Hur slippa snö som klibbar fast på ovansidan?

kim_sv

Medlem
Tjenare!

Villa bara höra om det är någon här inne som har något "husmors-knep" för att inte snön ska fastna på skidornas ovansida och göra de tyngre än nödvändigt?

Tänker ju att skidalpinister och topptursentusiaster borde veta/ha nytta av den informationen..

Hört någon snacka om silikonspray men inte säker. Vad säger ni?

//Kim

Senast ändrad:
Petroleumgelé, dvs vaselin är någonting jag kan tänka mig fungerar. Dock lär det inte vara ultimat eftersom det med största sannolikhet blir riktigt kladdigt. Jag känner inte för att smeta på vaselin på mina lagg, men om någon får för sig att testa vill jag gärna höra resultatet.

Okej då, det var inte den bästa meningsbyggnaden, men det fanns en begränsning på antalet bokstäver i rubriken och "Hur slippa snö som klibbar fast på ovansidan?" tyckte åtminstone jag formulerade frågan väl. Värre fel- och särskrivningar finns det garanterat att slå ner på, men det hör inte hemma här i vilket fall. Nu är vi långt OT. Tillbaka till frågan!

//Kim

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
Twelvee sa:
inte den blekaste men var bara tvungen att gå in och klaga på det underbara svenskan i trådnamnet :)
konstruktioner som \\\"hur slippa\\\" är inte vanliga, men trådskaparen är knappast ensam om att skriva så heller.

http://www.google.se/search?q="hur+...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

fanns inte så mycket att klaga på alltså, korrekt svenska skulle man kunna kalla det.
"Undvika så att snö inte klibbar fast på ovansidan av skidorna?" hade kanske varit bättre..

http://www.google.se/search?hl=sv&c...ficial&hs=YSp&q=undvika+så+att&btnG=Sök&meta=

OnTopic: Är det verkligen ett stort problem? Åkningen i sig lär knappast bli lidande.. Men jag förstår problemet, det känns fel om skidorna är "fulla" med snö!

rege sa:
"Undvika så att snö inte klibbar fast på ovansidan av skidorna?" hade kanske varit bättre..
mm, visst, men det är för många tecken för att få plats i rubriken.
jag håller mig offtopic, det är alltid roligare. :)

Om du polerer skiene sin overflate vil de bli glatte og snøen gli lettere av. Samme prinsip på en bil...Eventuelt silikonskpray som nevnt over,men den vil gå av etter hvert så du må spraye de ofte vil jeg tro...

Äntligen! Jag har velat starta en tråd som denna flera år!

Jag har seriöst gått i tankarna om att inreda ett laboratorium hemma för att kunna uppfinna ett medel som fixar det. En stark psykisk grej det där med snö som fastnar, i alla fall för mig. Man vill ju se sin sköna lack sticka upp ur pudret när man är ute och glider.

Är du med på att dra iväg ett kravmail till samtliga skidtillverkare om förbehandling av skidorna så vi slipper detta?

Dagens I-landsproblem....

Hur svårt ska det vara att slå av snön med handsken??

Jag har ett ganska bra recept som jag fick av Jon Olsson under OS i Nagano:

1 dl grynblandning, finns att köpa påsar med blandade gryn.
1/3 dl linfrön
1/4 redbull
1/3 dl solrosfrön
½ dl russin
En nypa salt

Blanda ingredienserna till en härlig gröt o använd sedan en slickepott för att smeta ut blandningen på dina skidor.

Tidsåtgång: ca 10 min
Svårighetsgrad: Blondinbella

Senast ändrad:
SverigeTomten sa:
Men ta en snöskrapa och skrapa av snön som kommer på ovansidan.
Vi kanske kan vidareutveckla detta genom att fästa skrapan i ett par skenor med en motståndsfjäder och ett litet band till händerna så det räcker med en liten handryckning så är dom rena igen?

Någon som har ritning?

Herregud vad folk måste ha tråkigt hemma :)
Istället för en massa onödigt sarkastiska (om än stundtals ganska underhållande) kommentarer så kan ju man försöka hålla forumet undan den lägsta dagisnivån.

Självklart är det inte ett stort problem och kalla det "dagens I-landsproblem" om ni vill.. Men har man ett par mils anmarsch till ett topptursområde så är det irriterande om man har ett par skidor som är slitna och repiga så att snön lätt fastnar. Ni som bara åker liftburen skidåkning ser nog inte det som ett problem, det är alltså inte under åkningen problemet är ett problem.. Kom igen nu, någon mer än JiBL, Ole-Kr och Disorder måste väl ha stört sig på det? Eller ligger tråden i fel kategori?

//Kim

Senast ändrad:
kim_sv sa:
Herregud vad folk måste ha tråkigt hemma :)
Istället för en massa onödigt sarkastiska (om än stundtals ganska underhållande) kommentarer så kan ju man försöka hålla forumet undan den lägsta dagisnivån.

Självklart är det inte ett stort problem och kalla det "dagens I-landsproblem" om ni vill.. Men har man ett par mils anmarsch till ett topptursområde så är det irriterande om man har ett par skidor som är slitna och repiga så att snön lätt fastnar. Ni som bara åker liftburen skidåkning ser nog inte det som ett problem, det är alltså inte under åkningen problemet är ett problem.. Kom igen nu, någon mer än JiBL, Ole-Kr och Disorder måste väl ha stört sig på det? Eller ligger tråden i fel kategori?

//Kim
Sorry, jag rycktes bara med dom andra. Jag var faktiskt hyfsat seriös i början. Jag har stört mig på det ett antal gånger. Jag och min polare diskuterade det ett par gånger förra säsongen faktiskt, även om det är småball att snön bara fastnade på vissa färger på ett par public enemies jag hade.
Hade inte ett vattenavvisande medel funkat? Måste ha med fukten i snön att göra, eller?

ok, snön fastnar pga skidans ytvärme smälter snön som sedan fryser till igen när man åker. detta löses på bästa sätt genom att skidan ställs ut under natten och hinner kylas ner innan man börjar mojsa runt den i snön. då kommer ingen snö fastna om det inte plötsligt blir varmare under dagen.

havreboll sa:
ok, snön fastnar pga skidans ytvärme smälter snön som sedan fryser till igen när man åker. detta löses på bästa sätt genom att skidan ställs ut under natten och hinner kylas ner innan man börjar mojsa runt den i snön. då kommer ingen snö fastna om det inte plötsligt blir varmare under dagen.
+1 På denna taktik, de behöver inte ens stå ute under hela natten, jag brukar ställa mina lagg utomhus när jag kommer till skidskolan på morgonen, ta en kaffe, och sen är det lungt. Sedan finns det ju skidor vars utformning gör att det fastnar snö, t.ex. tigershark eller ngn annan skida med sjukt ful/korkad utformning.

Men som sagt, låt skidorna nå utomhus tempen så brukar det vara lungt.

Då var problemet löst, och jag går OT igen.
rege sa:
\"Undvika så att snö inte klibbar fast på ovansidan av skidorna?\" hade kanske varit bättre..
Fast man vill ju inte undvika att snön INTE fastnar så det var kanske inte så bra rubrik ändå...

Förlåt.

I förhoppningen att en linguist skall rätta mig...

Uttrycket "klibba fast" är en tautologi och det är detta som skapar förvirringen.
"Snön fastnar" och "snön klibbar" är egentligen samma sak och i vardagligt tal används "snön klibbar fast", även om de flesta har svårt att tänka sig "klibba loss".

Så.

"Undvika så att snö inte klibbar på ovansidan..."
"Undvika så att snö inte fastnar på..."

Placera in tautologin "klibba fast" i meningen och det låter konstigt men är "korrekt".(eller iallafall inget större/grammatiskt misstag)

Såja. Lobben är för kort och hög, smasha in den! någon? :D

/r

rabbit sa:
I förhoppningen att en linguist skall rätta mig...

Uttrycket \"klibba fast\" är en tautologi och det är detta som skapar förvirringen.
\"Snön fastnar\" och \"snön klibbar\" är egentligen samma sak och i vardagligt tal används \"snön klibbar fast\", även om de flesta har svårt att tänka sig \"klibba loss\".

Så.

\"Undvika så att snö inte klibbar på ovansidan...\"
\"Undvika så att snö inte fastnar på...\"

Placera in tautologin \"klibba fast\" i meningen och det låter konstigt men är \"korrekt\".(eller iallafall inget större/grammatiskt misstag)

Såja. Lobben är för kort och hög, smasha in den! någon? :D

/r
Ditt inlägg är förvirrande rabbit. Du försöker på nåt sätt påskina att det oklara i den alternativa rubrikformuleringen hade en koppling till utrycken \"klibba\" respektive \"fastna\". Har jag tolkat dig riktigt?

Jag vet inte var denna föreställning kommer ifrån. Oegentligheten i den föreslagna formuleringen utgörs naturligtvis av att den uppenbart uttrycker precis det motsatta jämtemot det trådskaparen försöker utreda.

Att undvika att det inte klibbar/fastnar har han ju uppenbarligen redan lyckats med. Nu undrar han ju därför tvärtom hur man undviker att det fastnar/klibbar.

Du ser skillnaden väl? Eller? Jag förstår inte vad du menar med att tautologin skapar förvirringen..? Det är väl rimligen dubbelnegationen som står för detta?

MarkusO sa:
Ditt inlägg är förvirrande rabbit. Du försöker på nåt sätt påskina att det oklara i den alternativa rubrikformuleringen hade en koppling till utrycken \"klibba\" respektive \"fastna\". Har jag tolkat dig riktigt?

Jag vet inte var denna föreställning kommer ifrån. Oegentligheten i den föreslagna formuleringen utgörs naturligtvis av att den uppenbart uttrycker precis det motsatta jämtemot det trådskaparen försöker utreda.
Jag tror att jag har missat vilken formulering vi talar om.
Törs man be om den ifrågasatta meningen? :)

Jag tror jag förtjänar snöbollar i huvudet för att jag inte lät den här tråden dö i lugn och ro. ;)

-snö
/r

Nu har inte jag läst alla svar, men d va inte så många som handlade om ämnet! Men mitt svar blir nog att ställa ut skidan när man går upp på morgonen så den är kall när man kommer till backen. om du tar en varm skida och slänger den direkt i snön så smälter först snön, därefter bildas ett islager på skidan som gör att snön fastnar.

När blev den här tråden en svenskauppsats? Lugna ner er lite, det är jättehäftigt att ha stort ordförråd men håll er till diskussionen plixxxxxxxxx.

Tillbaka
Topp