Hur jobbig är bussresan?

Hur jobbig är bussresan?
Hej!
Sitter och ska boka alpresan och det enda som gör mig tveksam är bussresan. Hur jobbigt är det att åka buss till alperna, i detta fall med UCPA? Är det värt det, ni som har erfarenhet?
/Tomas

Hur jobbig är bussresan?
Beror helt på hur bra du är på att sova obekvämt. Om de fortfarande har liggbuss så har du iallafall möjlighet att ligga ner(nästan raklång) från Kassel ända ner till någon liten frukostby i Schweiz.

Hur jobbig är bussresan?
Jag har gjort 4 resor med ucpa, alla med buss de senaste 4 åren. Jag är fantastiskt dålig på att sova på den där jävla bussen på vägen ner och brukar snitta 2-3h mycket dålig sömn och resten liggandes med musik i öronen (glöm ej). MEN, det är fortfarande lätt värt det! Brukar bli mycket go stämning på bussen och det finns alltid nån att tjata med.
Vägen hem brukar vara lättare då man är lite lätt sliten och sover oavsett förhållanden.
Kör bara kör är mitt tips!

Hur jobbig är bussresan?
Att resa med UCPA ær alltid vært det!

Jag tycker det kan vara vært att prøva bussen en gång, men har du råd går det ju bra att flyga också. UCPA erbjuder numera paket med flyg till vissa reseorter, och æven flygplatstransfer før de flesta orterna før den som vill boka flygbiljetten sjælv. Enklast ær det till Chamonix/Argentiere, en drygt timme på fina bilvægar från Geneves flygplats.

Hur jobbig är bussresan?
Jag åkte för ett par år sedan ner till Val Thorens från Norrköping. Det funkar men är väl inte det roligaste...Sedan blev vi ståendes på autobahn x antal timmar påvägen ner så det gjorde ju inte resan roligare. Jag tycker definitivt att det är ett prisvärt alternativ och att du borde testa att göra det en gång iallafall, och skulle du inte gilla det så går det många bra flyg ;)

Hur jobbig är bussresan?
Åkte förra året till Val Thorens. Jag tycker att det gick helt ok. Lägre pris och bättre för miljön än flyg! Sen behöver väl inte allt vara så lätt jämnt...

Hur jobbig är bussresan?
Skulle säga att det är lite av en grej! Har bussat ner till Italien får några år sedan(i sommarvärme i en buss utan AC) med ett svettigt fotbollslag), vilket helt klart var minnesvärt!

Inte någon större skillnad om man jämför med långflygningar - bara slappna av, dra på lite skön musik eller snacka med någon. Jag och tjejen drar en bussresa med UCPA i vinter, ser knappast bussen som ett problem!

Hur jobbig är bussresan?
Tack så mycket för alla svar, känns som att det kommer vara värt det!:)! Vad tycker ni passar bäst för en offpist nybörjare: Argentiere eller Val Thorens?

Hur jobbig är bussresan?
Jag skulle säga Val Tho, känns generellt som Argentiere är mer seriös inställning och lite brantare åk. Det är iaf så jag kännt det efter 2ggr i Val Tho och 1 i Argentiere.

Hur jobbig är bussresan?
Åka med buss brukar dessutom ge två extra skiddagar jämfört med tex flyg eftersom man ofta kommer fram tidig morgon och åker hem ungefär när liftarna stänger.

Som Knuta skrev så blir det inte mer än några få timmar dålig sömn på bussen ner men man brukar piggna till ganska snabbt när man väl kommer ut i den friska alpluften och får på sig alla grejer. Hem är man ändå så sliten att man däckar när man kommer in i Tyskland och vaknar lagom till Puttgarden.

Hur jobbig är bussresan?
Kazle sa:
Åka med buss brukar dessutom ge två extra skiddagar jämfört med tex flyg eftersom man ofta kommer fram tidig morgon och åker hem ungefär när liftarna stänger.

Som Knuta skrev så blir det inte mer än några få timmar dålig sömn på bussen ner men man brukar piggna till ganska snabbt när man väl kommer ut i den friska alpluften och får på sig alla grejer. Hem är man ändå så sliten att man däckar när man kommer in i Tyskland och vaknar lagom till Puttgarden.
Njae, bussresenärerna brukar komma ner lördag eftermiddag och vi, som alltid flugit, brukar komma ner sent lördag kväll. För hemresan har vi nästan varje år kört en skön förmiddag, skrattat åt alla som ska mosa in sig i en trång buss (där minst 10% kommer att vara sjuka i någon form) utan egentlig mat förrän dagen efter och sen efter bussen åkt har vi tagit hyrbilen till flyget, käkat ordentligt på vägen och kommit hem sen lördag kväll till Sthlm lyckliga över att vi just då inte sitter och skumpar på en buss nånstans i Tyskland med beräknad ankomst söndag kväll...

Just det, glöm inte att bussresenärerna som anländer i alperna lördag eftermiddag varit igång sen rejält tidigt på fredagen medan vi oftast hunnit med lunch hemma i sthlm på lördagen innan vi åkt till Arlanda. Så har du ett bra betalt jobb får du räkna in kostnaden för en extra semesterdag om du åker buss....

Hur jobbig är bussresan?
Pillard sa:
Njae, bussresenärerna brukar komma ner lördag eftermiddag.....

.... Så har du ett bra betalt jobb får du räkna in kostnaden för en extra semesterdag om du åker buss....
Bra poänger. Av någon outgrundlig anledning så kör ucpa (den gången jag åkt buss med dom) så man kommer ner lördag em. Då har man dels tappat en arbetsdag och så har man ett antal timmar att slå ihjäl i en alpby innan man ens får sitt rum. De andra arrangörer jag åkt buss med har åkt så man kommer ner lördag morgon lagom till liftöppning.

Hur jobbig är bussresan?
Åka buss är väl ok om man är 20 eller så. För 30+ gäller motsatsen. UCPAs bussresor innebär dessutom att en dag mer ledigt från jobb krävs vilket ju ungefär motsvarar merkostnaden för flyg.

Om du trots allt tänker åka buss: Se till att få en sovplats på övre dynan (våningen? dyn-våningen? ja ni fattar)! Där under är klaustrofobiskt och vidrigt att ligga. Iaf om man är normaltjock eller större.

Slutsats
Petite student: buss
Vanliga männsikor: flyg

Hur jobbig är bussresan?
Buss kan vara ok,
men inte till Serre Chevalier,
den lilla extra biten och extra bussbytet dit är det som får bägaren att rinna över.
En gång buss dit, aldrig mer.

Hur jobbig är bussresan?
Jag har varit i Val Thorens sjælv och i Argentiere med UCPA, så jæmførelsen blir kanske lite skev. Men jag uppfattar Val Thorens som ett lite mer lættøverskådligt och nybørjartillgængligt stælle, och med betydligt mindre puderhets (alltså mer løssnø kvar åt dig). Båda kan rekommenderas starkt.

Redigerat: Det skall næmnas att kvællslivet i Argentiere ær obefintligt. Om det ær en faktor væljer du en annan ort.

Senast ändrad:
Hur jobbig är bussresan?
Schoobang sa:
Åka buss är väl ok om man är 20 eller så. För 30+ gäller motsatsen. UCPAs bussresor innebär dessutom att en dag mer ledigt från jobb krävs vilket ju ungefär motsvarar merkostnaden för flyg.

Om du trots allt tänker åka buss: Se till att få en sovplats på övre dynan (våningen? dyn-våningen? ja ni fattar)! Där under är klaustrofobiskt och vidrigt att ligga. Iaf om man är normaltjock eller större.

Slutsats
Petite student: buss
Vanliga männsikor: flyg
Jag är 40+ och åkte buss. Lite jobbigt men minnesvärt så jag får lägga till:

kortväxt 40-årskrisande gubbe: buss

Hur jobbig är bussresan?
Många parametrar här..
Visst är det långt, som fan till och med, men med rätt sällskap så kan det även vara rätt skoj.
Dock innefattar resan:

Bristfälligt käk
Dåliga filmer
Dålig sömn (Felvänd S-kurva på sätes-sängen) (Grannen snarkar)
Dålig lukt (Killen/Tjejen på nästa plats har haft samma strumpor sedan resan bokades och din näsa kommer att hamna på tok för nära)
Dålig restid (+30h)
Men..som sagt.. med rätt sällskap, rätt packad ryggsäck för resan så kan det hela bli ganska skoj..trots allt.

Ålderman som jag är så hävdar jag numera att flyg troligen är bättre,,

Hur jobbig är bussresan?
onda_ogat sa:
Redigerat: Det skall næmnas att kvællslivet i Argentiere ær obefintligt. Om det ær en faktor væljer du en annan ort.
Fast man väljer nog inte Val Thorens istället, om man ska åka med UCPA. UCPAs center ligger så till att det är en ganska lång promenad upp till hålligånget. Efter ett tag så lär man sig att gå genom ett gäng hotell och nyttja deras hissar men det tar fortfarande en bra stund att gå.

Hur jobbig är bussresan?
Mina erfarenheter är att åka man själv är buss trevligare. Lär känna folk direkt. Från södra delarna av sverige (där man kanske har 4 timmar till flyget) så funkar det bra. Så länge man inte ska till serre. .. har nog 10 buss resor med ucpa och 5-6 flyg tycker båda har funkat. Men det är jävligt skönt att vakna i sin egen säng på söndagen med allt upp packat så man kan slappa å njuta av söndagen innan jobbet på måndagen. Så nu mera blir det flyg för mig.

Hur jobbig är bussresan?
Tack så mycket för alla svar, grymt! Bokade en vecka i Val Thorens med UCPA, fanns flygtillägg dagen innan jag boka men de tog slut. Så går det när man tvekar, blir till att testa bussen. Hoppas på bra sikt och fin åkning så kommer nog bussresan kännas ok ändå.

Hur jobbig är bussresan?
När jag har bokat tidigare så fanns det möjlighet att få avdrag om man stod över bussresan och fixade eget. Jag bokade till Geneve för 1600 + transfer för några år sedan. Kika på att fixa vid sidan om!

Hur jobbig är bussresan?
ah, jag trodde du menade att flyget saknades helt. Till Val thorens är det inte jättefarligt att ta sig från Grenoble. Är du ensam så blir kanske hyrbilen lite dyr men hittar du nån att dela med så löser du det antagligen billigare än vad Norwegian tagit för flyg. Oavsett vilket är det lätt värt att titta på. Är du ute så här tidigt brukar det gå att hitta billiga både flyg och hyrbilar.

Hur jobbig är bussresan?
När jag var 16-20 åkte jag alltid buss till alperna.

Minnen:
- Dåligt med sömn, dålig mat, dålig lukt och en enorm längtan på vägen ner. Hemresan ännu mer tråkig men då slocknar man som tur är.
+ Billigt, lära känna folk, ingen oro för att grejerna inte ska komma fram.

I år blir det första gången med UCPA för mig och lägger gärna ut en liten extrapeng för att ta flyget.

Hur jobbig är bussresan?
Jag åkte buss från Linköping till Val Thorens. Bredvid mig satt en person dyngrak, spydde och hade sig. En likasinnad person satt längre bak och höll på. Över ett dygn i buss med blandade händelser och stolar du inte kan fälla ned till några sängar, Jo måste faktiskt säga att det är rätt värt att åka buss ned! Skidåkningen kompenserar för allting! Man klarar helt klart av det

Jag ska ner igen vecka två till ValleT, i buss då också, ser fram emot det! :)

Hur jobbig är bussresan?
Jibberisch sa:
Det bästa med en sovbuss är ju att alla får liggaaaah!!!!1
Det sämsta med sovbuss är att det blir en än värre dödsfälla än en sittbuss om det sker en olycka. Jag sitter hellre upp och "sover" än ligger ner, är fan läskigt nog att sitta i bussarna när de schweiziska chaufförerna byter av :)

Med det sagt: jag dissar varken UCPA eller bussåkning, (jag gillar verkligen bussresan, gott om tid att spela Pokémon) jag är bara skeptisk till att ligga ner som sardiner under färden. Det går att sova ganska okej på sittbussar också - knepet är att ge fan i öl och sprit och hoppas på en vettig reiseleiter som kan få tyst på eventuella störsändare när det är sovdax.

Tillbaka
Topp