hur bromsar man i lössnö?

Ibland undrar man :)

Svaret är att det inte finns nåt hemligt trick utan det är bara att göra en mjuk sväng å luta sig så är saken biff...
Men varför bromsa om man åker puder?

fixa dig ett par volant spatula. mcconkey påstår att man kan göra hockeystopp med dom.

annars kan man inte tvärstoppa i puder. man reglerar helt enkelt farten med stora och små svängar.

Gör ett norskt hockeystop..... Korsa skidorna o sätt ner staven mitt imellan, eller så luta dig mycket bakåt o gör en lång sväng tills du stannar... Lycka till

Bah humbug, fakiedropdude du påstår att du behöver ett par volant spatula ”spackelspade” för att kunna stanna snabbt i lössnö. Nä nu blir jag rädd, kan inte generation tuff stanna i lössnön så får ni nog stanna kvar i sandlådan ”parken”. Du kan ju ta med dig ett 35kg ankare + kätting för att få stopp på ekipaget.

jag som trodde jag sa att man inte kunde göra tvärstopp och inte att man inte kan stanna snabbt.

visst kan man stanna snabbt, men nått hockeystopp när man kommer i full fart har jag då aldrig sett eller gjort.

har du?

När du skriver bromsa antar jag att du menar stanna, eller hur? (Vilket ju iofs. kan vara samma sak.)

Det fel du troligtsvis gör är att tvärställa skidorna i en sladd på samma sätt som i pisten. I pisten fungerar det bra eftersom skidorna sladdar en bit innan de helt stannar.

I lössnön däremot bromsar snön upp skidorna betydligt mer effektivt vilket leder till en mycket kort sladdsträcka vid tvärställda skidor. Är du inte då beredd blir effekten ett tvärstopp där skidorna stannar men inte du.

Trixet är att vara mer försiktig i sin rörelse och stanna upp genom att svänga upp mot backen.

Eder hängivne trixare! / MM

Det går inte att bromsa i lössnö av den enkla anledningen att det är strängt förbjudet. Det enda som funkar är att ta mer fart - hela tiden.

Jag har försökt få högre fart genom att staka i lössnön. Men varje gång sjunker stavarna ner jättedjupt och det blir tvärstopp. Hur skall jag göra?

;-) / MM

Slå ner två stycken 12 tums spik i vardera skida så ska du nog se att du inte behöver bromsa !

skit i att bromsa, Krig är krig för fan!

"men det går om man vill vara feg, även med sk hockeystop"

Varför i helvete ska man bromsa, då går det ju långsammare?!
Sikta på ett träd (förusatt att du är långt över trädgränsen)

jag håller med JCM.
men annars är de abra o tänka på att motstånded i puder är större än vad de är i pisten så de är bara o luta sig mer bakåt/uppåt backen. sen får man svänga lite mjukare...
men varför stanna??
är de inte de skidskolor är till för??

Gör en lång sväng och luta dig bakåt. Det brukar funka. Om du har kortare sträcka att bromsa på, typ en klippa 5 meter fram, lägg dig ner.

//jacob

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp