Hur en skidtest går till!

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
H

Hasse

Guest
Då det brukar förekomma massa gnäll på Åka skidors skidtest på denna sida så skulle jag vilja tala om för er hur en skidtest för Tysklands största tidning går till:

Ungefär 20-30 personer skall testa ca 50-60 par skidor under 2-3 dagar. Och då är det både park, freeride och pist skidor som skall köras.
Första dagen är det kallt och hårt på morgonen. Alla för köra ett åk per skida. Efter varje åk skall man betygsätta den skidan man precis har åkt på.
Framåt kl 12 börjar det bli mjukt. Med andra ord helt andra förutsättningar. Och helt andra betyg för samma skida då kanske förhållanden är bättre just då.
Andra dagen så är det dimma och kallt på morgonen och sol och varmt på eftermiddagen. Med andra ord olika förhållande för samma skida men med olika personer.

Sen så kallar vi in en "gäståkare" oxå. Helst en känd sådan så som Kent Kreitler (förra året), Glenn Plake, Geli Hesli (två år sedan) eller Stefan Häusler och Björn H (detta året) så får vi stjärnglans över detta oxå ;)

Men de testar ju inte skidor de är bara där och glider ;) Men de var ju med på "testen" i alla fall om man läser testen.

Allt detta i en tidning som har ca: 150000-400000 läsare.

Så att komma att gnälla om Åka skidor test som är seriös om man jämför med tyska tidingen Skiing:s test känns ganska fjantigt.

Over and out in the sun ;)

//H

Senast ändrad:
Ännu en anledning till varför jag är glad att jag föddes i Sverige och inte i Tyskland =).

Jag personligen tycker att Fri Flyts skidtest i höstas var briljant. Istället för att några hippa skidåkare som är dåligt skolade ska prata sig varma om sina högst personliga känslor får man en mängd fakta om skidorna ifråga så att man själv kan läsa till sig vilka skidor som skulle kunna passa ens egen stil och tycke bäst.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp