Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
skulle du kunna lägga upp en bild på hur det ser ut? skulle gärna vela veta då jag kanske ska beställa därifrånFMA sa:Jag köpte skidor till tjejen från Conrad och när de dök upp så såg jag till min fasa att de har klistrat dit västvärldens fulaste metallbit med deras logga på.
Frågan är enkel, hur får man bort den utan att skada grafiken?
Enkelt svar, köp skidorna i en svensk butik istället.FMA sa:Frågan är enkel, hur får man bort den utan att skada grafiken?
Haha, bitter?Glisseur sa:Enkelt svar, köp skidorna i en svensk butik istället.FMA sa:Frågan är enkel, hur får man bort den utan att skada grafiken?
Haha, inte det minstajcca sa:Haha, bitter?Glisseur sa:Enkelt svar, köp skidorna i en svensk butik istället.FMA sa:Frågan är enkel, hur får man bort den utan att skada grafiken?
Ja.GALSAC sa:Varför vill man ta bort Conrad märket? Hade man gjort samma sak om det varit ett märke från en svensk handlare?
Har inte sett övriga tips idag, men visst kan det vara en bra ide att kolla priser i svenska butiker också.GALSAC sa:Köper man från utlandet är det inte mer än rätt att ursprungsmärkningen sitter kvar.
Varför vill man ta bort Conrad märket? Hade man gjort samma sak om det varit ett märke från en svensk handlare?
Min gissning är att man inte vill stoltsera med att man varit dumsnål... Att kolla med svenska butiker innan ett köp från den utländska butiken görs måste vara dagens bästa tips, vilket någon nedanför poängterade.
Z
Det kan i vissa fall vara dumsnålt, För service betalar kunder som köpt i min butik bara hälften av vad kunder betalar som köpt någon annanstans. Sen är ju kunden som köpt hos mig först i kön och skidor som köpts i andra butiker tas bara emot i mån av tid.kappakomplett sa:Har inte sett övriga tips idag, men visst kan det vara en bra ide att kolla priser i svenska butiker också.GALSAC sa:Köper man från utlandet är det inte mer än rätt att ursprungsmärkningen sitter kvar.
Varför vill man ta bort Conrad märket? Hade man gjort samma sak om det varit ett märke från en svensk handlare?
Min gissning är att man inte vill stoltsera med att man varit dumsnål... Att kolla med svenska butiker innan ett köp från den utländska butiken görs måste vara dagens bästa tips, vilket någon nedanför poängterade.
Z
Speciellt bra verkar det vara att kolla priser i både svenska och utländska butiker innan man köper något begagnat här på köp och säljsidan...
Själv har jag köpt skidor på senare år från både Alpingaraget och Sportconrad, jag har den enkla principen att jag köper det jag vill ha där det är billigast. Är det dumsnålt?
Det är naturligtvis lätt att räkna på om vi har relevanta uppgifter. Där behövs då den kostnad du tar ut för service för skidor som köpts i din butik, vi vet inte alls om det är billigt eller inte jämfört med alternativa servicekostnader. Själv brukar jag serva skidorna på plats i alperna till en billig penning. Sen får man anta ett antal servicetillfällen och multiplicera och ställa det mot skillnad i anskaffningskostnad. Det finns säkert teoretiska fall där det lönar sig att köpa skidorna hos dig.ALPINBUTIK sa:Det kan i vissa fall vara dumsnålt, För service betalar kunder som köpt i min butik bara hälften av vad kunder betalar som köpt någon annanstans. Sen är ju kunden som köpt hos mig först i kön och skidor som köpts i andra butiker tas bara emot i mån av tid.kappakomplett sa:Har inte sett övriga tips idag, men visst kan det vara en bra ide att kolla priser i svenska butiker också.GALSAC sa:Köper man från utlandet är det inte mer än rätt att ursprungsmärkningen sitter kvar.
Z
Speciellt bra verkar det vara att kolla priser i både svenska och utländska butiker innan man köper något begagnat här på köp och säljsidan...
Själv har jag köpt skidor på senare år från både Alpingaraget och Sportconrad, jag har den enkla principen att jag köper det jag vill ha där det är billigast. Är det dumsnålt?
är detta sant?Mountain_Man sa:Nej, nej, försök inte plocka bort märket!
Enligt nya EU-direktiv 2014 ska all export av vintersportsprodukter inom EU förses med en bestående märkning av ursprungsdetaljist. Svenska Sportvauhandeln har tillsammans med Svenska Importrådet arbetat för detta i flera år och nu har det från och med januari 2014 har det börjat gälla.
Syftet är att det tydligt ska framgå vilka sportprodukter som är importerade så att de inhemska butikerna ska kunna avvisa dem vid service (slipning, vallning, bindningsmontering mm. när det gäller skidor). Däremot är det fastslaget att de inhemska sportanläggningarna inte har rätt att avvisa någon för att de använder en importerad produkt.
Eftersom märkning ska vara bestående ska den vara applicerad på ett sådant sätt att den inte går att ta bort utan att produkten förstörs. Det finns alltså en stor risk i att försöka ta av SC märket med våld eller lösningsmedel.
Läs mer EUDIR 2014 12:47 2c
/MM
Ja såklart, allt man köper på sin bummarsäsong ska man inte tro att man får serva i en svensk butik sen!Heddious sa:är detta sant?Mountain_Man sa:Nej, nej, försök inte plocka bort märket!
Enligt nya EU-direktiv 2014 ska all export av vintersportsprodukter inom EU förses med en bestående märkning av ursprungsdetaljist. Svenska Sportvauhandeln har tillsammans med Svenska Importrådet arbetat för detta i flera år och nu har det från och med januari 2014 har det börjat gälla.
Syftet är att det tydligt ska framgå vilka sportprodukter som är importerade så att de inhemska butikerna ska kunna avvisa dem vid service (slipning, vallning, bindningsmontering mm. när det gäller skidor). Däremot är det fastslaget att de inhemska sportanläggningarna inte har rätt att avvisa någon för att de använder en importerad produkt.
Eftersom märkning ska vara bestående ska den vara applicerad på ett sådant sätt att den inte går att ta bort utan att produkten förstörs. Det finns alltså en stor risk i att försöka ta av SC märket med våld eller lösningsmedel.
/MM
Nu var det inte riktigt det spåret jag ville in på, jag blev bara spontant nyfiken på om det verkligen stämde för isåfall är det information som är bra att sprida vidare (ja, jag letar alltid efter nyheter).JL76 sa:Ja såklart, allt man köper på sin bummarsäsong ska man inte tro att man får serva i en svensk butik sen!Heddious sa:är detta sant?Mountain_Man sa:Nej, nej, försök inte plocka bort märket!
/MM
Eller vänta?
haha, tack för dagens skratt! Givetvis stämmer det inte, dock var det en text skriven med mycket finess!Heddious sa:Nu var det inte riktigt det spåret jag ville in på, jag blev bara spontant nyfiken på om det verkligen stämde för isåfall är det information som är bra att sprida vidare (ja, jag letar alltid efter nyheter).JL76 sa:Ja såklart, allt man köper på sin bummarsäsong ska man inte tro att man får serva i en svensk butik sen!Heddious sa:är detta sant?
Eller vänta?
Vad gäller vem som ska få serva vad, var och till vilket pris tycker jag att svenska markbutiker givetvis har rätt att prioritera och gynna de kunder som köpt utrustning hos dem själva, men det kan bli intressant att se hur de förhåller sig till skidor från annan butik/näthandel inom Sverige, skidor från markbutik utomlands samt skidor från nätbutik utomlands både vad gäller prissättning och om de väljer att ta emot/inte ta emot.
Hur går det med Swesport?Heddious sa:Nu var det inte riktigt det spåret jag ville in på, jag blev bara spontant nyfiken på om det verkligen stämde för isåfall är det information som är bra att sprida vidare (ja, jag letar alltid efter nyheter).
Det är på gång, vi sitter och fepplar med det nu. (Hade en svårartad konflikt med min dator igårkväll, plus släktmiddag. Taskig tajming, för att citera en viss Brännström.)Hasse_Lindborg sa:Hur går det med Swesport?Heddious sa:Nu var det inte riktigt det spåret jag ville in på, jag blev bara spontant nyfiken på om det verkligen stämde för isåfall är det information som är bra att sprida vidare (ja, jag letar alltid efter nyheter).![]()
Phew, jag tänkte väl det – nog för att jag har svårt att uppfatta ironi ibland (eller ofta, beror på vem man frågar), men jag tyckte MM's inlägg var i osannolikaste laget.Tjaswesniper sa:haha, tack för dagens skratt! Givetvis stämmer det inte, dock var det en text skriven med mycket finess!Heddious sa:Nu var det inte riktigt det spåret jag ville in på, jag blev bara spontant nyfiken på om det verkligen stämde för isåfall är det information som är bra att sprida vidare (ja, jag letar alltid efter nyheter).JL76 sa:Ja såklart, allt man köper på sin bummarsäsong ska man inte tro att man får serva i en svensk butik sen!
Eller vänta?
Tror nog jag talar för majoriteten då jag säger att det spelar ingen roll vad det är för klistermärke på dina skidor (SC, Bittl, Alpingaraget, Skistore etc). Det är oftast riktigt fult.
nu har jag helgarderat mig (ändrat signaturen)JL76 sa:Heddious: enhade jag kunnat satt dit, men då blir det för lätt
FWIW så tycker jag fick ett väldigt förmånligt pris hos skistore när jag servade och monterade om mina lagg med en sticker från en konkurrerande Göteborgsfirma.Heddious sa:Nu var det inte riktigt det spåret jag ville in på, jag blev bara spontant nyfiken på om det verkligen stämde för isåfall är det information som är bra att sprida vidare (ja, jag letar alltid efter nyheter).JL76 sa:Ja såklart, allt man köper på sin bummarsäsong ska man inte tro att man får serva i en svensk butik sen!Heddious sa:är detta sant?
Eller vänta?
Vad gäller vem som ska få serva vad, var och till vilket pris tycker jag att svenska markbutiker givetvis har rätt att prioritera och gynna de kunder som köpt utrustning hos dem själva, men det kan bli intressant att se hur de förhåller sig till skidor från annan butik/näthandel inom Sverige, skidor från markbutik utomlands samt skidor från nätbutik utomlands både vad gäller prissättning och om de väljer att ta emot/inte ta emot.