Hur "jobbiga" är FIS-skidor, Blizzard SL att köra på?

McNick

Ny medlem
Är det någon som kört på FIS-skidor, slalom, och kan säga hur jobba de är att köra på? Jag kan komma över ett par för ett vettigt pris men är orolig för att de är alltför hardcore att köra på, jag ska alltså inte tävla med dom utan "nöjesåka". Jag har åkt en hel del skidor i mina dagar men är inte tävlingsåkare. Funkar sånna här skidor att åka normalt på eller är det bara tävlingssvängar som gäller? Skidan är alltså Blizzard SL worldcup 165 cm, 13 m radie, årsmodell 2009. Jag är 27 år, 180cm lång å väger 75 kg. Hoppas nån kan svara!

/Niklas

Om du har åkt skidor i ett gäng år och klarar av en mer aggressiv åkning så är ett par racingskidor skitkul att köra på.
Jag hade dock hellre lagt pengarna på ett par GS-skidor om du bara ska använda dom i pisten.
Då har du möjligheten att få ett bättre flyt i din åkning.

Jag är en gammal racingåkare och har alltid med mig mina gamla racelagg när jag åker iväg.

Tack så Vestlund, jag kör på skidor med lite större sväng (GS) när jag är uppe i fjällen men jag vill ha några skidor att köra på i backarna här hemma i stockholm och känner att backarna här är lite för korta för att kunna ligga å dra på i större svängar, därför tittar jag på SL skidor nu. Sen skulle det va lite kul och testa ett par sånna gär tävlingsskidor för jag gillar att köra lite hårt. Det jag funderar på är fortfarande hur dom går om man inte orkar köra så aggresivt, lever dom sitt eget liv då eller är det bara att man inte får ut lika mycket av dom?

FIS SL-lagg är alldeles utmärkta verktyg för korta stadsbackar! Har du någorlunda teknik och hyfsat matchade pjuck typ flex 110-130 är det bara att köra, ingen tvekan! Ett par 2009:or bör du kunna få loss för ca 1500-2000:- . Kolla bindningarna, racebindningar kan vara för hårda för "vanlig" åkning och din rätt moderata kroppsvikt. DIN 8-16 är sannolikt ok, 10-18 eller 20 kan vara tuffa att kommer ur, håll ett öga på det. En sak till, SL-carvers ska vara slipade, skarpa. Slöa kanter är en styggelse!.

Teknikmässigt går dom ju helst på kant i carvingsvängar, mycket höft, mycket vinkel, dom kan vara lite oroliga att hasåka på men man vänjer sig.

Slå till, du ångrar dig inte!

/Ace DG

Senast ändrad:
Om det är så att skidan har tävlats på mycket så är ju risken att en 4 år gammal skida har nästan inget kvar av stålkanten att slipa utav. Glöm inte att kolla.

Tillbaka
Topp