hur mycke ska man lägga ut....

• Trådstartare Trådstartare frittjoff
  • Start datum Start datum
F

frittjoff

Guest
asså ja står mellan ett stort val å ja fick 5000 i fördelsedags present å funderar över en nikon d 60 men saken är kanse man ska vänta å typ köpa en dyrare .. men saken är behöver man en dyr eller kan man ta lika bra bilder me en d 60 å senn skystera dom i photoshop för photoshop kan jag ju bra ... vad ska man köra..?

D60 tar precis lika fina bilder som de "dyrare" kamerorna. Hänger mest på valet av objektiv och vem som står bakom kameran :)

Skillnaden mellan en D60 och de dyrare ligger mest i megapixlar, snabbhet och kanske lite blandade finesser. Men själva bildkvaliteten är lika bra i en D60.

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen:

Ska du köpa digital systemkamera för runt 5000 loppor bör du satsa på en beggad Canon Eos 20D/30D. Varför?

- Bildkvaliteten är högre än på motsvarande Nikon (MYCKET bättre)
- Seriebildsdagningen ligger på 5 bps. 3 bps är för lite.

Det är inte förrän med modellen D300 som Nikon kunde börja mäta sig med Canon vad gäller bildkvallan.

Sen skrev evil något väldigt bra: välj bra optik! Ska du bara plåta i skidbacken behöver du inte bry dig så mycket om hur ljusstarkt objektivet är. Du klarar dig bra på 4-5,6 som största bländaröppning. Satsa pengarna på på rejält stort zoomomfång så slipper du släpa med dig flera gluggar ut i backen.

Mattias, Luleå

Senast ändrad:
LuxLuthor sa:

Ska du köpa digital systemkamera för runt 5000 loppor bör du satsa på en beggad Canon Eos 20D/30D. Varför?

Det är inte förrän med modellen D300 som Nikon kunde börja mäta sig med Canon vad gäller bildkvallan.

Sen skrev evil något väldigt bra: välj bra optik! Ska du bara plåta i skidbacken behöver du inte bry dig så mycket om hur ljusstarkt objektivet är. Du klarar dig bra på 4-5,6 som största bländaröppning. Satsa pengarna på på rejält stort zoomomfång så slipper du släpa med dig flera gluggar ut i backen.

Mattias, Luleå
En liten fråga; vad menar du med glugg?

D60'n är en GRYM instegsmodell och en kamera du kommer utvecklas med, att kameran ger okej bilder direkt utan efterredigering är också ett stort plus enligt mig.

Köp en D60 med 18-55 och 55-200 kit objektiven så klarar du dig långt ! VR på båda. Sjukt mycket för pengarna!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272840 6900 :-

Har själv just den kombinationen just nu, ska ev köpa till 18-200 och sälja mina 18-55 och 55-200.

Angående alla som pratar att nikon inte kan mäta sig med canon, bullshit... Canon, Nikon, Olympus mfl har bra kameror och det är framförallt killen bakom kameran som gör bilderna bra eller dåliga ! Läs lite tester på D60'n och åk in och kläm lite på den i någon butik.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond60/
http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/156/page_1.html

Äsh, lite rörigt... Men ! Om någon hittat ett bättre instegskit än nikon D60 och 18-55 55-200 för 7000 kr, upplys mig så kanske jag ändrar uppfattning!..

Senast ändrad:
Det är ju så stor skillnad på vart du vill ta ditt fotande!

Vill du få nåra schyssta pics på polarna och ha råd med annat också? Då är det en beggad kamera med 18-200 som gäller. Det är det mest "prisvärda" om du inte har planer på att göra mer avancerade bilder.

Men om du verkligen är intresserad och vet att du kommer syssla mycket med foto så skulle jag rekommendera en sånhär setup(inte det dyraste):

Ett hus med bra serietagning typ D200 D90(samma bildkvalite som D300) eller 30d 40d
Objektiv:

1. Fast 50mm 1,8 eller 85mm 1,8
2. telezoom typ sigma 70-200 2,8 eller de billigare 4-5,6 gluggarna.
3. vidvinkel eller fisheye kanske?

P.s. jag tycker att normalzoom objektiv som 18-55 är överskattade :) det är inget man "måste" ha.

Med de grejjerna kan du komma mycket långt! :) Det är ju trots allt KILLEN BAKOM KAMERAN som gör bilderna. :)

Peace.

Senast ändrad:
Ett hett tips är att köpa en D40 som är mycket billig och det skiljer inte mycket till en D60 t.ex

Sen ser du om foto är nåt för dig och om det är det då kan du utveckla din utrustning och köpa fler objektiv, blixtar etc. Så har jag gjort!

Min D40 är ganska söt med 70-200 2,8 på ^^,

josemaria sa:
LuxLuthor sa:

Mattias, Luleå
En liten fråga; vad menar du med glugg?
HAHA! You made my day! Roligaste idag =D
Jag skulle gjort som ovanstående dock. köp beggad canon. mycket bättre bildkvalla och sen är det oslagbart med fler bps om du ska fota sekvenser...

Själv inledde jag med en canon 350d och var helnöjd med den i början, börjar dock känna nu efter 2 år att jag vill gå vidare mot lite mer dyrare kameror. om du ska fota "oseriöst" så blir nog en D60 lagom, annars om du är intresserad och vill fortsätta så tycker jag du ska satsa på d70 eller d80.

Mxrider6 kom med några väldigt bra tips på optik, och då speciellt ett:

Sigma EX 70-200/2.8

Jag har haft min i fyra-fem år och jag är fortfarande lika nöjd. Speciellt glad är jag över att jag inte la ner fem tusen till eller något i den stilen för att få ett vitt Canon EF 70-200/2.8L. Den optiken är nämligen inte märkvärdigt mycket bättre än Sigmas motsvarighet, bara så mycket dyrare.

En bra normalzoom är dock en nödvändighet tycker jag. Canons EF-S 18-55 kan man dock glömma. Duger möjligen som braständare, men det vete fan. Normalzoomarnas normalzoom (om man har Canon och inte är miljonär) heter EF 28-105/3.5-4.5 USM II. Går begagnad loss på 1000-1500 spänn och den knäcker det mesta vad gäller skärpa och prisvärde. Felet med den inte går nog långt ner i vidvinkelomfånget. Därför har jag själv en Sigma EX 20/1,8 som komplement. Den är idag min absoluta favorit i kameraväskan. Den använder jag t o m på basketmatcherna ibland för att få bildvinklar och perspektiv som man normalt inte ser i sportbilder.

Mattias, Luleå

Tänk bara på att även med det bästa kamerahuset så behöver man ett bra objektiv om man ska ta bilder med bra kvalite. Så då är det lite tänkvärt att kolla om kameran har inbyggd AF (Autofokus) motor, (eftersom jag är nikon fotograf så kan jag inte så mycket om canon+andra märken men) D40 D40x D60 har tyvär inte det och om man inte ALLTID vill fokusera för hand så passar betydligt färre äldre objektiv som oftast kan vara riktiga fynd!
Ville bara säga det!
Peace! // Mr M

LuxLuthor sa:
...
Sigma EX 70-200/2.8

Jag har haft min i fyra-fem år och jag är fortfarande lika nöjd. Speciellt glad är jag över att jag inte la ner fem tusen till eller något i den stilen för att få ett vitt Canon EF 70-200/2.8L. Den optiken är nämligen inte märkvärdigt mycket bättre än Sigmas motsvarighet, bara så mycket dyrare.
Om man ska ha en telezoom för skidbilder (där man egentligen inte behöver den större bländaren) kan Canon EF 70-200/4,0L vara värt att titta på också. Går att hitta begagnat för rimliga pengar nu när det finns en variant med IS också. Har ett själv och är mitt mest använda objektiv för sportbilder utomhus (som glad amatör).

Edit: Och för att knyta ann till den ursprungliga frågan så bör man räkna med att lägga (minst) lika mycket pengar på objektiv som på kamerahus. Jag skulle hellre köpa ett lite billigare kamerahus (som klarar det jag har tänkt använda kameran till) och lägga pengarna på objektiv som går att använda tillsammans med mer avancerade hus i framtiden istället för att göra tvärtom. Om det visar sig att fotografering inte var så kul som du trodde så är det mycket lättare att sälja objektiv än kamerahus och på så sätt få tillbaka mycket av pengarna du har investerat.

Senast ändrad:
Du har så rätt Kiels. EF 70-200/4L är en grym optik. L-kvalitet går inte av för hackor. Bra glas, vädertätning m m. En beggad sådan är ett lysande köp för en skidfotograf. Betydligt lättare än 2,8-varianten också som jag förstått.

Mattias, Luleå

LuxLuthor sa:
Du har så rätt Kiels. EF 70-200/4L är en grym optik. L-kvalitet går inte av för hackor. Bra glas, vädertätning m m. En beggad sådan är ett lysande köp för en skidfotograf. Betydligt lättare än 2,8-varianten också som jag förstått.

Mattias, Luleå
Har den och kan bara hålla med. Jag tycker den är skitskarp och lätt och smidig. Ingen onödig vikt. Jag fotar mest när det är kanonväder och då spelar det inge roll att det är bl. 4 på den. Köp den utan IS, jag har hört flera som tycker att den har sämre kantskärpa. /Jörgen

Bara ett allmänt tips om man ska köpa en zoom med omfång runtomkring 70-200 till en Canon: Köp INTE EF 80-200/2.8L. Jag har haft en sådan och den höll på att ge mig massiva hjärnblödningar på basketmatcherna (jag är matchfotograf åt Plannja Basket).

Skärpan i den optiken slår förmodligen allt, men autofokusen är herre-jösses-långsam. Som porträttobjektiv var den helt makalöst bra. Problemet med den är att den inte har USM-motor. Det är ett autofokusobjektiv, men med Canons gamla autofokussystem. I och för sig kan man ju fokusera manuellt också, men idag är det få som tar sig tiden att lära sig det bra. Tyvärr.

Mattias, Luleå

LuxLuthor sa:

Mattias, Luleå
Mycket trevlig glugg, men har dock inte vädertätning, bara IS-versionen.
Själv kommer jag i vinter att köra med 40D, 70-200/4L och Sigmas 10-20. Den sistnämnda var inte mitt förstaval, men min ekonomi sa emot för något dyrare. Hursomhelst så ser jag ingen anledning att komlpettera med något mer för skidfoto, telezoom + vidvinkel/fisheye är allt jag behöver. Klarade mig förra vintern mer eller mindre på bara telezoomen, blir kanske lite enformigt med det funkar.
Sen som många rdan har sagt, lägg minst lika mycket pengar på hus som på objektiv! USM/HSM och liknande ser jag som ett måste, förstår inte hur man klarar sig utan.

Senast ändrad:
Se där. Då lärde jag mig något nytt. Om ett objektiv ingår i L-serien brukar det innebära vädertätning, men det är tydligen fel. Vet du om det är fler gluggar i L-serien som saknar vädertätning?

LuxLuthor sa:
Se där. Då lärde jag mig något nytt. Om ett objektiv ingår i L-serien brukar det innebära vädertätning, men det är tydligen fel. Vet du om det är fler gluggar i L-serien som saknar vädertätning?
Det är rätt många som saknar vädertätning. På rak arm kan jag nämna bland andra 24/1,4L; 35/1,4L; 85/1,2L; 135/2,0L; 200/2,8L, 70-200/4L; 70-200/2,8L

Vädertätade är t ex 50/1,2L; 24-70/2,8L; 70-200/4L IS; 70-200/2,8L IS; 24-105/4L IS; 17-40/4L; 16-35/2,8LII

Med reservation för att jag har fel på nån, men vill man ha ett vädertätat L-objektiv så bör man iaf kolla upp om det är det innan man köper eftersom långt ifrån alla är det.

/D

Jo, det är djävligt uppenbart att man måste kolla ordentligt. Jag har tidigare trott att L-stämpeln automatiskt inneburit vädertätning bortsett från de övriga attributen, men så är tydligen inte fallet. Lite dåligt kan man tycka.

En stor nackdel med D60 jämfört med tex D80 är att på D60 finns ingen motor för autofokus i kameran utan man måste köpa speciella objektiv med motor i objektivet. Det gör att objektiven blir rätt mycket dyrare och det finns färre objektiv på eftermarknaden. Jag hade gått på en D80 den får du ny för runt 6-7000kr med objektiv

får min d80 på tisdag. med 18-55&55-200 kitobjektiv. väska 2gb minne och uvfilter samt extra batteri för 8500kr. inte mitt val av objektiv, men insåg rätt fort att jag inte skulle ha råd med rejälare objektiv och jag tror nog allt att de där kommer fungera alldeles utmärkt! nu är det min mor som stått för kameran så jag är nöjd precis som det är!

Spara lite till så du kan köpa både kamerahus och ett schysst objektiv :) Valet av kamera och objektiv kan jag inte hjälpa dig med då det är efter tyck och smak och även vad du ska använda det till :) oftast när man köper systemkamera så får man ett skitobjektiv med men inte alltid men det är säkrare att läsa runt lite om olika objektiv som passar till den kamera du har tänkt köpa :) Läs på om olika kamerasorter och se vilka funktioner de har och inte har. Tänk inte så mycket på priset från början utan kolla först vilka som skulle passa dig och om det är någon som är dyr så finns det alltid en billigare variant som oftast är lika bra men kanske med lite mindre funktioner eller helt enkelt ett annat märke :)

yupiedop sa:
Spara lite till så du kan köpa både kamerahus och ett schysst objektiv :) Valet av kamera och objektiv kan jag inte hjälpa dig med då det är efter tyck och smak och även vad du ska använda det till :) oftast när man köper systemkamera så får man ett skitobjektiv med men inte alltid men det är säkrare att läsa runt lite om olika objektiv som passar till den kamera du har tänkt köpa :) Läs på om olika kamerasorter och se vilka funktioner de har och inte har. Tänk inte så mycket på priset från början utan kolla först vilka som skulle passa dig och om det är någon som är dyr så finns det alltid en billigare variant som oftast är lika bra men kanske med lite mindre funktioner eller helt enkelt ett annat märke :)
Förmodligen har han köpt kamera nu :D lite drygt två år gammal tråd...

Tillbaka
Topp