Hur är Oakley Black Prizm Clear?

Använder främst Clear till kvällsåkning. Föredrar deras Hi Pink vid mulna dagar och flatljus då det kan bli för ljust med Clear, enligt mig.
Fick inte med mig mina vanliga goggels i veckan utan fick köra med Hi Pink även i strålande solsken á la Åre i början av februari. Fungerade hur fint som helst, så dec - feb fungerar de som allround.

Gott, kanske är ett bättre alternativ. Men skulle du även en mulen eftermiddag i början av januari när solen vänt neråt föredra Hi Pink?
Har inte testat båda men Hi Pink fungerar så bra det går tycker jag. Finns där inga kontraster att förstärka till och börja med så är det inte mycket att göra.

Enig med Frippolov; Clear for kveldskjøring. Fra toppen ser du Sapphire, Hi Pink og Clear på bunn
IMG_1404.jpeg

Hmm svårt val. Clear ser ju ändå ganska tonad ut, ligger på 64% ljusinsläpp såg jag i oakleys tabell.

Vet någon om det är stor skillnad i hur man upplever kontrast-effekten mellan hi-pink och clear?

”Black prizm clear” finns inte. Det är ju fullkomligt orimligt att något heter både black OCH clear då det är varandras direkta motsatser.

Men man ska ändå vara aktsam med att Oakley har 2 varianter av vad de definerar som ”clear”. En som är helklar och en med blå toning (som är prizm clear om jag förstått rätt). Inte alltid lätt att veta vad man faktiskt får då vissa återförsäljare inte skriver helt rätt i produktbeskrivningen på de olika modellerna. Prizm clear beskrivs ofta som helt klara glas fast de inte är det.

Utmaningen ligger ju när det är både flatljus och halvmörkt, som t ex i svensk vinter på eftermiddagarna... Alla färger och modifieringar som ökar kontrastuppfattningen blockerar ju oundvikligen några procent ljus. Det är inte konstigt om den bästa kompromissen är individuell, beroende på olika situation och färguppfattning.

Black Prizm Clear står för att det är en svart båge till linsen, köper man en vit så blir det uppenbart White Prizm...
Nog om det
Jag kör Prizm Clear varianten ibland, i November December och januari kan det vara dagar då det är läge för dem, har testat en del annat men Clear linsen är det bästa jag provat för riktigt dålig sikt.
Vet fler som kör med dem långt in på säsongen med då det är dåligt väder, så det är en lins som funkar även när det blir ljusare dagar.

Jag använder dem inte så mycket, men är glad att ha dem då det är kass sikt ute, så kan nog rekommendera dem om du har möjlighet att åka vid dåliga förhållanden.

Jag har denna säsong bara möjlighet att åka skidor en enda vecka så då tänker jag åka skidor från morgon till kväll oavsett väder och sikt! 😀🫡
Då lär det få bli många timmar på gymmet inför den veckan. Kan ju inte segna ihop dag tre som jag får känslan av att folk gör. Åtminstone brukar tisdagar och onsdagar vara härligt lugna. Dels har helgisarna åkt hem och dels så har hälften av veckisarna skaffat sig en välförtjänt träningsvärk efter att på måndagen ha åkt mer än vad en otränat kropp klarar att göra.

Kan varmt rekommendera Hipink, har andra linser oxå men dessa lirar superbra i flatljus, kvällsåkning och går tillräckligt bra i soligt väder. Med clear blir man lite mer begränsad till domhär riktigt riktigt dåliga dagarna alt kvällsåkning :)

Då lär det få bli många timmar på gymmet inför den veckan. Kan ju inte segna ihop dag tre som jag får känslan av att folk gör. Åtminstone brukar tisdagar och onsdagar vara härligt lugna. Dels har helgisarna åkt hem och dels så har hälften av veckisarna skaffat sig en välförtjänt träningsvärk efter att på måndagen ha åkt mer än vad en otränat kropp klarar att göra.

Har ägnat betydligt fler timmar på gym än det blir i backen… 😩😂 Trappar ner litet nu när det närmar sig och kompletterar med löpträning istället (ingen snö på marken här). Pannlampa på!

Köptips... Jag köpte mina nya till frugan för 750 kr på XXL så 450 för ett par i nyskick är inte helt dåligt. Mycket bra lins för flatljus, som sagt.
(Min stavningshjälp vill skriva flatlus men tror inte dessa hjälper mot sånt.)

Det var jag som sålde dom.
Dom gick iväg kvickare än fort.😃

Prizm Clear linsen ser lila ut utifrån men upplevs som närmast ofärgad på.
Ha de kids!

Ha de kids!

Ja håll utkik efter dem. De ser som sagt svagt lila ut men man känner igen dem på att de saknar spegeleffekt (och därmed släpper in mycket ljus). De flesta Oakley-gogglar är ju fånigt dyra men dessa var värda sitt pris. Att förbättra sikten vid flatlight är mycket värt.

Ha de kids!
Kag har Prizm Clear och jag uppfattar dem definitivt som lila när man har på dem också. Därmed inte sagt att det är dåligt. Jag vill nog påstå att det är den bästa linsen man kan ha i svenska förhållnden. Jag har Oakleys gula också och jag tycker inte den släpper in lika mycket ljus.

Tillbaka
Topp