Hudar till turer

Olichor

Medlem
Hudar till turer
Ska ner och göra en säsong i år (för andra året).

Förra året hyrde vi utrustning för att tura vilket var grymt. Är dock fortfarande lite osäker på om jag vill gå all in så planen var att köpa till ett par BCA Trekkers och ett par hudar.

Trekkersen är väl inte kanon, men känns som att det lär fungera för min användning.

Dock är hudarna det stora frågetecknet, har kikat runt lite men får inte riktigt rätt på det.

Jag har i dagsläget ett par Nordica Soul Rider (134/97/124), som jag tänkte använda för att tura med.

Har ni några tips vad jag ska köra på för hudar, då jag är ny inom just detta område så är det en djungel för mig haha.

Hudar till turer
Jag vet att jag kommer att få mothugg angående detta nu men det kanske jobbigaste med hudar i min mening är klistret. De fastnar och det är ett helvete att ta på och av, framför allt om det blåser lite. I vintras hade en kompis Geckos silikon-hudar istället utan lim. Jag vet att många här tycker att de inte sitter lika bra men sjukt mycket smidigare att hantera. Men ska du inte gå allt för avancerat eller rejäla skråningar så kanske det inte gör så mycket

Hudar till turer
Hej Olichor,

Viktigt att tänka med hudar är att fästen fram och bak är anpassade för din typ av skida:

- Fästet fram måste sitta bra över skidans spets.
- Om tailen är klassisk rak så se till att det finns ett fäste bak på hudarna, ibland kan man gröpa ur i skidorna en fördjupning åt dem så de sitter bättre.
- Om tailen har mycket rocker + är avrundad så akta dig för spännen bak, lätt att de glider av. Då är det viktigt att hudarna kapas av innan rockern där bak sätter igång.

Eftersom hudar kostar en slant och att man ibland byter skidor så har man olika alternativ hur man skall beskära dem?

- Beskär hudarna efter din skida på bekostnad att det är svårt att använda dem till nya skidor i framtiden.
- Beskär inte hudarna. De har max-bredden som din midja och kommer inte att täcka hela skidans bredd fram och bak. Går då oftast att använda till nästa par skidor man skaffar sig, om nu inte midjan är mindre? De som tävlar i skid-alpinism använder hudar på detta sättet, fungerar fint, har även använt det själv tex på PDG.
- Se foto nedan....kräver bra lim på hudarna och kan vara ett alternativ om man inte hudar så mycket och går att använda till vilken skida som helst...? Dock kanske inte att rekommendera tycker jag.

Köper du hudar från någon av de erkända märken så är de flesta väldigt bra, BD, G3, Pomoca, etc...

hudat_fr.jpg

/Christian

Hudar till turer
Pillard sa:
Jag vet att jag kommer att få mothugg angående detta nu men det kanske jobbigaste med hudar i min mening är klistret. De fastnar och det är ett helvete att ta på och av, framför allt om det blåser lite. I vintras hade en kompis Geckos silikon-hudar istället utan lim. Jag vet att många här tycker att de inte sitter lika bra men sjukt mycket smidigare att hantera. Men ska du inte gå allt för avancerat eller rejäla skråningar så kanske det inte gör så mycket
Nu var detta ett par år sedan men min polare kunde knappt komma upp för berget med sina geckohudar. Det handlade inte om att dom satt fast lite sämre utan det var skillnaden mellan att kunna gå uppför och att endast kunna gå plant. Sen är limmet inget problem om man bara har skött armträningen bra på försäsongen. En bra anledning att jobba på those biceps ;)

Hudar till turer
havreboll sa:
Pillard sa:
Nu var detta ett par år sedan men min polare kunde knappt komma upp för berget med sina geckohudar. Det handlade inte om att dom satt fast lite sämre utan det var skillnaden mellan att kunna gå uppför och att endast kunna gå plant. Sen är limmet inget problem om man bara har skött armträningen bra på försäsongen. En bra anledning att jobba på those biceps ;)
Hm, märkligt. Jag ahr bara sett dem användas på splitboard och min kompis då gick minst lika brant som mina vanliga hudar grejade. Och för min del var det hudarnas grepp mot snön som satte stopp, inte hudens grepp mot skidan.

Sen brukar väl klistret mest påverka triceps? ;) Jag brukar mest ha ett helvete med att de kladdar ihop med sig själva så att säga. Mina armar är väl för korta i relation. Sen brukar jag ha ett helvete med att få dit hudarna på skyddsplasten. Just i det momentet skulle jag gärna haft gecko så man bara kan sätta ihop dem med varandra istället.

Förövrigt förstår jag inte varför man inte gör skyddsplasten dubbelt så bred. Det är helt absurt meckigt att få dit två hudar på varsin sida om en plast som bara är liiiite bredare än hudarna ifråga. När hudarna är 190cm långa så är det rätt lätt att de hamnar lite snett på vägen...

Hudar till turer
Inte bara triceps som jobbar hårt..
Lattisimus dorci, deltoideus och trapezius hjälper också till rätt bra. Jag skulle då rakt inte vilja slita isär mina hudar med bara biceps...

Svaret till problemet med den smala skyddsplasten heter skin-savers. Numer verkar det som var och varannan tillverkare skickar med en egen sådan lösning i lådan när du skaffar hudarna från början. Annars är det en liten nätt investering som underlättar handhavandet och förlänger livet på klistret/hudarna avsevärt.

Hudar till turer
Pillard sa:
havreboll sa:
Pillard sa:
Hm, märkligt. Jag ahr bara sett dem användas på splitboard och min kompis då gick minst lika brant som mina vanliga hudar grejade. Och för min del var det hudarnas grepp mot snön som satte stopp, inte hudens grepp mot skidan.

Sen brukar väl klistret mest påverka triceps? ;) Jag brukar mest ha ett helvete med att de kladdar ihop med sig själva så att säga. Mina armar är väl för korta i relation. Sen brukar jag ha ett helvete med att få dit hudarna på skyddsplasten. Just i det momentet skulle jag gärna haft gecko så man bara kan sätta ihop dem med varandra istället.

Förövrigt förstår jag inte varför man inte gör skyddsplasten dubbelt så bred. Det är helt absurt meckigt att få dit två hudar på varsin sida om en plast som bara är liiiite bredare än hudarna ifråga. När hudarna är 190cm långa så är det rätt lätt att de hamnar lite snett på vägen...
jag brukar antingen ta hjälp av en kompis och så tar vi bara en varsin ände och sliter eller så ställer jag mig med pjäxan på ena änden och drar i den andra med handen. Skyddet som man har mellan blåste bort för länge sedan på någon fjälltopp så har kört utan det sedan dess. Funkar utmärkt att att bara lägga dom klister mot klister i hellängd och sedan vika tills dom får plats i ryggsäcken. Hudarna är tre säsonger och har kört utan skyddet i två utav dem utan något problem. Hudarna klistrar fortfarande tillräckligt bra för att det ska bli bakhalt långt innan som ramlar av :)

Senast ändrad:
Hudar till turer
Jag måste slå ett hyfsat slag för Geckos jag oxo, jag har dock inte provat hudar med klister då jag blev rekommenderad geckos från början. Har gjort både "längre" och "kortare" turer på mindre berg med många av-och-på (gött å inte ha klister då antar jag?) istället som det inte blir på högre berg.

Sätter man "bara" på dem så har det hänt nån gång att det kommit snö in under om man går i puder.

Men sätter man dit dem och drar handen hårt över ett par vändor så det fastnar riktigt innan man börjar gå så
har jag inte haft några problem.

Min buddy som jag turar med har samma upplevelse som mig, när vi slutade fuska med dit-tryckningen så sitter dem fint.

Sen att det skulle va dassigt fäste i dem mot snön när man går uppför eller skråar kan jag inte säga att jag tycker, men då har jag inte provat klister hudar häller.

Jag fick dock en äldre variant (gissar jag) än min buddy har, silikon ytan på mina har blivit lite mer till en "smet" (lr nått), lite lossnar och sitter kvar på skidorna. Är det tösnö så blir det riktigt dålig glid, det lossnar efter en liten bits åkning men är det taskig lutning så är det riktigt jobbigt.

Min buddys hudar ser mycket bättre ut i silikonet än mina och vi har turat ungefär lika mkt å hanterat dem på samma sätt. Mina är svarta i silikonet, hans är röda.

Hur som så har jag köpt ett par smalare lagg till i år och jag köpte gecko till dem oxo.

Hudar till turer
Eller så använder man bara benen för att dra isär hudarna. Hittar ingen pedagogisk video, men enkelt så lägger man den icke isärdragna delen mellan benen, viker ner huden över benen på vardera sida och sedan särar man på benen. Kalasbra!

Hudar till turer
Har knallat några mil med Gekko i vintras och dom har funkat alldeles utmärkt för mig, otroligt lätt att pula med. Däremot tycker jag att hudar i allmänhet har dåligt glid framåt.

Hudar till turer
Givande, har ett par hudar hemma som är något mindre än min skida båda på bredd och längd. Är det lika bra att köpa nya direkt, eller tror ni det kan fungera om dem är typ 15 cm för korta och typ 10 mm i bredd?

Som sagt är jag inget proffs när det gäller att tura så vet inte riktigt hur det ska kännas när det är helt perfekt, men vill som sagt helst att det ska vara så bra för en så liten peng så möjligt (studerarr ;))

Lite fundersam över fästena med, är det bara att chansa och hoppas på att just de hudarna du använder ska passa skidan eller kan man gå en mer safe väg?

Senast ändrad:
Hudar till turer
Olichor sa:
Givande, har ett par hudar hemma som är något mindre än min skida båda på bredd och längd. Är det lika bra att köpa nya direkt, eller tror ni det kan fungera om dem är typ 15 cm för korta och typ 10 mm i bredd?

Som sagt är jag inget proffs när det gäller att tura så vet inte riktigt hur det ska kännas när det är helt perfekt, men vill som sagt helst att det ska vara så bra för en så liten peng så möjligt (studerarr ;))

Lite fundersam över fästena med, är det bara att chansa och hoppas på att just de hudarna du använder ska passa skidan eller kan man gå en mer safe väg?
Att de är kortare 15 cm inverkar väldigt lite och om de är 10 mm mindre i bredd så har du ett spel på 5 mm på vardera sida. Pröva och se hur det fungerar om du nu redan har dem hemma, viktigare att du kommer ut än försöker köpa in något med taight student-ekonomi. Tror det skulle fungera utmärkt förutom vid väldigt isiga/hårdare snödelar...men det går ju att undvika i början. Återigen, viktigare är att du kommer ut än att sitta på ett forum och drömma sig bort...;)

/Christian

Hudar till turer
Hej,

Kan kan slå ett slag för G3 Alpinist skin. Lätta att ta isär men sitter ändå bra. Bra balans mellan glid framåt och hur bra de greppar. Stort plus att det kommer med ett väldigt bra skärverktyg.

//Jakob

Hudar till turer
Olichor sa:

Om toppfästet är för tajt är de lätt att fixa ett nytt. En mjuk elkabel och ett skarvdon ett sådant som man pressar med en abikotång.bara att anpassa längden till aktuell skidform

Tillbaka
Topp