Hur ska ryggskyddet sitta?

Jeppann

Ny medlem
Hur ska det egentligen sitta? Har fått hem ett Daniese nextwave, och är osäker på hur det ska sitta. Ska spännet runt magen sitta nedanför revbenen på sidan? Eller snarare längre upp mot bröstet? Om ni har på er erat ryggskydd, lämnas några kotor oskyddade upp mot nacken eller sitter det ända upp? Hur långt ner går skyddet mot rumpan?

Kommer inte skyddet ivägen vid kanten på byxorna? Eller ska det gå in under byxorna? Är ju snowboardåkare så byxorna sitter ju inte direkt långt upp.

Senast ändrad:
Min platta täcker upp till kotan som "sticker ut" precis innan nacken, strax över skulderbladen. Sedan täcker den ner till arslet ungefär, så det är inte många kotor som går utan skydd där inte. Ang. midjebältet så sitter mitt, just det, runt midjan.

Använder ett 7 kotors Gipron skydd

Jag har mitt spännet runt magen typ i höjd med naveln, dvs nedanför revbenen, iaf nedanför de flesta. Ryggskyddet går väl upp till omkring tills nacken börjar, ugnefär till den ryggkotan som känns tydligast och ner till där byxan börjar.

Mitt ryggskydd täcker ända från översta kotan ner till svanskotan.
Ang. spännet så sitter det rakt över magen, sitter som gjutet.

Finns massor med trådar om hur det ska och INTE ska sitta.. så testa sök.. glöm inte att det inte får gå för långt upp så du riskerar att bryta nacken mot det vid fall...

mitt ryggskydd sitter precis där de känns rätt. alltså från svanken upp till sista ryg kotan, spännet sitter lite under revbenen å ganska spänt.. de känns iallafall bäst så på mig..

mitt går från den översta tydliga kotan i nacken (axelhöjd) till svanskotan. remmen sitter vid naveln. kann åka upp iblad, är ganska irriterande. köp en som ser ut som en väst av nät. sitter supr.

men mitt ryggskydd hamnar ju under byxan ivissa fall as oskönt. allså innuti den..
hur löser jag!!

tsena-tjokis sa:
mitt går från den översta tydliga kotan i nacken (axelhöjd) till svanskotan. remmen sitter vid naveln. kann åka upp iblad, är ganska irriterande. köp en som ser ut som en väst av nät. sitter supr.
håller med..de e skitdrygt med ett spänne runt magen som glider upp hela tin! :)

wuchi sa:
Pizzaaugust sa:
men mitt ryggskydd hamnar ju under byxan ivissa fall as oskönt. allså innuti den..
hur löser jag!!
skaffa en hög byxa med hängslen så slipper du det problemet
Eller köp ett nitbälte och dra ner dem i knävecken. Har sett en del ungdomar som gör på detta vis. Borde vara tämligen kallt och snöigt när stackarna drattar på ändan, men "vill man vara fin får man lida pin" som farsan alltid sa...

Nojlas sa:
wuchi sa:
Pizzaaugust sa:
hur löser jag!!
skaffa en hög byxa med hängslen så slipper du det problemet
Eller köp ett nitbälte och dra ner dem i knävecken. Har sett en del ungdomar som gör på detta vis. Borde vara tämligen kallt och snöigt när stackarna drattar på ändan, men "vill man vara fin får man lida pin" som farsan alltid sa...
själv tycker jag inte att de är fint att ha ett nitbälte nere vid knävecken ,

ska köpa nytt i år.. har funderat på ett sånt som är en hel väst, då slipper man spännet runt magen som glider upp. Någon som vet var man kan få tag i ett sånt å kanske har egna erfarenheter av hur bra det är?

Testade ett västskydd idag, tror det var Head, på stadium. Tyckte inte alls det var bekvämt egentligen och det hade ett magördelspänne ändå så var inte så meningsfullt. Hittade ett pro-tec istället, stort magspänne så inte alls särskilt jobbigt, klämmande eller åker omkring.. testade att hoppa omkring som en galning här hemma, flyttade sig inte en milimeter!

Kontakta en mc butik dom brukar ha mer koll på hur skyden ska sitta än pellejönsar på sport butikerna.

Du får helt enkelt gå in i en sportaffär eller som någon nämnde en MC-butik.
Tycker du att västskydd sitter bekvämt så kan jag verkligen rekommendera ett sådant.
La ner 800-900 kr förra året på mitt, och det har suttit perfekt.

Såvitt jag vet ska inte ett ryggskydd täcka varken nacken eller svanskotan. Om det går för högt upp finns det risk att man bryter nacken om huvudet slungas bakåt. Inget man köper för stort för att växa i med andra ord... Svanskotan behövs inte direkt skyddas eftersom det inte sitter (inga viktiga i alla fall) nerver i nedersta delen av ryggraden.

POC www.pocski.com har ryggskydd med tillbehör för att skydda även nacken och svanskotan (det gör ju fortfarande ont att bryta den).

elias88 sa:
ska köpa nytt i år.. har funderat på ett sånt som är en hel väst, då slipper man spännet runt magen som glider upp. Någon som vet var man kan få tag i ett sånt å kanske har egna erfarenheter av hur bra det är?
har ett head ryggskydd som är så grymt skönt.

mtit går upp till nacken och ner över svanskotan!!

angående ryggskydd...
tänkt att skaffa det nu till vintern och har provat några olika modeller.. känns lite väl stelt, provade en version från head där kotorna på skyddet också är rörliga i sidled, vad är bäst och skönast?

Tillbaka
Topp