la_grave sa:
Jarle sa:
Och nej, ingen (nåja, undantagen finns alltid) som kommer från gymnasiet och har tänkt att bumma kommande vinter tjänar 25k/månad på ett, för dem, vanligt kneg.
Alltså, vilken värld lever du i? Enda gången jag haft under 25 i månaden var värnplikten. Sedan hade jag samma sommarjobb under några år där jag fick 150:-/h x 172h/månad = 25 800:-. Men det var andra halvan av 90-talet. Tittar man bara på KPI har det, sedan 1997, gått upp med mer än 20%. "Klipp dig…" osv.
Ungdomsarbetslösheten låg under februari månad på 25,8%.
Löneskillnaderna mellan unga och äldre har ökat något enormt sedan du var ung, löneglappet har ökat konstant sedan 1981. Dessutom går det inflation i utbildningar i vårt avlånga land, vilket leder till att högutbildade tvingas ta jobb de är överkvalificerade för och därmed blir arbetsmarknaden för ungdomar med gymnasieutbildning i det närmaste obefintlig.
150kr/h har du tur om du får i Norge, normal lön där - om du jobbar via bemanningsföretag - ligger mellan 125-140 NOK/h (NOK är knapprt värt någonting i dagsläget).
Kort sagt är läget lite annorlunda än på nittiotalet men inte gråter jag för det, jag har alltid skrapat ihop pengar till precis det jag vill, även om det inneburit 90 timmars arbetsvecka.