Hoppsväng?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hoppsväng?
Glöm för all del inte att alla som lämnar landet för att bumma faktiskt tar ett viktigt samhällsansvar. Med tanke på att ungdomsarbetslösheten inte är helt oansenlig är ju varje färre sökande per ledig plats ett steg i rätt riktning. Ergo, om mångdubbelt fler ungdomar lämnade landet för skidåkning/surfning/backpacking vore ungdomsarbetslösheten snart ett minne blott..! :D

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Känns dock lite konstigt att det är en blå regering som är så mån om att vi arbetar och betalar skatt!
Som Chris Rock sa en gång i tiden:

“You know the world is going crazy when the best rapper is a white guy, the best golfer is a black guy, the tallest guy in the NBA is Chinese, the Swiss hold the America's Cup, France is accusing the U.S. of arrogance, Germany doesn't want to go to war, and the three most powerful men in America are named 'Bush', 'Dick', and 'Colon.' Need I say more?”

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Mitt inlägg var inte menat som tufft utan jag ville bara belysa det orimliga att ägna 100 dagar om året åt lift åkning, en patetisk verksamhet i sig och inget man ska stoltsera med i offentligheten. Om du var 17 år och hade hoppat av gymnasiet hade det varit helt okej att göra en säsong och köra lite puder i La Grave. Åk hem och jobba istället! Reinfeldt är innerligt less på svenskar som glassar omkring nere i Europa!
Jaha, varför är det orimligt? Hur vet du vilken sorts åkning jag föredrar? Och vad gör du själv? Har läst ett tiotal trådar du skapat och de har två gemensamma nämnare, du klagar på något och de handlar inte om din egen åkning.

På samma sätt som jag föraktar vuxna män som istället för att arbeta tillbringar hela sommaren på Liseberg åkandes karusell föraktar jag vuxna män som tillbringar hela vintrarna åkandes upp och ner i ett liftsystem. Arbetslinjen har inte plats för sådana lallare, såtillvida du inte jobbar som guide och vallar diverse borgarbrackor ner för Girosen!
Vallencant var väl först ner för couloir Gravelotte?
Upp och kör Grecken nu istället för att sitta och häcka framför datorn!
Hmm, kallar man La Grave ett liftsystem så bör man nog hamna i utvisningsbåset och tvingas åka i Les 2 Alpes en säsong.

Om du ska klaga på slentrianåkare finns det nog bättre måltavlor än jag. Börja med 9 av 10 permanentboende i Åre.

Jag åker gärna "Grecken" med dig om du har vägarna förbi. Du får öppna den. Om du är seriös så har jag en ledig säng åt dig. Om du inte är seriös borde du fundera en gång till över siffran över din ålder på din presentationssida här på Freeride. Passa även på att googla företeelsen mobildata. Kombinera det du kommer fram till med 35 minuter i en gondollift i snitt kanske sex gånger per dag.

Har du för övrigt funderat på hur jag har råd att arbeta runt sju månader/år och resa resten av tiden utan att ha sponsorer? Du borde fundera på arbetslinjen.

Hoppsväng?

@lowe71
Jag håller ju med dig på den punkten, det är viktigt att betala skatt. Jag har jobbat i vårt avlånga land och jag har minst 50 år kvar att jobba så nog hinner jag bidra med min del jag med. Dessutom gillar jag att köra bil och snusar så nog bidrar jag så mycket jag kan.

Frågan jag dagligen ställer mig är om Sverige/världen går att rädda.

Hoppsväng?
Kan någon vara snäll att döpa om den här tråden till "envisa människor debatterar politik" så att stackars naiva idioter som mig själv ska slippa bläddra igenom all rappakalja i tron om att jag ska lära mig något om hoppsvängar? Tack på förhand!

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Hedda:
Hela anledningen till att bordskämda medelklassbarn har råd att åka ner till alperna och säsonga bygger på att vi har ett välfärdssamhälle med fri skola och sjukvård som finanseras med skatt. Om jag istället för att jobba åker ner och sladdar runt i en skidbacke i alperna hela vintern tappar samhället 4-5 månaders skatteintäkter vilket vid en normallön motsvarar i runda slängar 100000 kr. När jag dessutom kommer hem med brutet ben kostar jag dessutom yttligare 100000 kr för samhället. Vill man vara en riktig parasit åker man dessutom till Norge och jobbar ihop pengarna för sin säsong, då står Anders Borg helt utan inkomster!

Nu kan det ju mycket väl vara så att la_grave lever på gamla pengar och aldrig behöver jobba men han tillhör i så fall undantaget.

Mer info om Grecken: http://www.skierslodge.com/legend/Le_Pan_de_Redeau_Les_couloir en _Y.html
Nu råkade jag komma hem med brutet ben förra året och kan vederlägga allt du säger. Jag missade 2-3 arbetsdagar eftersom det tog lite tid att arrangera sjuktransport men jag var tjänstledig så det drabbade ingen annan än mig själv. Vad gäller sjukvårdskostnader täckte min privata reseförsäkring allt.

Jag tror heller inte jag (längre) faller i kategorin bortskämda medelklassbarn (en gång i tiden gick jag på privatskola men då åkte jag å andra sidan bara skidor i Åre och Riksgränsen).

Du låter lite bitter. Blev det bara en långhelg i Romme för dig vinter? I sällskap med en fru som du helst skulle byta ut men sitter fast med eftersom ditt värde för potentiella partners du möter i Riche lilla bar är negativt?

När åkte du Couloir en Y?

Hoppsväng?
Tur du är tillbaks La Grave! Blev orolig att du åkt vilse i Rocky garden! Jag förmodar att du har ett snuskigt bra betalt jobb som endast behöver jobba 7 månader om året! Good for you! Tjänar man multum spelar man ju i annan division och då kan man naturligtvis göra vad fan man vill, du skattar säkert mer än dom flesta ändå! Alpturismen har ju sitt ursprung i att engelska adelsmän var uttråkade och sökte äventyr i bergen. Grecken är ett fint åk, körde den i slutet på 90-talet med ett par Salomon x-scream under fötterna, lyckligtvis var det redan spårat av några av le Freaux hardcorefinnar! Nuförtiden håller jag mig borta från sådana vådliga åk!

Eftersom du fann Gravelotten lite kort borde du pröva den här i stället!

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Hedda:
Hela anledningen till att bordskämda medelklassbarn har råd att åka ner till alperna och säsonga bygger på att vi har ett välfärdssamhälle med fri skola och sjukvård som finanseras med skatt.
Tack för ingenting. Jag skulle gärna välja bort välfärdsstaten. Föräldrar kan betala sina barns skolgång själva (Och kan de inte det är odugliga föräldrar som inte borde bli föräldrar. Dags att stipulera lämpligt fängelsestraff till portalparagrafen för dess sjätte kapitel) så betalar jag min sjukvård själv. Ceteris paribus motsvarar skatten jag betalar på 1-2 månader en säsong - en säsong där man inte behöver leva på bröd och vatten.

Hoppsväng?
Jarle sa:
Absolut! Det är precis så det fungerar men eftersom det är extremt svårt att få ett jobb som kan tjäna in pengarna till att bumma (vilket enligt mina erfarenheter kostar mellan 30-60k för 4-6 månader beroende på plats/-er och konsumtion) när man jobbar 5-6 månader i stöten. Kanske till och med omöjligt för gemene man. Därför åker de allra flesta (jag känner ingen, har inte träffat någon och inte hört talas om någon som skrapat ihop pengarna mellan säsongerna i Sverige) utomlands för att jobba vilket, åter igen, inte leder till några förlorade pengar för Sverige.
Nu har du det. Det finns människor som inte arbetar på lager/McDonald's i Sverige också.

Hoppsväng?
Jarle sa:
Och nej, ingen (nåja, undantagen finns alltid) som kommer från gymnasiet och har tänkt att bumma kommande vinter tjänar 25k/månad på ett, för dem, vanligt kneg.
Alltså, vilken värld lever du i? Enda gången jag haft under 25 i månaden var värnplikten. Sedan hade jag samma sommarjobb under några år där jag fick 150:-/h x 172h/månad = 25 800:-. Men det var andra halvan av 90-talet. Tittar man bara på KPI har det, sedan 1997, gått upp med mer än 20%. "Klipp dig…" osv.

Hoppsväng?
la_grave sa:
Jarle sa:
Absolut! Det är precis så det fungerar men eftersom det är extremt svårt att få ett jobb som kan tjäna in pengarna till att bumma (vilket enligt mina erfarenheter kostar mellan 30-60k för 4-6 månader beroende på plats/-er och konsumtion) när man jobbar 5-6 månader i stöten. Kanske till och med omöjligt för gemene man. Därför åker de allra flesta (jag känner ingen, har inte träffat någon och inte hört talas om någon som skrapat ihop pengarna mellan säsongerna i Sverige) utomlands för att jobba vilket, åter igen, inte leder till några förlorade pengar för Sverige.
Nu har du det. Det finns människor som inte arbetar på lager/McDonald's i Sverige också.
Ta inte bort premisserna -ungdom samt -gymnasieutbildning, då har vi en ny frågeställning. För jag antar att du varken är mellan 20-25 eller enbart har en gymnasieutbildning, rätta mig gärna om jag har fel. Har du dessutom gått på privatskola är jag skeptisk till att du går in under kategorin "gemene man" men reseverar mig givetvis även här för eventuella felaktigheter.

Däremot gratulerar jag till att du har lyckats samköra arbete/skidåkning på det vis du beskriver. Hatten av.

Hoppsväng?
la_grave sa:
Lowe71 sa:
Hedda:
Hela anledningen till att bordskämda medelklassbarn har råd att åka ner till alperna och säsonga bygger på att vi har ett välfärdssamhälle med fri skola och sjukvård som finanseras med skatt.
Tack för ingenting. Jag skulle gärna välja bort välfärdsstaten. Föräldrar kan betala sina barns skolgång själva (Och kan de inte det är odugliga föräldrar som inte borde bli föräldrar. Dags att stipulera lämpligt fängelsestraff till portalparagrafen för dess sjätte kapitel) så betalar jag min sjukvård själv. Ceteris paribus motsvarar skatten jag betalar på 1-2 månader en säsong - en säsong där man inte behöver leva på bröd och vatten.
Nu verkar det som klassföraktet skiner igenom! Ska vi börja med tvångskastrering igen menar du? Eftersom du gick på privatskola förutsätter jag att dina egna föräldrar inte var några fattighjon direkt. Hur många barn tror du skulle alstras om bara dom ekonomiskt gynnade fick skaffa barn och vem i hela friden ska sköta alla låglönejobb som trots allt finns i Sverige? Ska vi ta in fillippinier till sånt? Finns nog många "gated communitys" i både USA och arabvärlden som du kan flytta till om du vill leva i en sån värld.
Ska bistånd, sjukvård och vägar också bekostas med privata medel?

Hoppsväng?
Glisseur sa:
Jag måste ge Lowe71 ett bryt här. I dessa tider av nedmontering av den allmänna välfärden, privatiseringar, finanskriser, hiskeliga vårdköer (Jibberisch om någon har väl koll på just den biten), ett tågsystem som havererat till den milda grad att inte ens Uganda vill ha det, svenska skolelevers rekordlåga nivåer på internationella Pisa-prov, ett fotbollslandslag som misslyckats med att kvala in till VM och nog fan visas det bara skit på TV nuförtiden också, så är det faktiskt jävligt enkelt att härröra detta nationella katastroftillstånd till en enda orsak: svenska skibums.
851577_246547505491999_862435009_n.png

Hoppsväng?
la_grave sa:
Jarle sa:
Och nej, ingen (nåja, undantagen finns alltid) som kommer från gymnasiet och har tänkt att bumma kommande vinter tjänar 25k/månad på ett, för dem, vanligt kneg.
Alltså, vilken värld lever du i? Enda gången jag haft under 25 i månaden var värnplikten. Sedan hade jag samma sommarjobb under några år där jag fick 150:-/h x 172h/månad = 25 800:-. Men det var andra halvan av 90-talet. Tittar man bara på KPI har det, sedan 1997, gått upp med mer än 20%. "Klipp dig…" osv.
Ungdomsarbetslösheten låg under februari månad på 25,8%.
Löneskillnaderna mellan unga och äldre har ökat något enormt sedan du var ung, löneglappet har ökat konstant sedan 1981. Dessutom går det inflation i utbildningar i vårt avlånga land, vilket leder till att högutbildade tvingas ta jobb de är överkvalificerade för och därmed blir arbetsmarknaden för ungdomar med gymnasieutbildning i det närmaste obefintlig.

150kr/h har du tur om du får i Norge, normal lön där - om du jobbar via bemanningsföretag - ligger mellan 125-140 NOK/h (NOK är knapprt värt någonting i dagsläget).

Kort sagt är läget lite annorlunda än på nittiotalet men inte gråter jag för det, jag har alltid skrapat ihop pengar till precis det jag vill, även om det inneburit 90 timmars arbetsvecka.

Hoppsväng?
Dags att stipulera lämpligt fängelsestraff till portalparagrafen för dess sjätte kapitel) så betalar jag min sjukvård själv. Ceteris paribus motsvarar skatten jag betalar på 1-2 månader en säsong - en säsong där man inte behöver leva på bröd och vatten.

Vad betyder det här? Är det månne en jobbig vårdnadstvist som har fått dig att årligen lämna Sverige för att istället ivrigt åka upp och ner i La Graves liftservade offpistterräng?

Och jobbet för 150 kr/h hur fick du det? Var det arbetsförmedlingen som trollade fram det eller
var det grannen på Östermalm som behövde en springsjas till advokatbyrån?

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Jarle sa:
Ta inte bort premisserna -ungdom samt -gymnasieutbildning, då har vi en ny frågeställning. För jag antar att du varken är mellan 20-25 eller enbart har en gymnasieutbildning, rätta mig gärna om jag har fel. Har du dessutom gått på privatskola är jag skeptisk till att du går in under kategorin "gemene man" men reseverar mig givetvis även här för eventuella felaktigheter.

Däremot gratulerar jag till att du har lyckats samköra arbete/skidåkning på det vis du beskriver. Hatten av.
Inte nu längre men en gång i tiden var jag 20-25 och hade bara gymnasieutbildning (Hmm, jag hade ju även genomgått en värdelös "utbildning" inom kustartilleriets ubåtsskydd. Men jag tror inte den gjorde mig så attraktiv på arbetsmarknaden). Som de flesta andra

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Nu verkar det som klassföraktet skiner igenom!
Jag har aldrig fattat vad problemet med klassförakt är. Det är något postmodernistiskt trams om att man inte kan säga att A är bättre än B. Det är självvalt att läsa någon svensk kvällstidnings onlineversion istället för typ Economist eller The New Yorker men gör man det valet tappar man omgivningens respekt. Vad är det för fel med det?

Ska vi börja med tvångskastrering igen menar du?
Nej, skrev jag det någonstans? Nej just det, det gjorde jag inte. Jag skrev att FB:s krav på god omvårdnad borde kompletteras med ett straff, dvs att man ska straffas i efterhand (barnen "straffas" ju konstant så länge de tvingas leva med sina odugliga föräldrar). Det är alltså raka motsatsen till (förebyggande) tvångskastrering.

Det här fattar jag inte heller: varför tar nästan alla alltid föräldrars parti gentemot barn? Föräldrarna är den starkare parten som frivilligt väljer att bli föräldrar. Barn är den svagare parten som inte väljer sina föräldrar eller övrig uppväxtmiljö. Rimligen borde man, när dessa två intressenters behov krockar, prioritera de senares behov. Eller?

Ska bistånd, sjukvård och vägar också bekostas med privata medel?
Bistånd, annat än ren katastrofhjälp, borde överhuvudtaget inte förekomma. Resten borde finansieras med brukaravgifter, precis som skidanläggningar och livsmedelsbutiker.

Hoppsväng?
Jarle sa:
la_grave sa:
Jarle sa:
Ungdomsarbetslösheten låg under februari månad på 25,8%.
Löneskillnaderna mellan unga och äldre har ökat något enormt sedan du var ung, löneglappet har ökat konstant sedan 1981. Dessutom går det inflation i utbildningar i vårt avlånga land, vilket leder till att högutbildade tvingas ta jobb de är överkvalificerade för och därmed blir arbetsmarknaden för ungdomar med gymnasieutbildning i det närmaste obefintlig.

150kr/h har du tur om du får i Norge, normal lön där - om du jobbar via bemanningsföretag - ligger mellan 125-140 NOK/h (NOK är knapprt värt någonting i dagsläget).

Kort sagt är läget lite annorlunda än på nittiotalet men inte gråter jag för det, jag har alltid skrapat ihop pengar till precis det jag vill, även om det inneburit 90 timmars arbetsvecka.
Den där siffran över ungdomsarbetslöshet är väldigt suspekt (jag har läst arbetsmarknadsekonomi under Mårten Palme så jag har ett visst intresse och hyfsad kunskap om ämnet). Det finns ett antal andra siffror som är betydligt lägre. Allt beror på vad man vill mäta. Nej, lönespridning har inte ökat enormt. Läs tex Globaliseringsrådets rapport (tex sid 56, sista stycket för en kort sammanfattning).

Nja, snarare än inflation i utbildningar skulle jag kalla det deflation. Utbildningarna blir sämre och sämre. Bland annat har man helt tappat ett historiskt perspektiv. Ja, på 90-talet hade Sverige precis genomgått en katastrofal statsfinansiell kris à la grekiska dimensioner. Med undantag för en liten dipp 2001-2002 har utvecklingen de senaste knappa 20 åren varit stabilt positiv. Så du har rätt, läget är annorlunda, men knappast på det sätt du tror.

Hoppsväng?
Nu när vi rett ut alla frågetecken och fått ta del av dina vackra darwinistiska syn på världen kanske det är dags att återgå till trådens ämne, hoppsvängar.

Du har alltså tillbringat flertalet säsonger i La Grave och frågan är, har du kört Grecken?

Hoppsväng?
Ok nu gör vi så här. @lagrave och @love71. Ni är inne på ett SKIDFORUM. Ok!!
Vill ni sitta i sandlådan och kasta grus på varandra, så föreslår jag ett annat forum här på Worl wide web.

Förslagsvis Flashback. Där hänger många tveksamma människor med tveksamma mänskliga drag, såsom undermålig koll på nationalekonomi ,bristande empati och helt okunniga i att ta reda på fakta i ämnen dom diskuterar.

Så kryp iväg nu. Se så. Kryp.

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Dags att stipulera lämpligt fängelsestraff till portalparagrafen för dess sjätte kapitel) så betalar jag min sjukvård själv. Ceteris paribus motsvarar skatten jag betalar på 1-2 månader en säsong - en säsong där man inte behöver leva på bröd och vatten.

Vad betyder det här? Är det månne en jobbig vårdnadstvist som har fått dig att årligen lämna Sverige för att istället ivrigt åka upp och ner i La Graves liftservade offpistterräng?

Och jobbet för 150 kr/h hur fick du det? Var det arbetsförmedlingen som trollade fram det eller
var det grannen på Östermalm som behövde en springsjas till advokatbyrån?
Det finns väl inte en anledning till att man/jag reser men det starkaste skälet är väl något så ytligt som att man ångrar bara det man inte gjorde. Får man chansen ska man ta den.

Som alla andra, jag sökte ett extrajobb under terminstid som sedan blev ett sommarjobb. Inte direkt raketforskning. Jag har alltid undrar var de där 25-75% av arbetena som förmedlas via kontakter kommer från. Eller hur man definierar "förmedlas via kontakter" (Jag har en gång blivit tipsad om att Google hade en platsannons ute varpå jag sökte, och fick, tjänsten. Misstänker att det räknas som att jag fick arbetet via kontakter. Lögn, förbannad lögn och statistik liksom.).

Hoppsväng?
Ruben sa:
Ok nu gör vi så här. @lagrave och @love71. Ni är inne på ett SKIDFORUM. Ok!!
Vill ni sitta i sandlådan och kasta grus på varandra, så föreslår jag ett annat forum här på Worl wide web.

Förslagsvis Flashback. Där hänger många tveksamma människor med tveksamma mänskliga drag, såsom undermålig koll på nationalekonomi ,bristande empati och helt okunniga i att ta reda på fakta i ämnen dom diskuterar.

Undermålig koll på nationalekonomi? La Grave har ju för tusan haft Mårten Palme som lärare, slå det om du kan? Dessutom är vi ju klara med dom här utsvävningarna och diskuterar åter hoppsväng!

Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Nu när vi rett ut alla frågetecken och fått ta del av dina vackra darwinistiska syn på världen kanske det är dags att återgå till trådens ämne, hoppsvängar.

Du har alltså tillbringat flertalet säsonger i La Grave och frågan är, har du kört Grecken?
Nej. Det har varit på g två gånger men sällskapet har dragit sig ur båda gångerna. Den sortens åk vill jag, rätt eller fel, ha någon att diskutera ev frågetecken som kan uppstå om underlag, vägval etc (nej, för att förekomma ev avsiktliga missförstånd, jag menar inte ha pic-nic mitt i och diskutera Platons Staten).

Hoppsväng?
Ruben sa:
Där hänger många tveksamma människor med tveksamma mänskliga drag, såsom undermålig koll på nationalekonomi ,bristande empati och helt okunniga i att ta reda på fakta i ämnen dom diskuterar.

Den där anklagelsen om bristande empati har jag hört tidigare. Däremot har jag aldrig fått någon motivering för varför det är oempatiskt att ta en svagare parts parti. Skulle förvåna mig mycket om Ruben skulle prestera det den här gången.

Hoppsväng?
Ladies and gentlemen, jag känner att den här tråden fullständigt spårat ur i en fullkomlig kaskad av hårresande faktafel, rent av blasfemiska felskrivningar och en sällan skådad kaskad av total brist på respekt för historiens vingslag. Varje skieur de pente raide (och om du inte vet vad det betyder så betyder det att du inte har det som krävs) vet vidden av att i alla situationer använda korrekt språkbruk. Vi tar det från början:

• Rocky garden??? Sacre bleu! Ingen nu levande Gravelotte vid sina sinnens fulla bruk skulle någonsin drömma om att kalla åket i fråga något annat än vid dess rätta namn: Côte Fine.
• Grecken??? Mon dieu!!! Le Couloir en Y eller Y-grec är korrekta benämningar.
• Pan de Rideau kan gå under förkortningen Le Pan, men där går också gränsen.
• Les Couloirs de la Pointe Trifide kan givetvis kallas Trifide 0, 1, 2, 3 men då givetvis med numreringen på franska. Meningar i stil med "vi hoppade över ettan och drog rakt i tvåan", frekventa bland svenska bummare i trakten bör undvikas i största möjliga mån. Det är alltså påbjudet att köra franskt i alla lägen.

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Grecken är ett fint åk, körde den i slutet på 90-talet med ett par Salomon x-scream under fötterna, lyckligtvis var det redan spårat av några av le Freaux hardcorefinnar!
Nu tycker jag att vi silar knott och sväljer vattenbufflar. Tror att någon av finnarna i Kuttula-kollektivet förvärvsarbetade och betalade skatt? Men när dom spårade vägen in i avgrunden dög det minsann att ta rygg.

För er historielösa flackåkare kommer här en tvåstegs-introduktion till Kuttula. Givetvis på finska, som sig bör när det handlar om den ädla byn Les Freaux.
http://www.vapaalasku.com/artikkelit/kuttula-oli-suomalaisen-vapaalaskun-korkeakoulu

kuttula_02__janijohansen_2002_0.jpeg

Hoppsväng?
la_grave sa:
Ruben sa:
Där hänger många tveksamma människor med tveksamma mänskliga drag, såsom undermålig koll på nationalekonomi ,bristande empati och helt okunniga i att ta reda på fakta i ämnen dom diskuterar.

Den där anklagelsen om bristande empati har jag hört tidigare. Däremot har jag aldrig fått någon motivering för varför det är oempatiskt att ta en svagare parts parti. Skulle förvåna mig mycket om Ruben skulle prestera det den här gången.
Du har hört det förut säger du. Av två helt oberoende källor , intressant.
Gå tillbaka och läs dina inlägg. Så kanske du förstår. Annars ,saknar du inte bara empati.

Mårten Palme , ?!? Jag träffade Sverre Liljeqvist en gång. Men jag åker inte bättre skidor ändå.

Synd att inte Mårten lärde dig att köpa rätt pjäxor

Hoppsväng?

@Glisseur Skulle tro att finnarna i le Freaux gick på A-kassan hela bunten, var populärt bland bummare på 90-talet! Kan mycket väl ha varit legenden Ape Majava som lade förstaspåret i grecken (eller y-grec som ni konnosörer säger).
Pence raide? Är det en fransk ordlek eller en felstavning?

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Lowe71 sa:
Pence raide? Är det en fransk ordlek eller en felstavning?
Ingetdera, förbannade autocorrect i Mac Osx som inte fattar vikten av korrekt skidåkarfranska...

Lowe71 sa:
@Glisseur Skulle tro att finnarna i le Freaux gick på A-kassan hela bunten, var populärt bland bummare på 90-talet! Kan mycket väl ha varit legenden Ape Majava som lade förstaspåret i grecken (eller y-grec som ni konnosörer säger).
Att det var Ape är jag mer eller mindre 100% säker på. Däremot så gick dom nog vidare från A-kassan hyfsat snabbt och bytte ut det mot bärsspons. Vet däremot inte helt hur smart det var att starta Lapinkulta Freeride Team, till hälften bestående av ett gäng 20-25-åriga fylltrattar från Rovaniemi med omnejd – antagligen lika smart som Finlandia vodka att sponsra Frode Grønvold när han var 21 och häckade som hårdast i Chamonix. Å andra sidan blev ju Finnish Freeskiing Open 2003 ett sjöslag som går till historien. Speciellt eftersom domarna var så packade att dom fick skjuta upp bedömningen till dagen efter och helt sonika kolla om på tävlingen på video.

Fast man får ge dom goda finnarna att dom faktiskt åkte lika brant som dom söp. Med eller utan pedalsväng förtäljer inte historien.

Hoppsväng?
la_grave sa:
Jarle sa:
Jag är väldigt intresserad av vad det är för sorts jobb
@la_grave haft både då och genom åren???

Hoppsväng?

Ape och hans vänner har numera bytt sponsorer men dom verkar fortsätta hinka öl!
Finska skidåkare har alltid varit snäppet hårdare än svenska, finnarna bara fortsätter rippa medans svenska skidlegender istället börjar virka toppluvor eller kränga deoderant!

Hoppsväng?
För allas välbefinnande ombedes alla härefter följande inlägg som inte handlar om hoppsvängar eller annan till ursprungsämnet relaterbar/relevant information flytta någon annan stans. Det finns ett OT-forum, där kan ni härja och kasta paj bäst ni vill.

Alternativet är att jag låser tråden, och eftersom den även innehåller en massa bra saker om just hoppsvängar tycker jag att det vore tråkigt om ursprungsfrågeställningen tas upp igen någon gång.

Tackar :D

Hoppsväng?
Edit; helvete, jag hade skrivit ett alldeles suveränt svar to end all discussions men sen såg jag Heddas inlägg ovanför som jag hade missat innan så nu kommer bara det här dravlet stå kvar i posten. Sorry ;)

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Pillard sa:
Edit; helvete, jag hade skrivit ett alldeles suveränt svar to end all discussions men sen såg jag Heddas inlägg ovanför som jag hade missat innan så nu kommer bara det här dravlet stå kvar i posten. Sorry ;)
Hedda är en paternalistisk (maternalistisk?) torrboll som inte tror människor är kapabla att avstå från att läsa trådar de inte är intresserade av. Men har man gått svensk skola och hela livet blivit omhändertagen av kuratorer och fältassistenter är väl en sådan utveckling oundviklig.

@Pillard, jag vill i alla fall gärna läsa ditt inlägg. Skicka det som PM om du inte vågar posta i den här tråden.

Senast ändrad:
Hoppsväng?
Hehe! Tyvärr tog jag bort det, men kontentan var iaf att staten faktiskt förlorar pengar på att folk inte betalar skatt i Sverige, men att man ändå kan skita i det eftersom migration ändå är bra, typ

Hoppsväng?
la_grave sa:
Hedda är en paternalistisk (maternalistisk?) torrboll som inte tror människor är kapabla att avstå från att läsa trådar de inte är intresserade av. Men har man gått svensk skola och hela livet blivit omhändertagen av kuratorer och fältassistenter är väl en sådan utveckling oundviklig.
1. Fick just en fantastisk flashback till Torrbollen-reklamen som rullade på teve för ett gäng år sedan. Ingen har så karaktäristisk stämma som Hans Villius.

2. Maternalistisk.

3. Jag hoppas innerligt att merparten av forumbefolkningen är kapabla att bara strunta i det innehåll de inte är intresserade av, men eftersom jag å ena sidan fann pajkastningen underhållande och å andra sidan är moderator och fick anmälningar från folk som inte uppskattade ämnesbytet (eller samtalstonen) som dök upp en bit ner i tråden valde jag (konflikträdd svensk som jag är) nån sorts mellanväg i det hela. För vidare diskussion kring just detta hänvisar jag till punkt 2.5 i forumreglerna, alt. mejl. :D

4. Jag kan bara dra mig till minnes ett kuratorbesök under min tid i grundskolan, vilket gick ut på att veta vem kuratorn var och var hen hade sitt kontor, och jag har mig veterligen aldrig träffat någon fältassistent.

5. Jag vill också läsa Pillards inlägg. Återskapa och släng upp det i OT-forumet? ;)

Hoppsväng?
Heddious sa:
3. Jag hoppas innerligt att merparten av forumbefolkningen är kapabla att bara strunta i det innehåll de inte är intresserade av, men eftersom jag å ena sidan fann pajkastningen underhållande och å andra sidan är moderator och fick anmälningar från folk som inte uppskattade ämnesbytet (eller samtalstonen) som dök upp en bit ner i tråden valde jag (konflikträdd svensk som jag är) nån sorts mellanväg i det hela. För vidare diskussion kring just detta hänvisar jag till punkt 2.5 i forumreglerna, alt. mejl. :D
Anmäl (eller sparka ut) de som anmäler. Ge dem en torrboll på köpet. Tråden hade varit död i sex år när jag återupplivade den. Om någon av de ursprungliga postarna ogillade något, och?

Hoppsväng?
la_grave sa:
Anmäl (eller sparka ut) de som anmäler. Ge dem en torrboll på köpet. Tråden hade varit död i sex år när jag återupplivade den. Om någon av de ursprungliga postarna ogillade något, och?
Det här är precis den typ av egoistiska skit som på sikt förstör en hel sajt.
Att "la_grave" är ett troll som tillåts hållas gör inte saken bättre.

Hoppsväng?
rabbit sa:
la_grave sa:
Det här är precis den typ av egoistiska skit som på sikt förstör en hel sajt.
Att "la_grave" är ett troll som tillåts hållas gör inte saken bättre.
Förstör? Lider du av tvångstankar som medför att du måste klicka på allt du ser? Då är knappast moderering lösningen, snarare borde du fixa dina egna problem och inte låta dem gå ut över resten av världen.

Användare som anmäler inlägg borde inte få göra detta anonymt. Stå för era åsikter och handlingar.

Hoppsväng?
Som trådskapare tar jag på mig att öppet och ärligt anmäla både la_grave och rabbit för att inte hålla sig till ämnet.

Hoppsväng, s'il vous plait.

/Mårten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp