Hur har ni råd ? Skidresor

ifkaren92

Ny medlem
Hejsan !
Jag undrar hur ni har råd att åka skidor flera gånger per år ?
Åker ni med föräldrarna o de betalar ?

Ni kanske har jobb, men jag är mest intresserad av studerande, har ni några knep att fixa det relativt billigt.

Något knep hur jag kan övertala mina föräldrar att åka mer på skidsemester ist för att åka till värmare länder ?? :p

Är själv studerande (dock vid universitet). Jag jobbar extra deltid plus går på fullt lån, därför har jag råd med mina kostsamma skidresor.

Vad pluggar du?

Om du inte pluggar till civil, läkare eller dylikt så jobb för f*n. Varje timme du bara slöar och tar sovmorgon kunde du istället ha jobbat och dragit in pengar..

Jag har inte tid att jobba, så jag åker inte så mycket atm... Att bara resa bort 1-2 veckor är riktigt j*vla dyrt om man jämför det med en säsong.

Du kan göra en säsong under 40 000 kr, åker du iväg till alperna 1 vecka så drar det iväg uppemot 10 000 kr... Spara 4 veckor och dra en längre period istället.

Annars... Ät billigt, festa inte för mycket och gör saker som inte kostar något.

Det är en fråga om vilja !

Jag är 15 år och går i 9:an, jag tänker gå 3 årig linje innom El-linjen, och jag är fädigutbildad när jag är 18 då, och tänker börja jobba.

Men något förslag på vad man kan ha för jobb vid sidan om skolan just nu ?

Jag är inte spec kräsen med tider och så ..

Inventering på diverse matvarubutiker / stora affärer brukar behöva folk. Det är inte ett så hemskt krävande jobb om man ser till hjärnaktivitet.
Annars städning, bageri, pimp. You name it. Bara att ringa runt till en massa företag (helst stora) där det kan tänkas behövas folk.

Mcdonalds är ju även ett riktigt bra extraknäck. Jobba så mycket som möjligt och spara pengar. Själv har jag alltid haft råd genom att farsan betalar =) Vi åker hellre upp till fjällen och åker skoter och skidor än till tex. grekland på sommaren. Sen sparar man ju även pengar från barn/studiebidraget.

ifkaren92 sa:
Jag är 15 år och går i 9:an, jag tänker gå 3 årig linje innom El-linjen, och jag är fädigutbildad när jag är 18 då, och tänker börja jobba.

Men något förslag på vad man kan ha för jobb vid sidan om skolan just nu ?

Jag är inte spec kräsen med tider och så ..
du ska jobba 4 år innan du är färdigutbildad.
första året lärling
andra, förstaårsmontör
tredje, andraårsmontör
fjärde, tredjeårsmontör
du får dock jobba utan uppsikt efter lärlingsåret.

Mina föräldrar brukar åka till varmare länder, så det blir oftast bara en långhelg typ med skidåkning.

Jag tror jag ska ringa runt lite, men måste man inte vara 16 år igenkligen för att jobba ? Jag e bara 15.

Jag trodde det bara var 2 lr 3 år som lärling, aja men känns skönt att kunna börja jobba när man är 18.
Någon som är elektriker som vill säga hur det är ?

Att vara med på friluftsfrämjandet är en bra grej, är du medlem så kan du få 50% rabbat för alla resor de arrangerar. En resa till ramundberget 4 nätter kostade mig 1500. Då ingick liftkort, mat, boende och resa.

kujanpaa sa:
Mcdonalds är ju även ett riktigt bra extraknäck. Jobba så mycket som möjligt och spara pengar. Själv har jag alltid haft råd genom att farsan betalar =) Vi åker hellre upp till fjällen och åker skoter och skidor än till tex. grekland på sommaren. Sen sparar man ju även pengar från barn/studiebidraget.
Tro mig, Mcdonalds är inte ett bra ställe, jag jobbade där 2 veckor och sedan sa upp mig.
Dåligt betalt. stress och hårda arbetstimmar (men man får bra referenser)

har hört att man kan stå på hötorget och sälja saker till "EXTRA EXTRA"-pris som "BARA ÄR FÖR DIG KOMPIS!". så om du har bra saker att sälja och många kompisar kan du ju alltid haka på.

annars finns det ngn slags hobby-rörelse på malmskillnadsgatan som säljer tjänster, vad för tjänster vet jag inte.

men du är inte mcdonalds-material lilla tomten. det krävs psyke

Senast ändrad:
SverigeTomten: Vad är friluftsfrämjandet för något, finns det en hemsida eller kan du förklara lite mer om det ?

H-T: Ligger allt detta i Gbg ??

/ Tack för att ni hjälper mig :)

skaffa kontakter så du kan bo gratis och låna liftkort, göm dig på tåget så finns de massor ma cash kvar...

Men ifalld du vill åka så mycket skidor.., varför inte gå skidgymnasium lr vinterakrobatik då man går samhälle samtidigt. ????? då får man åka skidor med skolan 2-3 gnggr i veckan. :)

Kolla med grannar o dyl om de har något de behöver hjälp med, gå ut med hunden, vara barnvakt, måla staket, klippa gräs etc.

Brukar finnas rätt så mycket sånna jobb om man är lite framåt och vågar fråga runt.

Sen kan du ju försöka få något sommarjobb också, utnyttja alla kontakter du har. Kolla med föräldrar/ föräldrars vänner om det behövs någon hjälp på deras jobb över sommaren.

Lycka till!

Någon som vill förklara lite mer om friluftsfrämjandet ??
Hur man kan bli "sponsrad" eller hur man kan säga...

Jag ska ringa runt och höra först om ett "riktigt" jobb, sedan så höra med alla på gatan, om gräsklippning mm :)

Jag vill bli elektriker, tror jag. Man måste plugga så många år om man går natur lr samhäll. Och det orkar jag inte med ^^

Senast ändrad:
KONTAKTER, skaffa skidkompisar som har stuga här och där och följ med de på resorna! Och om du inte känner några som har nån stuga så blir det ändå billigare om ni åker flera. Sen åk till ställen som inte är så exploaterade, det brukar vara billigare.

Senast ändrad:
Är inte själv med i friluftsfrämjandet, men har vänner som är det. Ska försöka ge mig på en förklaring:

Att vara med i friluftsfrämjandet är som i att vara med i en form av idrottsklubb, dock utan fasta träningar. Det handlar helt enkelt om folk som har som största intresse att vara ute i naturen, inte minst skidåkning (alla former men jag tror att det är lite fokus på turåkning). Tillsammans anordnas en mängd olika aktiviter för medlemmarna.
Föreningen har runt 100 000 medlemmar!! och är indelad i distrikt, göteborg har exempelvis ett eget distrikt. Varje förening ordnar egna typer av friluftsaktiviteter men man är även välkommen att vara med på andra distrikts aktiviteter om man skulle vilja det. Mitt förslag är att du kontaktar dom för att få lite mer info, kontaktuppgifter finns på deras hemsida.

PS Att jobba extra handlar inte om att sälja sig själv, det är oftast nyttiga erfarenheter som gör att man utvecklas som person DS

Senast ändrad:
DPD sa:
Men ifalld du vill åka så mycket skidor.., varför inte gå skidgymnasium lr vinterakrobatik då man går samhälle samtidigt. ????? då får man åka skidor med skolan 2-3 gnggr i veckan. :)
Då ska man bo på rätt ställe, ha bra betyg, meriter.(Om man nu inte e sjukt grym på åka så man blir "inbjuden" på nån skola då.)
För de flesta tar ba in ett fåtal elever per år, vissa tar inte in nån elev alls utanför stan. alltså riks grejjs. t.ex Åre tar endast in 4 elever per år från övriga städer eller nåsånt där,.

Sök alla jobb som finns...

Har du någon släkting som har något företag? Brukar få att städa lite där för en peng eller liknande..
Annars så ta något riktigt j*vla skit jobb som telefonförsäljare ! de söker ALLTID nytt folk eftersom folk säger upp sig efter 2-3 veckor med psykiska problem.. Men det är pengar!

Sommarjobb är bra, men försök hellre få ett vanligt jobb 1-2 gånger i veckan. Jag har aldrig sommarjobbat förut utan alltid kört mcdonalds lör-sön sen jag var 16. Riktigt skönt att få in 2-3 k i månaden+studiebidrag. Det är hiskelikt mycket pengar när man var 16 bast!

Ut och sök jobb, det finns !

Edit.

Och för fan! köp någon av mina snowbards ! ! Jag beöver pengar.

Senast ändrad:
Okej ..

jag är inte intresserad av att gå i någon skidskola mm. Jaag tänker gå utbildningen i min hemstad, sedan kanske flytta närmare skidorterna !

lassiter: Mena du mig eller någon annan ?

Jag funderar starkt på att gå med i friluftsfrämjandet :)

Nosskire: Det är riktigt fint att få de pengarna i fickan när man är soppas ung. På MCdonalds, hur många timmar arbetade du ungefär då ? Och vad fick du göra ?

genom mitt liv har dessa alternativ fungerat utmärkt:

-Följ med föräldrar så fort som chansen ges (se också till att den ges lite oftare aka tjata som uti bara helvete) om du är ung nog.

-Skolor/kyrkor/föreningar åker sjukt billigt då och då... svider inte i plånkan.

-skaffa kompisar där uppe, gött att bo hos och mkt åk tid. (bästa alternativet)

-lifta upp och väl där så slå upp ditt tält och skit i att köpa liftkort :P

det sista har jag aldrig testat men blev plötsligt väldigt sugen...

Jag åker utför cirka 2-3 veckor om året...

Jag får nog börja tjata på föräldrarna mer :)

Kan ju höra med fotbollen om man kunde arangera en skidresa, och i skolan så har det alltid varit så få intresserade så det har endast varit en dag i sunne. Men när jag börjar på gymnasiet hoppas jag det blir annat :)

Jaa får skaffa några polare där uppe så man bor lite billigare ^^

Menar du att jag ska tjuvåka ? Och med tält blir det ju ganska kallt :P Får ha på sig väldigt mycket .

Gå gymmnasiun när stora skidorter:)
Så hade jag tänkt mig gymmnasietiden!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤(Visst är man smart):P¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

ifkaren92 sa:
Okej ..

jag är inte intresserad av att gå i någon skidskola mm. Jaag tänker gå utbildningen i min hemstad, sedan kanske flytta närmare skidorterna !

lassiter: Mena du mig eller någon annan ?

Jag funderar starkt på att gå med i friluftsfrämjandet :)

Nosskire: Det är riktigt fint att få de pengarna i fickan när man är soppas ung. På MCdonalds, hur många timmar arbetade du ungefär då ? Och vad fick du göra ?
Jag jobbade 6-8 timmar varje lördag, och någon enstaka söndag. Fick göra allt. Först året var det kanske mest skitgöra och gå i lobbyn och plocka brickor etc. Men såfort jag fyllde 17 fick jag stå i kassan, steka burgare etc. Sa faktiskt upp mig för ett halvår sedan..: Alltid haft någon att komma tillbaka till när jag varit ute och rest, rätt bra.

Men som sagt, sök ALLA jobb som finns. Strunt i var det är. kanske läskigt i början men var bara framåt och social så kommer du få ett jobb till slut.

Nosskire sa:
Sök alla jobb som finns...

Har du någon släkting som har något företag? Brukar få att städa lite där för en peng eller liknande..
Annars så ta något riktigt j*vla skit jobb som telefonförsäljare ! de söker ALLTID nytt folk eftersom folk säger upp sig efter 2-3 veckor med psykiska problem.. Men det är pengar!

Sommarjobb är bra, men försök hellre få ett vanligt jobb 1-2 gånger i veckan. Jag har aldrig sommarjobbat förut utan alltid kört mcdonalds lör-sön sen jag var 16. Riktigt skönt att få in 2-3 k i månaden+studiebidrag. Det är hiskelikt mycket pengar när man var 16 bast!

Ut och sök jobb, det finns !
Precis folk har för lite jävla självdiciplpin nu för tiden, alla är så kräsna. Man ska jobba så lite som möjligt för så mkt pengar som möjligt.

Man får väl bita i det sura äpplet och slita, man blir ändå glad sen när lönen kommer. Arbetslivet är inte en dans på rosor.

Jag har spenderat 2+1 vecka av årets säsong nere i Verbier, allt tack vare säsongande polare... Billigt boende/mat och hyffsat billigt flyg gör att det funkar.

Det var först nu till påsken som det inte blev någon skidåkning, där sa ekonomin stopp... Men till v.15 blir det åkning, tror jag iaf. Man får vara glad för det man får när man gör lumpen och tjänar 2500:- i månaden. 3 veckor i alperna är genast ganska lyxigt...

Okej,k jag är inte kräsen utav mig. Jag ska ta och söka ett antal jobb tror jag, men finns det någon åldersgräns ??

Joo jag förstår det är grymt !
Själv har jag ändast haft 4 skidagar i år, jag skulle vilja ha ganska mycket mer :)

Tillbaka
Topp