hur mäts räckvidd på tranceiver?

ssss

Ny medlem
Intressant det där hur man bara måste ställa en forumfråga när jobbet börjar kännas tungt… men det här undrar jag ju faktiskt över.

Den angivna räckvidden på en tranceiver: Är det bara hur långt den sänder, eller åsyftar måttet på vilket avstånd två likadana tranceivers kan hitta varandra? Dvs. säger räckvidden även nåt om känsligheten i mätaren?

peace!

Är inte säker, men har för mig att sänd/sökradien kan vara olika. Dessa varierar dock beroende på väderförhållanden och andra omständigheter och är säkert bara ett ungefär som någon försäljare dragit till med, sådär mellan tummen och pekfingret...

Måtten anger med största säkerhet det avstånd där den aktuella trancievern kan detektera en likadan enhet under helt optimala förhållanden. Den viktigaste parametern är som de flesta säkert redan vet vinkeln mellan den sändande och den mottagande enheten. Detta orsakas av de elektriska fältlinjernas utseende. De flesta digitala trancievers, om inte alla, anger avståndet längs det elektriska fältets riktning. Det maximala avståndsmåttet får man naturligvis när båda är riktade rakt mot varandra och man har en fri väg för signalerna. Man kan aldrig räkna med att tillverkarens mått är tillämpbara i verkligheten, men det ger ett visst stöd när det gäller att besluta hur man ska lägga upp initialsöket. Sin egen trancievers räckvidd kan man bara ta reda på genom att testa i olika situationer.

Det borde vara så att det i 457-standarden även ingår en uteffektsstandardisering. Av den anledningen borde den sändande enheten inte spela nån större roll för räckvidden. Jag säger medvetet "borde", för jag vet inte vad som finns specificerat i standarden. Jag tror att variationerna, precis som du antyder, ligger i känsligheten i mottagardelen. En tranciever med bra räckvidd kan helt enkelt hitta en mer avlägsen och svag signal.

Hej,

Håller med MnO till fullo. Räckvidden beror även på hur väl sändarens frekvensområde (bandbredd) ligger inom mottagarens bandbredd. Standard på sändarfrekvens ligger på 457kHz+- 80Hz. Det verkar inte finnas någon standard för mottagarens bandbredd, med de flesta trancievers ligger inom 457kHz+-35Hz. Räckvidden är omvänt proportionellt mot bandbredden, så ju smalare bandbredd hos mottagaren desto längre räckvidd har den. Men en sändare kan nog drifta lite i frekvens med tiden, vilket innebär att en tranciever med smal bandbredd har svårt att motta en sändare med driftad frekvens (upplevs som kort räckvidd). Tracker DTS ligger på 457kHz+-215kHz och kan därmed fånga upp sändare med driftad frekvens. Med det gör att Tracker DTS har en i jämförelse ganska kort räckvidd (det är inte bara det enda skälet egentligen: Barryvox och Ortovox X1 använder sej bara av en antenn i primärsökläget och det fungerar ungefär som en traditionell analogsökare. Trackern däremot använder båda antennerna i primärsökläget och gör att räckvidden inte blir så lång. Trackerns kortare räckvid kan (tror jag) även bero på att Trackerns antenner ligger som ett kryss, och X1:ans och Barryvoxens ligger som ett uppochnervänt L, dvs att det blir svårare att få någon av Trackerns antenner parallellt med sändarens fältlinjer). Om det är vanligt att sändarfrekvens driftar vet jag inte, det vet säkert bara tillverkarna.

Så ju längre läckvidd desto känsligare - under förutsättning att sändarfrekvensen ligger bra inom mottagarens bandbredd.

/Ride On

Tillbaka
Topp