mackep
Medlem
Hoppa från Västerbron
Jag hoppade ifrån parkbron i skellefteå idag, inte så högt (10meter) men strömt
http://gbk.skelleftea.org/alv12.JPG
http://gbk.skelleftea.org/alv12.JPG
Det går ju inte att halvera 110km/h (30m) med 3 om du vill få fram hastigheten från 10:an eftersom det går snabbare i luften för varje meter.Monis sa:Din hastighet när du landar ligger på ca 110 km/h vid nedslag från ca 30 meter om jag räknade rätt och det är mycket!
Och om man jämför det med från 10 meter så har man en hastiget på 36 km/h om jag räknat rätt, det är stor skillnad... Jag tror jag har räknat rätt men det var ett tag sen jag räknade ut fritt fall sist...
Läs vad jag skrivit några rader upp annars...Gass sa:Det går ju inte att halvera 110km/h (30m) med 3 om du vill få fram hastigheten från 10:an eftersom det går snabbare i luften för varje meter.
Jag har hört från simhoppskommentatorer att man faller från 10:an med en hastighet av 40 km/h om det nu stämmer.
Detta är ju då teoretisk max fallhastighet från 10m. Verkligheten ligger antagligen några km/h lägre, men inte betydande. Så en 45-50km/h skulle jag gissa på.petterekman sa:10m: 14m/s=50km/h
Och vad du säger om attGass sa:sorry glömde visst bort att läsa ditt inlägg i såfall
förstår jag inte riktigt. Det är ju självklart att det går snabbare för varje meter du faller, inte faller du ju med konstant hastighet, vore ju lite tokigt.det går snabbare i luften för varje meter
Jo det är sant eftersom luftmotståndet påverkar mer om det går fort.petterekman sa:Och vad du säger om attGass sa:sorry glömde visst bort att läsa ditt inlägg i såfallförstår jag inte riktigt. Det är ju självklart att det går snabbare för varje meter du faller, inte faller du ju med konstant hastighet, vore ju lite tokigt.det går snabbare i luften för varje meter
Men jag gissar att du menar att ju högre man hoppar ifrån, desto högre acceleration får man. Det är fel. Det enda som ger dig fart när du hoppar är G, dvs. gravitationen. Och G är en konstant, här uppe är den ungefär 9.81m/s^2.
Däremot ökar farten konstant MINDRE mellan olika höjder när du går högre och högre. Skillnaden mellan exemplevis 5 och 10m, är ungefär 14km/h. Det är nästan samma skillnad som mellan 25 och 35, fast där rör det sig om en höjdökning om 10m istället för 5.
Helt rätt.Gass sa:Jo det är sant, men farten ökas ju ändå hela tiden tills man är uppe i en maximal fartgräns av 200-240 km/h. Högre hastighet kan man inte komma upp i eftersom luftmotståndet påverkar.
precispetterekman sa:Helt rätt.Gass sa:Jo det är sant, men farten ökas ju ändå hela tiden tills man är uppe i en maximal fartgräns av 200-240 km/h. Högre hastighet kan man inte komma upp i eftersom luftmotståndet påverkar.
Beror ju dock mycket på HUR du faller. Ligger du platt på mage med armar och ben isär slutar du accelerara vid ca 150km/h, faller du raklång neråt (eller dykandes med huvudet före) kan du komma upp i ca 300km/h, erfarna fallskärmshoppare kan komma upp i ännu lite högre hastigheter.
precisGass sa:precispetterekman sa:Helt rätt.Gass sa:Jo det är sant, men farten ökas ju ändå hela tiden tills man är uppe i en maximal fartgräns av 200-240 km/h. Högre hastighet kan man inte komma upp i eftersom luftmotståndet påverkar.
Beror ju dock mycket på HUR du faller. Ligger du platt på mage med armar och ben isär slutar du accelerara vid ca 150km/h, faller du raklång neråt (eller dykandes med huvudet före) kan du komma upp i ca 300km/h, erfarna fallskärmshoppare kan komma upp i ännu lite högre hastigheter.
tack ska testaNJohansson sa:yeah: Gör som så att du felklickar på bilden, väljer "egenskaper" och sedan kopierar in adressen som står där in i webbläsaren, då ser du hela bilden.
Kan tilläggas att detta var bland det värsta jag sett, grymt jobbat grabbar!
det är lugnt, funkar att göra som NJohansson skrev.petterekman sa:Jo, jag resizade bilderna tidigare, de var lite stora. Vet inte riktigt vad som spökar men jag ska se om jag kan fixa det.
lägg in filmerna ocksåpetterekman sa:Tack tack. Har suttit och tittat en del på bilderna och filmerna nu under kvällen, och är faktiskt nöjd med resultatet. Filmerna hade gärna fått vara bättre, men men.
varför inte bara länka bilderna när man endå måste öppna dom i en ny ruta för å se?petterekman sa:
Det går att hoppa från 4:e och 5:e balkarna också, och från vägbanan, och om man vill riskera med att balansera på räcket så går det också!tottois sa:har en polare som hoppa från andra balken de gick finfint o sen går de uu att hoppa från tredjebalken fast skor rekomenderas
själv ska jaa dit o hoppa om 2 veckor jävlit laddad