholmboogie.se/

men vilken sida hade du tänkt hoppa på? på kungsholms-sidan ovanför båt klubben ere ju stängsel med taggtråd plus att man lär ju gå upp en jävla bit för att inte landa nere bland båtarna? och så är ju chansen ganska stor att nån i rålis eller på båtklubben ser en och tror att de e typ självmordsförsök eller nåt och ringer snuten :P

har en film också med några som hoppar från alviksbron, dock med hemmagjord bungy men den fungerar inge vidare.. om det är nån som vill se

edit: insåg själv att du ska hoppa från långholms-sidan eftersom det inte ens går att gå så långt upp så man kommer utanför båtarna ..
lägg upp filmen:P

Hoppa från Västerbron
Hermiknator sa:
thom8 sa:
aa de finns med på trailern när dom hoppar från bron :D http://www.stockholmboogie.se/

men vilken sida hade du tänkt hoppa på? på kungsholms-sidan ovanför båt klubben ere ju stängsel med taggtråd plus att man lär ju gå upp en jävla bit för att inte landa nere bland båtarna? och så är ju chansen ganska stor att nån i rålis eller på båtklubben ser en och tror att de e typ självmordsförsök eller nåt och ringer snuten :P

har en film också med några som hoppar från alviksbron, dock med hemmagjord bungy men den fungerar inge vidare.. om det är nån som vill se

edit: insåg själv att du ska hoppa från långholms-sidan eftersom det inte ens går att gå så långt upp så man kommer utanför båtarna ..
lägg upp filmen:P
Är det den där filmen som har legat på rocsport? När de har gjort en lina av en jävla massa cykelslangar och linan blir för lång så han får en fet faceplant typ? :P

Hoppa från Västerbron
Tror att det är olaglig eftersom man utsätter andra för fara...kan låta lite konstigt men tror att dom syftar på att om man hoppar kan folk tror att man är i fara och försöker hjälpa en och då utsätter man tydligen dom för fara.
Det är iaf vad jag har hört men kan hända att det är fel och rätt mig gärna om jag har det =)

Hoppa från Västerbron
Monis sa:
Din hastighet när du landar ligger på ca 110 km/h vid nedslag från ca 30 meter om jag räknade rätt och det är mycket!
Och om man jämför det med från 10 meter så har man en hastiget på 36 km/h om jag räknat rätt, det är stor skillnad... Jag tror jag har räknat rätt men det var ett tag sen jag räknade ut fritt fall sist...
Nej, du har inte räknat rätt (jag tror att du bara multiplicerat höjden med 3.6). Från 30m blir det ca 87 km/h och från 10m ca 50 km/h, om man bortser från luftmotstånd.

Vid fritt fall från höjden h meter är farten sqrt(2*g*h) m/s där sqrt(..) är kvadratroten och g=9.81m/s^2. För att få det i km/h multiplicerar man sedan med 3.6. Luftmotståndet är grovt sett proportionellt mot farten i kvadrat och en luftmotståndskoefficient som är beroende av hur den fallande kroppen ser ut. Hoppar man spik med våtdräkt och badmössa blir det inte så mycket luftmotstånd. Siktar man däremot på magplask med mycket fladdriga kläder gör sig luftmotståndet mer gällande. Från 30m tror jag det kan göra ganska ont i båda fallen :-)

Hoppa från Västerbron
Dr_Snow sa:
Antonnnn sa:
i badhus, till exempel eriksdalsbadet så brukar dom sätta igång nån jäkla bubbelmaskin som gör att hela ytan börjar bubbla (rätt så logiskt), detta för att folk som tränar på ett nytt hopp till exmepel från tio meter kanske inte vill bryta alla ben i kroppen... men nu om man då har bubblor som får ytan att röra på sig och därmed bryta ytspänningen blir nerslaget inte lika hårt, inte hårt alls egentligen, det är en väöldig skillnad ska ni veta.. men om det däremot är vågor vette fan om ytspännigen bryts på samma effektiva sätt.. men som sagt, om ni ska hoppa från denna bro, ta det lugnt, det är inte det mest oriskabla stället att hoppa på men sure, om ni håller er till höjder inom er kropps fysiska möjligheter så kör på!!
Det där har ingenting med "hårdheten" i nedslaget att göra, det där har en väldigt simpel förklaring nämligen att; vid simhopp ligger vattnet alldeles stilla och blir då som en spegel. För att hopparna ska ha en chans att veta var vattenytan ligger så krusar man vattnet med hjälp av lite vattensprut.

Sedan nämnde LemmeL densiteten; precis som nämnt kan man göra nedslaget behagligare genom att pumpa ut luft under vattnet. Det används också vid träning i simhopp vad jag vet.

/Dr. Snow - mr. Besserwisser.
jag har ägnat mej än del åt simhoppning och nu är det så att bubblorna faktiskt är till för att man ska få ett mjukare nedslag och ven lite för att man ska se vattenytan bättre, men om på tävlingar, där man inte vill ha ett mjukt nedslag så använder man en liten vatten slang som sprutar ut vatten på vattenytan så att man ser den bättre
( jag har skrivit allt med vänsterhanden. så ursäkta för möjliga felstavningar)

Hoppa från Västerbron
thom8 sa:

Det går visst att hoppa ifrån rålis sidan. Du klättrar över stängslet till båtklubben och går längst ut på bryggan, sen får man simma ut till betongfundamentet. På ena sidan finns en vattenslang som man kan klättra upp på. Sen får du ju klättra ut på bågen som går ut mot vattnet och inte in mot båtarna igen.

Men när vi hoppade där så va de nån som hade båt under som ringde snuten. Så vi fick dra därifrån. Det kanske e smartare att hoppa ifrån andra sidan då eftersom de e mindre folk som kan se en.

Hoppa från Västerbron
NiclasK sa:
thom8 sa:

Det går visst att hoppa ifrån rålis sidan. Du klättrar över stängslet till båtklubben och går längst ut på bryggan, sen får man simma ut till betongfundamentet. På ena sidan finns en vattenslang som man kan klättra upp på. Sen får du ju klättra ut på bågen som går ut mot vattnet och inte in mot båtarna igen.

Men när vi hoppade där så va de nån som hade båt under som ringde snuten. Så vi fick dra därifrån. Det kanske e smartare att hoppa ifrån andra sidan då eftersom de e mindre folk som kan se en.
jo då tänkte jag att man skulle slippa simma och gå på första bågen upp :P men om man simmar ut till nästa så går det säkert. men på andra sidan går det ju att gå direkt från land och ut på skiten. som du sa också med snutrisken på den sidan också, men hur fan gjorde ni då ? då vare väl bara att hoppa ? :)

Hoppa från Västerbron
Det vore riktigt läskigt om detta vore fallet men det stod att det var en mann och då dem skriver så i tidningen brukar de vara lite äldre personer som kanske blivit så pass mogna så dem vet att de är lite småfarligt å hoppa. vad vet jag

Hoppa från Västerbron
jag föreslår typ..öhh.. att ni inte ska hoppa.. man vill ju inte läsa fler såna där artiklar.

Senast ändrad:
Hoppa från Västerbron
Hoppa från broar är ju bara onödigt, det är klippor man ska hoppa ifrån. Förra året blev det en klippa på 18-20 meter nånting, asskönt hopp. Men tyvärr så pajade jag trumhinnan när jag dök från 8 m. så det blev inga mer klippor den sommarn

Hoppa från Västerbron
Jo,men det gör inte så mycket för mig :P. Det är själva känslansom får mig att göra det, att segla ned för klippan är oslagbar, särskilt om man får ta lite sats

Senast ändrad:
Hoppa från Västerbron
hehe ni kommer ju dö om ni hoppar från räcket längst upp om ni inte har ngt som tar bort yt spänningen innan ni träffar vatten.. typ en sten eller ngt.. hagel gevär använder ice cube i xxx 2...

Hoppa från Västerbron
sebastian_p sa:
hehe ni kommer ju dö om ni hoppar från räcket längst upp om ni inte har ngt som tar bort yt spänningen innan ni träffar vatten.. typ en sten eller ngt.. hagel gevär använder ice cube i xxx 2...
ja men nu hade det inte ens varit på tal om att hoppa längst uppifrån ..

Hoppa från Västerbron
Dr_Snow:

Ni snackar om 2 olika saker, man bubblar visst vatnet för att få en dämpande kontakt med vattenytan vid nya hopp, högre höjder etc.
Men på tävlingar osv brukar man spruta lite vatten för att dom ska se ytan bättre som du sa. Men bubbla upp utan är för att dämpa!

Hoppa från Västerbron
men svinga sig ut med hjälp av ett rep är ju en annan sak än att hoppa. Du har ju inte mycket till kontroll när du släpper repet på den höjden. Men sen var det ju inte så hög höjd, ifall det vore för höjden så skulle väl 10an snart bli förbjuden. För du kan ju dö från 10an också ifall du gör ett magplask därifrån. så jag vet inte om man ska avskräckas pga utav det, men man ska ha det i bakhuvet.

Hoppa från Västerbron
Henke-R sa:
Hjalle_S sa:
hoppa älvsborgsbron i gbg tippar på att den är typ 120m eller nåt
min kompis pappaa tog självmord där så förvänta er ett hårt nedslag
magplask? :S
jag vet inte, men jag tror bara att det är för att det är jävligt högt, man måste ju klättra upp i dom höga pelarna för att nå dem höjderna

Senast ändrad:
Hoppa från Västerbron
thom8 sa:
sebastian_p sa:
ja men nu hade det inte ens varit på tal om att hoppa längst uppifrån ..
men då e de ju inte coolt längre..
varför hoppa från broar förresten?
det finns hopp torn...
eller e de sån här extrem sport?

Hoppa från Västerbron
vi kan hoppa från NOCKEBY BRON, som går från bromma mot drottningholm och ekerö,
känner folk som har hoppat där...

Hoppa från Västerbron
BigAir sa:
Dr_Snow:

Ni snackar om 2 olika saker, man bubblar visst vatnet för att få en dämpande kontakt med vattenytan vid nya hopp, högre höjder etc.
Men på tävlingar osv brukar man spruta lite vatten för att dom ska se ytan bättre som du sa. Men bubbla upp utan är för att dämpa!
Det brukar bubbla i vattnet när jag ätit lök...

Tillbaka
Topp