Halloj.
Jag är precis hemkommen från dryga två veckor i regionen. Vi körde en dag i Sölden i början av januari. Generellt i Ötztaler alpen är basen mängdmässigt ok, men lite lurig. Det är inte läge att köra bastanta grejer i Sölden på ett tag skulle jag tro, typ S-Colouir, gamla Hanging Glacier, höga sydsidan av Gaischlachkogl och den typen av åk. Det är bra sockrigt på djupet på sina ställen och utöver varierande lavinfara av nysnö så lurar rejäla släpp av hela snölagret.
Det gäller främst skuggsidor (generöst definierat) över typ 2000m och sydslänter lite högre upp skulle jag säga. Jag gissar tyvärr att det inte omvandlas fort heller, utan att det kommer att hålla i i några veckor till. Långsamt stabiliseras det väl dock, och redan nu är det enormt mycket stabilare än runt nyår.
Sölden brukar ligga dåligt till i den lokala dumparligan, men i år verkar de ha fått rejäla slängar av sleven faktiskt. Vi hade en go puderdag med bra djup och det är inte ofta ändå på det berget.
Sen går det inte att jämföra Sölden och Obergurgl riktigt. Obergurgl får mer snö, och plockar sakta men säkert in från alla riktningar (även söderifrån). Dock blåser det mycket mer än i Sölden. Utöver generell tendens att blåsa finns det lokala spots runt Obergurgl där det nästan alltid ligger en jäkla vind. Typ som några ställen längs vägen upp mellan Zwieselstein och parkeringen nedanför Hochgurgl. Vind någon...? :O Liknande ställen finns även uppe på berget, exempelvis upp i Königsbachdalen mellan Ober- och Hochgurgl. Vindpack i Obergurgl betyder inte vindpack i Sölden helt enkelt.