Hur börja öva på 360?

downslope

Ny medlem
Hur börja öva på 360?
Tja,

Jag skulle vilja lära mig att göra en 360 och skulle vilja ha lite tips. Hur börjar man öva? Åka baklänges och göra 180? I park eller på småhopp i pisten? Börja från stillastående utför en brant, eller alltid ha lite fart? Överkroppens position innan hoppet? Alla tips som kan underlätta mottages tacksamt!

Kan också nämna att jag inte äger några twintipskidor, men det är en svag böj baktill. Är lite nojjig för att landa och åka baklänges, men det kanske bara är att köra på?

Hur börja öva på 360?
Där ser man! Tackar!

Fast jag hade gärna sett ännu mer "basic" tips.. typ svar på de frågorna jag skrev i första posten.

Senast ändrad:
Hur börja öva på 360?
180 hjälper inte så mycket tycker jag, men försök att krypa ihop innan hoppet så att du kan trycka ifrån på hoppet. Utan det så är det enkelt att du tappar balansen i luften. Börja med ett litet hopp och satsa mycket istället för ett stort och satsa lite.

Hur börja öva på 360?
Det gäller att ha mod också ...

Vågar du inte prova en 3'a utan alla möjliga tips innan så kommer du få det svårt när du vill utveckla dig till 5or 7or osv.

Hur börja öva på 360?
sök på forumet. finns säkert 100 exakt likadana trådar som denna! tror du kan hitta allt du behöver vet om du söker runt lite.

Hur börja öva på 360?
1 kilo mod
5 dl kolla över axeln åt det håll du ska snurra åt

ut o pröva i mindre hopp, du lär dig bäst genom att pröva. Det där kommer till dig när du bara provar på.

fel får det bli,
innan man får pli

Hur börja öva på 360?
mitt första tips är att lära sig stava :)

annars är det bara att bestämma vilket håll som är skönast att snurra åt och börja nöta. hälften vågat hälften vunnet och tveka ALDRIG så lär du dig det snart

Hur börja öva på 360?
Twelvee sa:

annars är det bara att bestämma vilket håll som är skönast att snurra åt och börja nöta. hälften vågat hälften vunnet och tveka ALDRIG så lär du dig det snart
haha regel nr. 1 - tveka...... aldrig :)

men det är väl bara att prova sig fram?

Hur börja öva på 360?
wire sa:
Twelvee sa:

Jadu grabbarna har talat, nu är dte abra att ut och prova...

Hahah regel nr1-tveka...aldrig.

Så taget från den Trolin skidfilmen som ligge rupp på FR. Klockrent citat.

Hur börja öva på 360?
v-larsson sa:
wire sa:
Twelvee sa:

Jadu grabbarna har talat, nu är dte abra att ut och prova...

Hahah regel nr1-tveka...aldrig.

Så taget från den Trolin skidfilmen som ligge rupp på FR. Klockrent citat.
haha aa det passar in i alla sammanhang :D

Hur börja öva på 360?
åk in lite bredare isär med benen, lite med böjt och ut med armarna så du kan få fart på snurren.

sen är de den där stunden precis innan man börjar snurra som man inte får tveka i då går de ofta åt helvete. när du väl är i luften är de bara börja kolla över axeln efter landningen (VIKTIGT). och sen ja...landa:D sen är det bara nöta på, små hopp först i lite lägre fart sen öka på mer och mer.

krävs medst mod i början somsagt och inget tvek.

detta är mina personliga tips ni andra kan gärna komma med invändningar om de är något jag borde ändra på, känner att jag borde kunna göra mina 3:or bättre spec. på lite större hopp, där modet sviker lite.

Hur börja öva på 360?
jag körde 3a första gången i ett litet hopp, det är bara att bestämma sig
att man ska göra det. sen ta i med armarna och kolla runt axeln..
du kommer runt automatiskt.. sen kan du utveckla till mer snurrar och lägga på några grabar till det.. btw att göra massa 180s hjälper nog inte.

Hur börja öva på 360?
okej, TACK för alla tips!
är laddad nu! får bli ett försök imorgon, vi kanske bygger något bra hopp, vill nog ogärna göra första försöket i parken (lite hård landning)

Hur börja öva på 360?
se till och inte bygg ett hopp med för brant kick bara... för då kommer du med säkerhet landa med sjukt mycket bakåtvikt... :P

Hur börja öva på 360?
Skit i 1an! Lika bra att du lär dig 360 i ett litet hopp från början så slipper du gå nojjig och kommer kunna göra 180's utan att känna dig rädd för att landa snett. Kolla runt axeln och börja snurra tidigt, utan bakåtvikt så ska det nog gå bra ser du! Prova i ett grönt hopp eller nåt, men det är bra om du kan hoppa i ett rött eller nåt så du är lite luftvan i alla fall.

Bygg inget sprättigt puderhopp! Om du nu vill bygga ett hopp så se till att kicken är någorlunda flack, eftersom du som ovan antagligen kommer slänga mycket med armarna när du laddar med bakåtvikt som följd. Då är det skönt att kunna landa med bakåtvikt i stället för att landa på ryggen;)

Hur börja öva på 360?
gör de först på studsmatta så du vet åt vilket håll du skall snurra ... träna på en 3a helatiden från marken utan skidor och studsmatta osv så du får balansen o kan känna dig bekväm med snurren :D
sen kan du bygga ett eget hopp som har mjuk landning .... så går de nog fint ^^
men skaffa twintip så kan du utöva lite mer grejs :D

Hur börja öva på 360?
lånar tråden lite

när jag kör 360 så har jag väldigt mkt bakåtvikt när jag landar, snurren blir typ sne, någon som har nått tips?

Hur börja öva på 360?
mattte sa:
lånar tråden lite

när jag kör 360 så har jag väldigt mkt bakåtvikt när jag landar, snurren blir typ sne, någon som har nått tips?
haha de här blir svårt att förklara men ska göra mitt bästa!

när man hoppar så har man naturligt bakåtvikt, men man strävar efter att lyckas komma in rakt så man inte landar med bakåtvikt.

samma sak ska du göra när du gör en 360, du ska sträva efter att ligga rakt, alltså måste du luta framåt lite.

så är de för mig iaf.

ett bra tips är att försöka träna t ex över landningar och dylikt, då hittar du balans

Hur börja öva på 360?
komm in mot hoppet med benen i axel bredd när du kommer upp på hoppet så sära mer på benen och skär åt det hållet du ska sen är det bara att trycka ifrån och kolla runt axeln

Hur börja öva på 360?
jag vet att det känns mkt säkrare när man har läst alla tips och sånt, men sanningen är att för något så simpelt som 360 så behövs det inga tips. Du vet väll hur du snurrar runt? Jag antar att du har testat att snurra nångång på marken utan skidor. Det är exakt samma sak i ett hopp bara att det är läskigare. Ut och testa. Funkar det inte de första försöken så är det bara att testa igen.

Hur börja öva på 360?
aspebo, ja, jag fattar det nu var bara lite trött då=)

ifall ni läser frågan så undrar jag inte hur man gör 360, jag kan det, utan hur jag ska få lite mindre bakåtvikt när man snurrar, men tack för svaren ändå=) PS jag har sökt efter trådar om detta men hitta ingen om just detta och det var inte bara för 360 utan också för typ 540 720.
problemet löst!!

Hur börja öva på 360?
Börja sväng på kicken i början,. lite fusk men det hjälper att komma in i tänket, och snurra med armarna och kolla runt axeln så klart.

Tillbaka
Topp