Hur stor kan skillnaden i hårdhet på boots va förhållande till flex på brädan?

Ebboten

Ny medlem
har ett par snowboardboots med "hårdhet 6/10", skulle det kännas konstigt då med en bräda som har "4/10 i flex"?

Har öppet köp kvar på bootsen så de kan lämnas tillbaka. Vill ha en bräda som har 4-5/10 i flex då jag tror det kommer va ganska bra anpassat för min åkstil, är det då dumt att ha lite hårdare skor?

det är väldigt personligt flexen 4 i ett märke kan vara flex 5-6 i ett annat märke osv...
ingen super exact skala
tycker inte de låtter helt fel mina boots är hårdhet 8 och min bräda har flex 6
man måste absolut inte ha samma på bootsen som brädan

Ebboten sa:
har ett par snowboardboots med "hårdhet 6/10", skulle det kännas konstigt då med en bräda som har "4/10 i flex"?

Har öppet köp kvar på bootsen så de kan lämnas tillbaka. Vill ha en bräda som har 4-5/10 i flex då jag tror det kommer va ganska bra anpassat för min åkstil, är det då dumt att ha lite hårdare skor?
Jag har all respekt för att man inte har full koll på utrustning och sånt, men det här ser jag som en väldigt konstig fråga.

Det finns inget som säger att du "ska" ha en viss hådhet på boots och bräda. Det är inget annat än en smaksak. En del gillar hårda brädor tillsammans med mjuka boots och en del gillar tvärtom och en del gillar stenhårda boots tillsammans med stenhårda brädor.

Sen är det ju så som någon skriver att det inte finns något gemensamt system för hur man bedömer styvhet. Det som hos ett märke klassas som 2/10 kan vara samma som 7/10 hos ett annat märke. Detta gäller både boots, bindningar och brädor.

Du måste testa själv och hitta vad som funkar för dig.

Tillbaka
Topp