Hur man bygger ett perfekt hopp

dr_fil

Ny medlem
Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle placera denna tråden. Saken är att jag aldrig lyckas bygga ett riktigt bra hopp och jag undrar vad ni som är lite mer erfarna har att tipsa om när det gäller att bygga hopp. Hur högt ska det vara, hur brant kicken ska vara, hur brant landning ska vara, osv.

En regel jag nästan alltid går efter, är att bygga det minst dubbelt så stort som jag tänkt mig.
Då lyckas iallafall mina hopp bättre, och går lättare att shapea till om jag vill plana ut eller lägga mer kick. En till sak du bör tänka på är att göra hoppat onödigt brett, bredare än du tror behövs. Ett smalt hopp är inte skönt, och dessutom rasar all snö om du vill lägga på mer.

Brett, stort och långt. Inga korta små branta saker där skidorna böjer sig som bananer...
Använd din bräda eller skidor för att bygga upp en form du fyller med snö, försök få ut "igloo" block som du staplar till nått maffigt.

om du vet vart du ska bygga hoppet kan det hjälpa massor med att fusk bygga det på sommaren, med jord eller annat dylikt. då är de ju bara att köra på så fort snön har landat

eller så letar du bara upp en backe fungerar bra som inrun, sen ska den bli brantare, så att du kan landa i den branta delen utan att få ont i fötterna. sen är det bara att bygga en kick så många meter du vill ifrån den branta delen av backen. istället för att bygga ett helt hopp om brukar ta för lång tid, behöver du bara koncentrera dig på kicken. good luck man;)

HiroNakamura sa:
En regel jag nästan alltid går efter, är att bygga det minst dubbelt så stort som jag tänkt mig.
Då lyckas iallafall mina hopp bättre, och går lättare att shapea till om jag vill plana ut eller lägga mer kick. En till sak du bör tänka på är att göra hoppat onödigt brett, bredare än du tror behövs. Ett smalt hopp är inte skönt, och dessutom rasar all snö om du vill lägga på mer.

Brett, stort och långt. Inga korta små branta saker där skidorna böjer sig som bananer...
Använd din bräda eller skidor för att bygga upp en form du fyller med snö, försök få ut "igloo" block som du staplar till nått maffigt.
Jo de va väl lite långsökt. tyckte bara de lät lite weird att säga att man alltid bygger dubbelt så stort som man tänkt sig..för då tänker man ju hela tiden större.. men aja.. va lite trött när jag skrev me ;)

Senast ändrad:
Hopp är ju byggda för olika sorts trick så det är bara att bygga ett sprättande hopp om du ska göra volter och ett planare om du ska göra snurrar

The-maxica sa:
Hopp är ju byggda för olika sorts trick så det är bara att bygga ett sprättande hopp om du ska göra volter och ett planare om du ska göra snurrar
precis som maxica säger en brantare kick för volt, ett planare för snurr, om du vill ha ett som funkar för båda, gör mittemellan... =)

Landnigen ska iallafall inte var flackare än kicken, finns inget värre än flack landning. Man vill ju knappast trycka sönder sina knän.

Inte när man plattlandat ett gäng gånger. Då mår inte knäna så fint när man gör det igen. haha. Men skit man får ta.

landnigen och kicken ska ha samma vilken.. då blir de bäst air.. sen kan man ju tänka på att inte göra en superhög asbrant kick så man måste tokladda hela berget för att få fart.. lång flack me lite extra pop på slutet tycker jag är skönast nästan

gör den bredare en du tänkt dej för har tendens till att bli för smal annars.. sen så är det ju lite personligt hur man vill att kicken ska vara shapead..

Du skottar upp en jättestor snöhög så snön blir ihop packad, sen så shapear du ut en kick ut din giganstiska snö hög, då håller de bra

Lång och bred kicker, så du hinner förbereda tricket noga. tillräckligt lång platå för att hålla småkidsen borta och för att du inte skall flyga för långt när det blir bättre glid efter töväder..:) och BRED landning för att kunna landa sneda hopp.. och inga störande träd alltför nära efter landningen..:D

Har byggt egna hopp nu i ca 10 år, kan gärna säga att du skall överdriva på bredden, det är det bästa tipset!

Lycka till!

Om du ska till exempel bygga ett hopp som har en platå på 10 meter så brukar jag söka först en brant. Sedan ska det plana ut så det blir i alla fall en 15 meter lång platå och därefter en brant sluttning. Jag bygger kicken några meter in på platån så att du ska hinna åka lite på platån innan kicken kommer. Jag gör det också för att man får svårt med balansen och stabiliteten innan du lämnar kicken plus att det blir mycket belsatning på både knän och kick.

Försök även ha samma lutning på kick och landning, då blir det lättare att landa! :)

Rackstadbacken har ju ett ganska perfekt big jump nu...
Runt 12-13 meter långt, 5 meter transition, ganska brant kick, brant 6 meters landning..

Är skönt i luften, dock måste man tajma farten perfekt för att inte övershotta eller landa lippen .. :)

Landingen ska vara lika brant som kicken: ) då blir det oftast bra.

Jag skulle säga att det beror lite på vilka trick man hade tänkt att dra i hoppet. liksom, lättaste att göra flippar i är ju brant och sprättig bred kick med flack landning. snurr hopp så tycker jag de e skönast med Table top eller step up hopp. för mej så känns de som att de e äckligt att ha ett fett step down hopp med brant landning om man ska landa mycket baklänges och sånt, hah , jag vet inte:D

En brant men mjuk landning och lagom högt.
Om du kan, så bygg precis innan ett krön av en kulle. Då kan du använda det som landning. Funkar bra.

Brant kick, något vid 85graders vinkel eller något sen en platt landning så man får använda benen (helst ska den vara riktigt isig)

Fråga de som bygger för väsjö, de vet exakt perfekt lutning landning, fjong på kick osv för att skrämma bort ALLA som vill hoppa!

Men:)
ett fett BC hopp ska ha:

1 fin,stor och bred kick.
2 grymt långt till landningen/ eller en brant o lång landning, så man kan få mycket air:)
3 ligga vid ett nice spot/omgivning så d blir snyggt att filma.

Själva byggandet kmr bli bättre o bättre desto fler gånger man bygger:)
man lär sig ju och märker vad man vill ha annorlunda till nästa gång.

när man sen bygger kicken får man också gå lite på känsla,, o d blir inte alltid heller som man tänkt sig eller bra över huvud taget...

433 sa:
Kruxelidux_gangsta-thug sa:
Patriik_L sa:
Brant kick, något vid 85graders vinkel eller något sen en platt landning så man får använda benen (helst ska den vara riktigt isig)
Är du dum? Vet du hur mycket 85 grader är? Tror du menade 5 grader :P
^^misstänker nog nästan att patriik_L va lite ironisk:D
hihi, det var jag med :):):)

Men iaf, fet lång kick, rätt plan med lite mer lutning i slutet, runt 15 meter, lång halvbrant landning!

Kläppens sista hopp är bland de skönaste jag hoppat i, bygg som det :D

En sak jag undrar med att bygga ett hopp är saltet. Visst använder man det för att packa snön när det är varmt? Men isåfall finns det något specielt sätt du skall använda dig av. finns det ens något fel sätt att strö på saltet eller är det vara och bomba? Tipsa mig gärna

tjena de som är på bilden är vell lagom om du inte är så bra men de suger men om du inte är så funkar de nog:D¤ när vi byggde de så var tanken att de skulle bli stort men de fanns inte material så de är där för de är så väldigt litet \:

När vi byggde de här så tog vi 3 lastpallar och en skiva och spika på sen öste snö och sen forma vi de och så tog vi lite vatten och vänta i ett dygn sen tog vi 5 em snö och de funka för 180 och fula tric så

Snödjup

Tillbaka
Topp