Hur många öl i pisten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

torre17

Medlem
Hur många öl i pisten
Hur många öl kan ni ta under dagen för att kunna åka på med hyffsad/full kontroll??

Jag kan te en till lunchen och en vid 14:00 och känna att det nästan går bättre men om ja tar tre så äre kört, inte ens roligt,, om man inte har tagit fem och ska åka hem från Fjällgården då äre ju kul.

Mvh /Mintu

Hur många öl i pisten
Alkohol och skidåkning är lika smart som att dricka alkohol och köra bil.
I många fall samma hastigheter, ofta samma konsekvenser.

Klart man ska dricka öl efter en grym skiddag, men åk skidor först och drick öl sen. Därav after-ski!

Hur många öl i pisten
Nojlas sa:
Alkohol och skidåkning är lika smart som att dricka alkohol och köra bil.
I många fall samma hastigheter, ofta samma konsekvenser.

Klart man ska dricka öl efter en grym skiddag, men åk skidor först och drick öl sen. Därav after-ski!
+1

visst har jag åkt skidor lite smålullig, men det är ingenting jag tycker känns bra.

Hur många öl i pisten
Beror främst på vilket väder det är om det är dimmigt och snöigt och blåsigt tar jag ens inte av mig handskarna för att orka öppna en ölburk/ölflaska.

Sen beror det även på vilken typ av åkning jag hade tänkt mig. T,ex om jag vill åka kabinbana upp i en backe och sedan gräva mig en snöfåtölj och sätta mig bekvämt på ett renskinn och sola en solig dag då kan jag säkert ta hur många öl som helst. Men förmodligen skulle jag bli tvungen att gå bort illa kvickt från denna härliga plats, så därför brukar jag istället ha varm chokladdryck i min packning vid ett sånt tillfälle.

Om jag däremot vill åka skidor i backen dricker jag helst endast vatten eftersom att snöluften gör mig törstig och då funkar endast vatten. Precis som på ett träningspass skulle jag aldrig få för mig att dricka något annat än vatten.

Jag klarar alltså noll öl vid skidåkning i backen.

Hur många öl i pisten
Pre-, during- och afterski. Spikat. 4 vid varje tillfälle, kör lika uselt som vanligt så för mig är del c00L

Hur många öl i pisten
Verkar som att det finns allt för många "pussys" här på freeride. Kröka på, allt blir roligare då, inkl. skidåkning...

Hur många öl i pisten
brukar försöka begränsa mig till ca 2 öl + fernet till frukosten när man ska upp å svänga, men i övrigt dricker man som vanligt under resten av dan.

Hur många öl i pisten
Håller med Nojlas. Belöna sig med en fet öl till lunchen är inga problem, kanske även en till på sen eftermiddagen. Men jag skulle inte rekomendera mer än så. Som berusad blir man ju gärna lite övermodig och tror att man har full koll. Tänk också på att öl innehåller kolhydrater som lurar magen, därför känner man ju inte sig berusad efter ett tag.
Min rekomendation är en öl till lunchen, och istället en, två eller fem på afterski´n.

Hur många öl i pisten
Ja det beror väl på vilka ambitioner du har med din åkning. Vill du fisåka omkring och titta på folk kan du säkert dricka ett par öl och komma undan med det. Men vill du ligga på din gräns och utmana dej själv hela tiden går det garanterat åt skogen.
Nån jämförde med bilkörning och det är inte så dumt. Så här:
När du ligger och cruisar på landsvägen använder du kanske 10% av din totala bilkörningsförmåga. Det är skitlätt ju! Och det är där rattfyllot bedrar sej, tänker att "Det där är en baggis!" Och så kommer den oväntade kurvan/älgen/ungen på cykel och fyllot skulle behövt 100%... som inte finns...

Så kan du tänka om skidåkning också, byt ut hindren mot träd/pucklar/danskar etc. Men dessutom, åker du skidor aktivt och utmanar dig själv dyker svårigheterna upp HELA TIDEN, för att du vill det, för att du åker där svårigheterna finns, och för att du åker fort. Och alltså behöver du ha tillgång till dina 100% skidåkningsförmåga hela tiden.

Öl är gott, på afterskin.

Hur många öl i pisten
visst , ja öl under en skidtur e gott :) sitta i backen 03.00 på natten endast du och en polare där , snö kanonerna är de ända som låter, det e helt mörkt , då är det underbart att dricka öl :)

MEN under en skiddag så endast en eller två LÄTTöl till maten blir man lite lullig och åker du på någon så det blir sällan roligt då.

Senast redigerad av en moderator:
Hur många öl i pisten
Åkningen blir helkass efter en storstark men att dricka mycket mer och bara glida runt ett gäng i systemet är hur skoj som helst. Snowboard blir jag lite bättre på efter en öl innan det vänder.

Hur många öl i pisten
rocknerPR sa:
visst , ja öl under en skid tur e gott :) sitta i backen 03.00 på natten endast du och en polare där , skid kanonerna är de ända som låter helt mörkt , då är det underbart att dricka öl :)

MEN under en skid dag så endast en eller två LÄTT öl till maten blir man lite lullig och kör på någon så det blir sällan roligt då.
Ger det dig tur att åka skidor med öl? Finns det kanoner med skidor i? Har dem ett "mörkt" ljud?
Är lättöl lätt att bära? Brukar du dricka och köra? Då det sällan blir roligt när du kört på någon - borde man inte dra lärdom av det och sluta med det?

Hur många öl i pisten
Nojlas sa:
rocknerPR sa:
visst , ja öl under en skid tur e gott :) sitta i backen 03.00 på natten endast du och en polare där , skid kanonerna är de ända som låter helt mörkt , då är det underbart att dricka öl :)

MEN under en skid dag så endast en eller två LÄTT öl till maten blir man lite lullig och kör på någon så det blir sällan roligt då.
Ger det dig tur att åka skidor med öl? Finns det kanoner med skidor i? Har dem ett "mörkt" ljud?
Är lättöl lätt att bära? Brukar du dricka och köra? Då det sällan blir roligt när du kört på någon - borde man inte dra lärdom av det och sluta med det?
särskrivning for the win :)

Hur många öl i pisten
drack 1 liter första dagen i österrike :P på hyfsat kort tid.. då blev det lite vingligt men inget jag inte klarade av :) denna frågan är rätt dålig för det beror på helt dig själv! väldigt individuellt. Men man ska ha de i tanken att man har druckit alcohol när man kör efter några öl. Reaktionsförmågan försämras mer än vad man tror. Dock blir man lite mer ledlös så de kan vara as soft att åka :D hihi

Testa dig fram men tänk dig för !

Hur många öl i pisten
Anton-92 sa:
drack 1 liter första dagen i österrike :P på hyfsat kort tid.. då blev det lite vingligt men inget jag inte klarade av :) denna frågan är rätt dålig för det beror på helt dig själv! väldigt individuellt. Men man ska ha de i tanken att man har druckit alcohol när man kör efter några öl. Reaktionsförmågan försämras mer än vad man tror. Dock blir man lite mer ledlös så de kan vara as soft att åka :D hihi

Erfarna 92an eller?

Hur många öl i pisten
Perkal sa:
Anton-92 sa:

Erfarna 92an eller?
drack första gången för ett halvår sen :P men har bra koll på mig själv :) de e kul om man gör de rätt

Hur många öl i pisten
Idiottråd!
Har sett för många halv- och helfulla puckon i Alperna i mina dar.
Eller vill trådskrivarna åberopa "ironi" igen?
Nojlas, kan du inte bara stänga?
/A

Hur många öl i pisten
Håller helt med Ace!
Stäng för tusan! Dum tråd, ironi eller inte..

Hur många öl i pisten
0,2 promille? Det är andra som tar smällen av din idioti, har du rätt att ta det beslutet?

Hur många öl i pisten
Det är roligt att så många på Freeride tar oseriösa inlägg på så stort allvar och moralkakorna haglar. Kommer att tänka på Helen Lovejoy från Simpsons - Will someone please think of the children? Men det är bra det finns nått att småle åt nu när säsongen är över.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp