Hostar blod - tips på vad som ska göras?!

magnusericsson

Ny medlem
Jag vaknade i lördagsmorse med en sprängande huvudvärk efter fredagens festande.
Kände lite senare när bakfyllan började släppa att jag hade väldigt väldigt ont i bröstet och att det nästan visslade när jag andades.
Tänkte inte mer på det, och igår så började det forsa snor i näsan, ögonen blev "klibbiga" och bröstet blev ännu värre.
Och nu vaknar jag idag av att jag hostar blod och har näsblod.
Jag har kollat runt på olika forum efter samma problem, men tycker inte att något har stämt in.
Jag äter inga smärtstillandemediciner eller liknande.
Jag röker.

Väldigt tacksam för svar.

Som ovan, ring/gå till akuten, kan vara brutet revben och i värsta fall en punkterad lunga.:/

ett hett tips är ju att inte fråga ett gäng fjuniga killar i för stora tröjor hur du ska göra. risken är att du får svar som "tweaka mer" eller "ta en redbull" eller bara "pPpPpPpP!"

kolla http://www.1177.se/ eller ring sjukvårdsupplysningen, telefon 1177 i (nästan) hela landet.

Ring sjukvårdsupplysningen först och kolla hur allvarligt det är.
Här är deras hemsida tror jag: http://www.1177.se/
tel nr bör vara: 1177

(oj, såg nu att jag var för långsam.. Haha)

Sen kontaka doktor fort om det behövs!

lycka till och hoppas jag kunde vara till hjälp.
/Jeppe

Senast ändrad:
karljonas sa:
ett hett tips är ju att inte fråga ett gäng fjuniga killar i för stora tröjor hur du ska göra. risken är att du får svar som "tweaka mer" eller "ta en redbull" eller bara "pPpPpPpP!"

kolla http://www.1177.se/ eller ring sjukvårdsupplysningen, telefon 1177 i (nästan) hela landet.
Jag tänkte att jag skriver här pga att alla andra som har något "större" problem, tex ont i benhinnorna och liknande brukar få ganska så seriös respons.

marer sa:
Du har nog fått en könssjukdom. Big time.
hah, skön.

hostade blod ett tag under säsongen, men då var det under en dricka sig period och lite lunginflammation. så jag antar att det var df. så om det inte är så att du har rethosta, så du tror du kan ha hostat sönder lite små blodkärl, så skulle jag nog också gå och kolla upp att.

ingen fara, rökningen har bara lett till lite rökhosta, som har lett till en liten tumör, som rökhostan sedan har trasat sönder. no biggie?

Wippeh sa:
ingen fara, rökningen har bara lett till lite rökhosta, som har lett till en liten tumör, som rökhostan sedan har trasat sönder. no biggie?
Bara så du vet så får man rökhosta när man håller på att sluta röka eller precis i början.
Rökhosta beror på att flimmerhåren börjar växa ut och irriterar i halsen.
Jag har haft det, så tro mig, det är ingenting jämfört med det här.

Låter ju inte som att du behöver gå till läkaren med det där, vänta tills hjärtat slutar att slå eller du inte kan andas då kan du ju iaf ringa sjukvårdsupplysningen. Tur att det inte var benhinnorna, många som dött av det.

JL76 sa:
Låter ju inte som att du behöver gå till läkaren med det där, vänta tills hjärtat slutar att slå eller du inte kan andas då kan du ju iaf ringa sjukvårdsupplysningen. Tur att det inte var benhinnorna, många som dött av det.
kul att en 34åring är seriös.

Jag brukar få näsblod på vintern när det är kallt, det kan ju både blöda ut ur näsan och ner i halsen och även båda beroende på vart blodkärlen i näsan har spruckit. Om det blöder ner i halsen så kommer det blod när man hostar.

Om det bara hände efter och under tiden du hade näsblod är det antagligen därför.

JL76 sa:
magnusericsson sa:
JL76 sa:
läskigt att en 20-åring inte är det.
är inte jag seriös?
och vad grundar du det på?

Sluta röka?
Sluta dricka?

Du har ju dej själv att skylla om man säger så..

Men låter som något liknande en lunginflammation, gå till farbror doktorn.

magnusericsson sa:
JL76 sa:
magnusericsson sa:
är inte jag seriös?
Vad f*n tror du? att du gör en tråd då du beskriver att du hostr blod och har smärta i bröstet och förväntar dig att en fullt utbildad doktor finns på ett skid forum? Om du var seriös skulle du redan ha uppsökt en doktor och den här tråden hade aldrig funnits. Tänk om.

magnusericsson sa:
JL76 sa:
magnusericsson sa:
är inte jag seriös?
Vad f*n tror du? att du gör en tråd då du beskriver att du hostar blod och har smärta i bröstet och förväntar dig att en fullt utbildad doktor finns på ett skid forum? Om du var seriös skulle du redan ha uppsökt en doktor och den här tråden hade aldrig funnits. Tänk om.

Dirty-T sa:
magnusericsson sa:
JL76 sa:
är inte jag seriös?
Vad f*n tror du? att du gör en tråd då du beskriver att du hostar blod och har smärta i bröstet och förväntar dig att en fullt utbildad doktor finns på ett skid forum? Om du var seriös skulle du redan ha uppsökt en doktor och den här tråden hade aldrig funnits. Tänk om.
Haha okej kompis.
Jag tänkte mer att det kanske fanns några som hade varit med om samma sak.
Och som jag sa innan, det verkar ju vara en hel del som har varit med om allt annat här i världen.
Så yttra dig inte innan du vet något.
Jag hade nämligen inte heller numret till sjukvårdsupplysningen och som du kanske ser lite längre upp så fick jag det.
Fick svar på frågan.
Och jag vill även ge ett stort tack till de som var seriösa, man börjar ju undra vart fan världen är på väg.
Peace

/Magnus

magnusericsson sa:
Dirty-T sa:
magnusericsson sa:
är inte jag seriös?
Haha okej kompis.
Jag tänkte mer att det kanske fanns några som hade varit med om samma sak.
Och som jag sa innan, det verkar ju vara en hel del som har varit med om allt annat här i världen.
Så yttra dig inte innan du vet något.
Jag hade nämligen inte heller numret till sjukvårdsupplysningen och som du kanske ser lite längre upp så fick jag det.
Fick svar på frågan.
Och jag vill även ge ett stort tack till de som var seriösa, man börjar ju undra vart fan världen är på väg.
Peace

/Magnus
Haha, förstår inte hur du kan få så många omogna svar och hård kritik, visst det är ett skidforum men det betyder ju inte att ingen som kan finnas här kan ha upplevt samma sak. Skärp till er och svara seriöst om ni vet något. Jag har ingen koll men du borde nog kolla upp det med läkare.

när jag hostade blod i höstas ringde vi en läkare som sa att vi skulle till sjukhuset på dirren. verkar som mitt fall inte alls är lika sketchy och det kom från en kraftig smäll i ryggen

en liten detalj va att jag aldrig drog till sjukhuset. tänkte att det va mer thug. större risker lixom djedje

Julben sa:
när jag hostade blod i höstas ringde vi en läkare som sa att vi skulle till sjukhuset på dirren. verkar som mitt fall inte alls är lika sketchy och det kom från en kraftig smäll i ryggen

en liten detalj va att jag aldrig drog till sjukhuset. tänkte att det va mer thug. större risker lixom djedje
HAHAHAHAHAHAHAHAHA. så du menar att du kände dej som en hjälte då eller?

nD sa:
Julben sa:

NEJ! SOM EN THUG!

Martiiin sa:
nD sa:
Julben sa:

NEJ! SOM EN THUG!
DU VET ATT DET STÅR FÖR TRUE HERO UNDER GOD VA?HAHAHHHHA

Senast ändrad:
testa att googla "sjukvårdsupplysningen" nästa gång, går snabbare än att vänta på forumsvar i tio minuter. du skriver att du undrar vart fan världen är på väg, det gör jag med, när jag ser läkardiagnosförfrågningar i skidforum.

thug kommer från thag, det är inte nån akronym för nått.

haha fråga freeride är första grejen man gör efter skada

du kan ha fått ett hål i någon av lungorna. Min polare hade det under några månader i högstadiet och det vissslade då han andades..

Jag tror att det är epitelen i trachea som har slitits ut. Alkohol "fräter" sönder cellerna och efter upprepade intag så har det yttersta lagret slitits ner till endast tracheas brosk och muskelvävnad. De slemhinnor som är oskadade försöker producera extra mycket slem för att kompensera, lindra och skydda de skadade vävnaderna. det borde vara över inom en vecka om du inte röker. Röker du så kan det ta månader innan det läker då du förhindrar att slemhinnorna når dit de ska och då skrumpnar/torkar trachea vilket är en av orsakern att det inte läker i tid.

Hur ont gör det i bröstet när du andas? Gör det djävulskt ont så gå till läkaren omedelbart för att man kan inte leva med punka i lungan under en längre tid. Folk har dött efter att haft en punkterad lunga i 10 minuter, andra har överlevt i tre dar.

I vilket fall, gå till läkaren snarast!

SverigeTomten sa:
Jag tror att det är epitelen i trachea som har slitits ut. Alkohol "fräter" sönder cellerna och efter upprepade intag så har det yttersta lagret slitits ner till endast tracheas brosk och muskelvävnad. De slemhinnor som är oskadade försöker producera extra mycket slem för att kompensera, lindra och skydda de skadade vävnaderna. det borde vara över inom en vecka om du inte röker. Röker du så kan det ta månader innan det läker då du förhindrar att slemhinnorna når dit de ska och då skrumpnar/torkar trachea vilket är en av orsakern att det inte läker i tid.

Hur ont gör det i bröstet när du andas? Gör det djävulskt ont så gå till läkaren omedelbart för att man kan inte leva med punka i lungan under en längre tid. Folk har dött efter att haft en punkterad lunga i 10 minuter, andra har överlevt i tre dar.

Just nu så känns det ganska bra, har slutat hosta blod och jag känner att det har börjat lugna sig i bröstet.
Jag röker aldrig när jag känner att jag har ont i lungorna.

SverigeTomten sa:

Hur kom Alkoholen in i trachea? borde det inte bli esofagus som fräts sönder av krökat? men jag håller med Dig, Skulle man få alkohol i trachea skulle man förmodligen hosta tills man hostade blod :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp