Hur mäter skidorter längden på sina backar?

leksakspojken

Ny medlem
När man kollar runt på diverse utländska skidorter och klickar på deras pistkartor får man ofta upp en ruta med lite fakta om resp pist. Ofta tycker jag att dess uppskattade längd känns rent åt helvete fel. Ibland kan det kanske stå att pisten är 3200m men när man själv åker den visar den sig snarare vara runt 800m.

Någon som har koll på hur dom fabricerar ihop dessa längder?

Det är en hemlighet som är väl bevarad av branschen!
Pistlängd är alltid 99% bullshit. Ta en titt på fallhöjden, kika på den förskönade bilden av pistkartan, jämför med andra orter, bilda dig en egen uppfattning.

Det du beskriver är ungefär exakt min uppfattning. Vi brukar ha med oss en Garmin GPS-klocka när vi åker för att mäta hastighet på åken samt längd osv. Och de åk vi mätt visar sig snarare vara, i bästa fall, halva den längd som uppgivits.

Mäter gps klockan längden både horisontellt och vertikalt?

Jag antar att pistlängden är helt enkelt att dom kollar på trippmätaren i pistmaskinen, om du nu inte tror på det så är det väl bara ta fram ett måttband :P

Senast ändrad:
Du kan ju aldrig mäta en korrekt längd eller hastighet vid stigning eller fall iom att du enbart får den horisontella komponenten (satelliternas position rakt ovanför dig) uppmätt

Här finns det lite från lantmäteriet att läsa om Höjdmätning med GPS, med betoning på lite...

Pistlängder mäts mycket riktigt med en "trippmätare", det intressanta för oss skidåkare är ju faktiskt sträckan över snö inte sträckan i det horisontala planet.
Sen får man ju faktiskt inte vara så dum att man tror att de väljer innerspår i kurvorna när de ska mäta upp längder för reklambroschyrerna. ;)

Vilken mätteknik använde du Toy-Boy när du fick 800m på en pist som skulle vara 3200m? Vilken pist gäller det?

Om man t.ex. tar 2 Rastkogel Hoarberggrube i Mayrhofen. Tittar man på deras interaktiva pistkarta ser man att den markeras som en pist som startar på två olika ställen men slutar på samma punkt. Denna uppes ha en stäckning på 3300m. Men jag uppskattar sträckningen till att i sjävla verket vara ca 1000 från start till mål.

haha man kan alltid ta och räkna såhär:

x=fallhöj
y= "avståndet en konventionell gps mäter"

och med hjälp av pythagoras sats räkna följande:

x^2 + y^2 = z^2

d.v.s. är fallhjöden 1500m och avståndet 1000m

(1500x1500)+(1000x1000)= 2 250 000 + 1 000 000 =3 250 000m

Z (d.v.s. backens längd) = (roten ur vill inte så jag skriver det istället)Roten ur 3 250 000m

Resultat:

Z= 1802,78 m (totala längden man åker)

Haha ta det med med en nypa salt, men rent teoretiskt i en spikrak backe utan krön så bör det stämma... :P
MatteB ftw.

Senast ändrad:
ALPINBUTIK sa:
HAHA
Sjukt brant backe. Sälens 1000 meters backar brukar ha ca. 280 m i fallhöjd
haha jo...jag började med 200m men jag tyckte inte mitt "statement" blev tydligt nog :P

Nojlas sa:
...men om backen lutar 50%, lutar den 50 grader då? eller?
Nej, om det som står i den andra tråden är korretk så är 45 grader = 100% d.v.s. 50% lutning är hälften av det 22,5 grader

Du kan även räkna ut backen längd om du har backens lutning samt fallhöjden med hjälp av trigonometri....fungerar bäst om du skaffar ett medelvärde på backens lutning, då bör du få en ganska exakt korrekt längd på backen trots krön och liknande. Det gör du ganska enkelt (om än inte perfekt) med en Smartphone med någon bra "vattenpass" - app, papper och penna och info om fallhöjden. så vill du ägna en dag av vinterns skidåkning till att bevisa skidorten fel/rätt så kan du "go nuts" :P

fan vad gymnasiematten kommer tillbaka....

Senast ändrad:
Ofta står liftens längd.
Har ett exempel, Björnrikes nya sexstol har en längd av 2043 meter och en fallhöjd av 470 meter.
Då bör backen vara något längre, då backen inte går spikrakt ner, kanske 2100-2200 m
Antar att anläggningar vet hur många meter det är på vajern till liften.
Kan någon räkna ut hur många procent och grader backen faller.
Backen räknas som röd.

http://www.skistar.com/sv/Vemdalen/Skidakning/Pistkartor/
Det är liften och backen som är längst till höger på pistkartan.

Vore kul att veta för en som inte gått gymnasiet.

Senast ändrad:
nathanHardig sa:
haha man kan alltid ta och räkna såhär:

x=fallhöj
y= "avståndet en konventionell gps mäter"

och med hjälp av pythagoras sats räkna följande:

x^2 + y^2 = z^2

d.v.s. är fallhjöden 1500m och avståndet 1000m

(1500x1500)+(1000x1000)= 2 250 000 + 1 000 000 =3 250 000m

Z (d.v.s. backens längd) = (roten ur vill inte så jag skriver det istället)Roten ur 3 250 000m

Resultat:

Z= 1802,78 m (totala längden man åker)

Haha ta det med med en nypa salt, men rent teoretiskt i en spikrak backe utan krön så bör det stämma... :P
MatteB ftw.
Sträckan är en funktion av den momentana färdriktningen i sitt referenssystem. Den sammanlagda sträckan kan bli avsevärt mycket längre om elevationskaraktäristiken ej är linjär. Det mest praktiska sättet att mäta backen torde vara med t.ex. trippmätare på en pistmaskin eller om man vill vara mer exakt ha en gps som inkluderar en accelerometer. Går inte att beräkna fram en backes längd som inte är linjär (vilket majoriteten av backarna inte är) med de data vi givits

Senast ändrad:
nathanHardig sa:
Nojlas sa:
Nej, om det som står i den andra tråden är korretk så är 45 grader = 100% d.v.s. 50% lutning är hälften av det 22,5 grader
(...)
polls_o_rly_3242_889417_poll_xlarge.jpeg

(Förlåt, jag var tvungen)

Haha som sagt.. ta det med en nypa salt, och jag skriver även att backen måste vara spikrak och utan krön :P

ya_rly.jpg

Senast ändrad:
Finns det en skalenlig karta över backen mäter man längden.
Rita upp en triangel

Basen, uppmätt längd
Höjden ,angiven fallhöjd
Räkna ut hypotenusan

Beräkna triangel lär man sig i grundskolan

Det förutsätter att backen lutar lika hela vägen

nathanHardig sa:
ALPINBUTIK sa:
HAHA
Sjukt brant backe. Sälens 1000 meters backar brukar ha ca. 280 m i fallhöjd
haha jo...jag började med 200m men jag tyckte inte mitt "statement" blev tydligt nog :P

Nojlas sa:

Du kan även räkna ut backen längd om du har backens lutning samt fallhöjden med hjälp av trigonometri....fungerar bäst om du skaffar ett medelvärde på backens lutning, då bör du få en ganska exakt korrekt längd på backen trots krön och liknande. Det gör du ganska enkelt (om än inte perfekt) med en Smartphone med någon bra "vattenpass" - app, papper och penna och info om fallhöjden. så vill du ägna en dag av vinterns skidåkning till att bevisa skidorten fel/rätt så kan du "go nuts" :P

fan vad gymnasiematten kommer tillbaka....
Nu har jag inte min formelsamling framför mig men om jag minns min trigonometri rätt så är 45° (egentligen 1/4?) lutning 100%, men 50% lutning är 30° - det är inget linjärt samband mellan % och ° - jämför 90° lutning, dvs vertikalt - där är procenten odefinierad/?.

Med normal pistlutning så skiljer 3D avståndet sig från 2D avståndet med ca 4%. Tex så blir Sälens 280 höjdmeter på 1000 meter på kartan 1038 meter i backen. Åre kabinbana 2900m, 853 höjdmeter skiljer drygt 4%. En backe där 1 km på kartan blir 2 km backlängd är ingen backe, det är en klättervägg.

Senast ändrad:
la_grave sa:
Nu har jag inte min formelsamling framför mig men om jag minns min trigonometri rätt så är 45° (egentligen 1/4?) lutning 100%, men 50% lutning är 30° - det är inget linjärt samband mellan % och ° - jämför 90° lutning, dvs vertikalt - där är procenten odefinierad/?.
Vill du diskutera lutning så kan du börja här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=7107&p=1 :-)

Tillbaka
Topp