Hur gör ni med hjälm och luvan på jackan?

Ducce

Ny medlem
Finns det jackor med tillräckligt stor luva för att ha hjälmen under?
Har precis skaffat en hjälm och vill använda den tillsammans med luvan då det blåser lite extra.
Har ni något annat förslag för att få det varmt och skönt runt hals, näsa och mun.

ja bandana är att rekomendera.. en annan sak är dessa ansiktskydd som säljes lite här och där.. som en grov tygbit format efter ansiktet som man har på sig.. släpper en in yla eller snö..

luva med mössa under och "gangsta bandana" över munnen och näsan.

Ducce, med en bra hjälm så behöver du inget under.

Och drar du över luvan över hjälmen så ser du ut som en huvudfoting.

Måste du tvunget ha en jacka som har så stor luva att du kan ha hjälmen innanför så rekomenderar jag brandförsvarets jacka. Skyddar mot allt, vatten, värme, kyla, eld, syra (tillv viss del) och en massa annat.
Jag har en över, den luktar rök, men du kanske vill ha den?

Tierra har några fina jackor, som för visso är mer inriktnad mot klättring, men har större huvor för att man ska kunna få in (klätter) hjälmen inanför huvan.

Som perbac säger så är det klätterjackor som gäller. Vad jag vet så hade Haglöfs denna funktion på vissa jackor förut iallafall.

Good luck

jeppenator sa:
ja bandana är att rekomendera.. en annan sak är dessa ansiktskydd som säljes lite här och där.. som en grov tygbit format efter ansiktet som man har på sig.. släpper en in yla eller snö..
Bandana är inte att rekomendera, såvida du inte skaffar en i ylle, polyester eller dylikt som inte blir kallt av fukt.

Utter sa:
jeppenator sa:
Bandana är inte att rekomendera, såvida du inte skaffar en i ylle, polyester eller dylikt som inte blir kallt av fukt.
helt rätt.. ganska jobbigt om man åker runt å andas på den.. sendan blir vattenångorna till is och man har en stor isbit mitt i nyllet..

LemmeL sa:
Ducce, med en bra hjälm så behöver du inget under.
Och drar du över luvan över hjälmen så ser du ut som en huvudfoting.
Som sagt, att ha hjälm under luvan ger dig ett rätt stort huve.. om du inte har väääldigt liten hjälm, men då hjälper den nog inte så bra vettu..
O vill man inte köra me bandana som resten av kidsen så gör som jag (om du är krullhårig), klipp dig inte på ett år o skaffa affro, funkar bra som både extraskydd (om hjälmen är lite ohärlig) o värme.. fett mkt värme..
Råkar du, som 96% av resten av svenskarna vara helt vanligt rakhårig så satsa på en jacka som går att dra upp högt i halsen/över munnen när de blåser ordentligt..
Och skulle du va rakhårig och pank (!) så är de bara till att odla fetaste skägget (så sparar du ju en slant på rakapparat också!)

En bra hjälm behöver ingen luva..
kör med halsduk om du tycker att de drar lite extra runt hals.. grymt nice!
// Mackan89

Tackar för tippsen.
Det får nog bli en jacka med hög krage och halsduk.
Det kan ju vara kul att utmärka sig lite i backen men inte som en huvudfoting :)

Blåser d och snöar så mkt att man vill ha luva på sig så är d så dålig sikt så ingen ser att du ser ut som en huvudfoting ;D nä men serriöst, är hellre varm och go och tar smällen att se ut som en alien, än att åka runt o frysa! jag har en bonfirejacka av modellen Blur och den funkar kanoners att ha över hjälmen! asgött när man langar offpisten o vurpar, för man får inte snö i nacken hur man än bär sig åt! inne i luvan finns spännen som man spänner fast i goggles-remmarna och som gör att luvan hålls på plats. kom ihåg: d finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder ;D

Peace

Nån mer som har tips på bra skaljacka som funkar bra till skidhjälm?
Provade Haglöfs Krypton idag & det passade inte med hjälm.
Saknar att kunna ha luvan på när det blåser storm på berget.

Några tips?!

// Kricke

rånarluva!!! har du luvan utanpå hjälmen ser man ju ut som en mupp.. och förmågan att vrida huvet som man vill minskar drastiskt

Deespin sa:
yes ! Buff ska de va,, sån där typ halva är fleece och andra halvan sånthär tunt tyg, sen vänder man me fleecen upp om de är kallt o om lite varmare fleecen ner.. :D

Det som många säger och jag själv köör med Bandana är billigt och bra

Några smarta saker att tänka på vid köp av jacka.

Hur funkar sömmarna? Kan du röra fritt på armar?
Dragkjedjan. Släpper de in vatten? Tejpad?
Liftkortsficka i armen?
Gogglepocket? & andra fickor?
Fastsydd nyckelhållare?
Vatten/vind?
Skal eller fodrad?
Snölås i midja & armar?
Ventilation?

Och luvan ska vara så pass stor att du ska kunna dra den över huvudet utan att behöva dra upp dragkjedjan? När den sitter på ska du kunna vrida på huvudet utan att den håller emot, men följer med. Du ska ha god sikt åt sidorna. Sen är det ditt val att kunna ha hjälm under eller inte.

Jag har en luva av "Lavawhool" som jag köpte på Intersport. Det som är bra med den är att den har ett litet hål för näsan och har nät för munnen vilket gör att den inte blir så blöt.

Är det riktigt kallt så verkar dock en neoprenmask tillsammans med en fleece-luva vara det bästa.

Krickemannen sa:
Nån mer som har tips på bra skaljacka som funkar bra till skidhjälm?
Provade Haglöfs Krypton idag & det passade inte med hjälm.
Saknar att kunna ha luvan på när det blåser storm på berget.

Några tips?!

// Kricke
Vad har du för hjälm då, den måste vara gigantisk! Jag kör med quiksilver Headquarter och min får plats under luvan, no problems.

Gällande jibbmode torde väl i så fall diktera att man tar luvan under hjälmen (men över glasögonen).

Bandana brukar jag la ha ifall det blåser... Armen kommer framför nyllet ibland också:D

Bandana är crap, finns absolut ingen funktionell kapacitet i dom -då är en buff bättre!
Köp en varm och go halsduk isället, eller buffar av fleece/tjockare material.

Tillbaka
Topp